George med Liemannen bakom axeln

Korkat förslag kostar samhället och ett tack!

Posted in survivaL by georgeschottl on februari 18, 2011

Nu har man ju blivit pappa och då helt plötsligt intresserar jag mig för många många fler ämnen än de som har varit i fokus de senaste åren.

Det betyder också att jag har synpunkter och åsikter om även de ämnena, för det handlar fortfarande om att skydda liv, att undvika misstag och att lindra lidande, oavsett om det handlar om cancersjuka eller om det handlar om föräldraskap och gravida.

En av dagens nyheter som får mig att regera är intentionen att dra in den andra ultraljudsundersökningen
som sker i vecka 32.
Att dra in denna ultraljudsundersökning är för mig enastående korkat och jag har svårt för att hitta skäl som kan göra denna indragning skälig samt vara en förbättring för de svenska blivande föräldrarna.

Denna 2:a ultraljudsundersökning ger ju fortfarande oerhört mycket och besparar samhället stora summor på att man tidigt kan agera och förhindra skador på både foster och på modern, likaså är det viktigt att bandet mellan fadern och barnet stärks tidigt, redan innan förlossingen.
För modern är det ju redan ett konkret faktum med graviditeten och at det leder fram till en förlossning, medan för för fadern är det fortfarande väldigt abstrakt.

Ultraljudsundersökning är i första hand en medicinskt motiverad diagnostisk åtgärd, men de positiva effekterna för föräldrarna, inte minst pappan som får lättare att knyta an till sitt väntade barn, får inte undervärderas.

I den sista delen av graviditeten används ultraljudsundersökning även till att bedöma om fostret växer normalt.

Andra orsaker till ultraljudsundersökning

Fostrets tillväxt
Fosterövervakningens största uppgift är att identifiera och förhindra skador eller att fostret dör under graviditeten. Det gäller främst att upptäcka de foster som inte växer som de ska i livmodern – som blir tillväxthämmade. Det gör man bäst med ultraljud.

Om du har diabetes sedan tidigare eller har fått diabetes under graviditeten kan motsatsen ske. Barnet växer onormalt mycket på grund av dåligt inställt sockerläge hos dig. Det är även då viktigt att bedöma fostrets storlek och tillväxt med upprepade undersökningar.

Moderkakans läge
Ett annat skäl till upprepad ultraljudsundersökning under graviditeten kan vara att kontrollera moderkakans läge om du skulle få en underlivsblödning. Det kan då vara viktigt att veta om blödningen kommer från en moderkaka som ligger nära livmoderhalskanalen eller rent av täcker den. Om moderkakan täcker livmoderhalskanalen måste du bli förlöst med kejsarsnitt.

Fostervattenmängd
Det kan finnas ett samband mellan lite fostervatten och bristande funktion i moderkakan eller missbildningar i fostrets urinvägar.

För mycket fostervatten kan man se i samband med diabetes hos mamman, komplikationer under tvillinggraviditet eller missbildningar i fostrets mag-tarmkanal, men i de flesta fall är det tillfälligt och oförklarligt.

Att mäta fostervattenmängden med ultraljud är ingen exakt metod. Genom att dela upp bilden av livmodern i fyra kvadranter och mäta den största synliga fostervattenfickans djup i cm i varje kvadrant, utan fosterdelar och navelsträng i vägen, och sedan summera får man ett mått som man kallarfostervattenindex (eller AFI, amniotic fluid index). Ett fostervattenindex som är mindre än 5 cm tyder på för lite fostervatten och mer än 25 cm tyder på för mycket fostervatten.

Så lyssna nu noga på detta Grrrrrrr, ställ in alla planer på att dra bort denna andra undersökning, tänk på att även de som utför undersökningarna kommer att tappa sin absoluta spetskompetens med att göra ultraljudsundersökningar när det väl är ett problem som måste identifieras.
Detta förslag luktar bara som en enda stor hög katastrofala kostnader!

Tänk om, gör rätt!

 

Ett stort tack riktas till Robert Olsson på företaget Internetservice AB som nu har informerat oss om att de nätter han har arbetat med att bygga om Lungcancerförbundet Stödets Forum tänker han inte ta betalt för!
Ett stort tack till dig och ditt engagemang, du kan inte ana hur mycket detta betyder för oss sjuka och alla anhöriga att du ställer upp på oss genom att både klara av att göra ett jobb som alla andra säger vara omöjligt men att sedan till råga på allt inte ens ta betalt för jobbet är beundransvärt!
Här har ni läsare en länk till själva bolaget som Robert driver! http://www.olzzon.nu
Tack Robert, du har ett hjärta av guld!

George

 

17 svar

Prenumerera på kommentarer via RSS.

  1. Åsa said, on februari 18, 2011 at 14:14

    En andra ultraljudsundersökning? Nu är det ju ett tag sen jag var med barn. Har två barn, födda -05 och -07, men vi var då aldrig på något andra ultraljud med någon av dom!?
    Betyder detta att det är olika för olika landsting? Bor i Dalarna och har då inte heller på senare år hört att detta erbjuds här bland mina vänner som varit gravida.

    Är det ett nytt påfund är det ett bra sådant och ska naturligtvis inte tas bort! Och ska självklart erbjudas alla oavsett vart man bor! En extra säkerhetsåtgärd som säkert lindrar mycken oro och som du skriver, ger möjlighet till tidig hjälp om nåt är fel.

  2. Ann said, on februari 18, 2011 at 14:14

    Hej!

    I sak håller jag med dig – det är dumt, men faktum är att alla inte ens har det som en självklar rättighet idag.

    Men visst är det härligt när man får nya spännande saker att engagera sig i!

  3. Mia said, on februari 18, 2011 at 15:05

    Här i Borås får vi bara göra ett ultraljud runt vecka 17.
    Bara vid specialfall får man göra fler.

    Beundrar så att du orkar engagera dig som du gör.

    Kram Mia

  4. Carolin said, on februari 18, 2011 at 15:11

    Bor i Sthlm och även här får man bara göra ett UL i v 18-20 och sedan bara om man misstänker att det är något problem…

  5. Kristina said, on februari 18, 2011 at 15:15

    Där jag bor erbjuds också bara ett ultraljud runt v.17-19.
    Om inga riskfaktorer finns hos mamman, dvs tidigare missfall, barn med fysiska funktionshinder, grav övervikt, diabetes eller andra kroniska sjukdomar alt. sjukdomar i släkten bedöms det inte behöva flera ultraljud.
    Om tillväxtkurvan inte är som den ska eller om barnmorska/mamma upplever att något inte stämmer görs extra ultraljud mm.
    Dvs är mamman fullt frisk och det ul som görs runt v. 17-19 är u.a så behövs inga fler ultraljud om inget tillstöder.
    Så olika det är i olika län.

  6. Eva said, on februari 18, 2011 at 15:18

    Hej George du behöver inte bli så upprörd för det är inte så viktigt med andra ultraljudsundersökningen och man tänker fortsätta göra dem på de som man misstänker något så man tar inte bort det helt. Dessutom ska du veta att det är bara 2 landsting som gör detta Skåne och Västa Götaland inte dem andra så hade ni bott i Stockholm hade ni inte fått ett andra om det inte var något som sa att det behövdes.
    Nu kommer det att bli bättre tid för alla som sk ha det första ultraljudet och i detta ser man ju om något är fel eller man kan rätta till något och kvinnorna kommer till bättre och slipper vänta på första så länge som vissa gör nu. Så bli inte upprörd över detta i onödan
    KRam Eva 1177

  7. Ewa Larsson said, on februari 18, 2011 at 18:11

    Ultraljudet har varit diskuterat sen det kom.En del tycker inte att barnet mår bra av ultraljudet,det har de sett när de filmar barnet under undersökningen.
    I Tyskland görs det varje månad samt minst ett läkarbesök varje månad.De tycker vi är oansvariga i Sverige så jag tycker att det är svårt att säga vad som är rätt o fel.När jag vänta mitt andra barn gick jag på specialmödravården hela tiden tillsammans med diabetesmammorna och de hade” örnkoll” på dessa mammor och foster på alla sätt utan ultraljud.

  8. Ewa Larsson said, on februari 18, 2011 at 18:17

    Glömde skriva tack för det fina kortet.Det var kul att se er alla fyra.Vilket jobb att skicka alla kort.Hälsningar ewa

  9. Jenny said, on februari 18, 2011 at 19:06

    Ja håller med dig men det är precis som fler skriver här inte ens en självklarhet för alla idag. Själv bor jag i Västmanland och här har vi inte tillgång till KUB test utan det är fostervattensprov som gäller (med risker för missfall). Vi har endast ett ultraljud i vecka 18-19 och sedan inget med om det inte misstänks att det är något fel. Konstigt att det ska vara så olika.

  10. Åsa Lundholm said, on februari 18, 2011 at 23:08

    Jag har fött barn både i Lund och i Helsingborg. I Hbg var det bara ett UL medan det i Lund var två, så inte ens inom regionen är det samma!

    Kör igenom Gårdstånga på väg hem till mitt föräldrahem i Sandby och tänker alltid på er när jag passerar. Ett stort grattis igen till ert underverk Freja!

    Åsa

  11. Maria said, on februari 18, 2011 at 23:33

    Jag bor i Tyskland och här vi vanligtvis 3 ultraljudsundersökningar som ingår i ”standarden”. Ett i v. 9-12, det andra i v. 19-22 och det tredje i 29-32 veckan. Då jag var över 35 år, då vi fick vår son, så tillhörde jag en riskgrupp. Jag fick en hel del extra undersökningar bl.a så hade jag fler ultraljud. Detta upplevde jag bara som positivt. På ett av ultraljuden så tyckte man att vår mysige kille var ganska så liten och smal, fast jag hade en jättemage. Det resulterade i att jag fick åka på en modernare ultraljudsundersökning, som kontrollerade att han fick ordentligt med näring genom moderkakan. Det fick han tack och lov. Det är alltså inte bara i det första ultraljudet som man ser att något eventuellt är fel och det kan uppstå komplikationer senare i graviditeten som faktiskt kan upptäckas med ultraljud före man ”får symptom”.

  12. Anette said, on februari 18, 2011 at 23:48

    Jag bor i Västra Götaland och här görs inga ytterligare ulj på rutin förutom det i v 17-20. En liten parantes bara :-)

    • Eva said, on februari 19, 2011 at 13:24

      Ok då var det något annat landsting Mer än Skåne trodde mig höra igår att det var ni också Förlåt för antagandet
      Mvh Eva

  13. BisperQ said, on februari 19, 2011 at 10:14

    Jag hade hellre aldrig tidigare hört talas om ännu en ”standard” ultraljudsundersökning. Den jag känner till är den som brukar ske någon gång vecka 18-20. Plus att vi då också fått göra IVF för att kunna få barn. Då sker ju även ultraljud på IVF-kliniken när man testat positivt. Det brukar vara vecka 7-8 nån gång. Detta för att fastställa att det verkligen är en pågående graviditet.

    Jag vet också att eftersom min moderkaka var föreliggande (hade symptom som kollades hos gyn m ultraljud) fick jag göra ett extra ultraljud i vecka 34, tror jag det var. Då hade den växt bort helt. Tidigare i grav, v24) hade överläkaren på förlossningen varit helt säker på att den inte skulle växa bort. Men hon visste ju inte hur enorm min mage skulle komma att bli innan bebbe kom ut. ;-)

  14. Kim said, on februari 19, 2011 at 13:41

    Här (i Halland) har vi bara ett ultraljud, runt v 18!. Dom gör dock ett andra om dom tycker att det behövs..

    Jag ser inte varför man ska göra mer än ett om graviditeten fortlöper som den ska (ja förutom för att det är SÅÅÅÅ mysigt att se den lille rumla runt i magen)!

    Kram på er!

  15. Ewa Larsson said, on februari 19, 2011 at 14:03

    Mammorna som jag träffade bodde i Dusseldorf och Hamburg.

  16. Christel Kjellstrand said, on februari 19, 2011 at 14:56

    För första gången kände jag en riktig ilska när jag läste ditt inlägg om ultraljud.
    Jag säger som Stenmark:
    -Ingen idé att prata mä di som ändå inget begriper!
    Som du märker av inläggen så görs detta 2:a u-ljud inte överallt. Har vi fler intrauterint döda barn i de landstingen? Fler skadade nyfödda i VGR?
    Har du kollat upp vad strålskyddsinstitutet anser om alla dessa ultraljud som görs på foster?
    Vi har i Skövde där jag arbetar en förträfflig Antenatalvård. Otroligt duktiga obstetriker och barnmorskor som alla bedömer helt korrekt när och hur ofta vi måste kontrollera våra RISKMAMMOR.


Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 590 andra följare

