George med Liemannen bakom axeln

Känslor i konflikt

Posted in survivaL by georgeschottl on februari 7, 2011

Nu har jag ”landat” efter WCD, det blev känslor i konflikt utav denna utomordentligt anordnade dag, konstigt nog.

Allt var perfekt, hotellet som vanligt imponerade, Rica på Kungsgatan!
Jag har ju själv arbetat i hotell-världen och jag vet att det sker misstag, men inte fan på Rica…
Jag väljer att bo där för att hotellet förvånar mig, det gläder mig (och för alla som undrar, ja, jag BETALAR för mina hotell-rum)och det överraskar med sin service-känsla.
Inga sura miner på frukosten, bara glada och effektiva, de till och med serverar vid bordet OM de har tid, den ack så viktiga ögonkontakten i receptionen när man checkar in, överallt får man hjälp och vänliga leenden!
Städ-crew till och med hälsar och ler när man möter dem i korridoren, jag säger bara wow!
Hotellet förvånar mig eftersom det på ALLA andra hotell är någon som inte visar kundcervice, men så är inte fallet på Rica, nu börjar jag vänta och leta efter fel när jag bor på hotellet, men än så länge kvarstår jag som en förvånad och väääldigt glad hotellgäst!

World Cancer Day på Berns Salonger var om möjligt ännu bättre ! En slutsåld och fullsatt WCD!
Föreläsare och gäster var alla lika häftiga att möta, det var konstigt att använda frasen ”alla var där”….det är en väldigt knäpp fras med tanke på att det handlar om cancer!!!
Skulle jag rabbla namn så hade det tagit tid, men ledande onkologer, läkare och professorer, ledande forskare och den viktiga biten, landets ledning och representanter såsom stat och kommun, socialdepartement.
Där var vänner också, E & T var där från Stödet samt en hel del från olika företag och institutioner som jag träffat i resan genom cancerns värld. LG-A från industrin och en hel del namn som jag inte nämner som jag ger ett speciellt tack till

Lotta Grey, Henrik Gustafson och Stefan Grenstad satt i panelen tillsammans med lilla mig.
Så ofantligt kul att åter träffa Lotta och att för första gången träffa Henrik.
Lotta har ju på sitt sätt format mig och stöttat mig i min cancervärld från början, jag har följt henne och hennes utomordentliga förmåga att visa att LIVET är det viktiga, hur man lever och förvaltar de sekunder och val som livet byggs upp av.
Henrik kändes på samma sätt, vi som har varit i denna världen vi får på något sätt en fast-track till att förstå och gilla dem som är i samma situation.

Nu det som slog mig och som gav mig en rejäl funderare, det är därför jag inte har bloggat sedan jag kom hem, mycket av diskussionen innan vi sattes på scen i panelen och även sedan på scenen var att vi är ”makt-faktorer”.
När jag insåg att de på allvar menade vad de sade och att det inte var ett skämt gick det kalla kårar utför ryggen….
Jag har inte för avsikt att vara en makt-faktor, min enda avsikt är att göra min röst hörd, mina tankar hörda och att jag som medborgare i detta fantastiska underbara land gör min åsikt tydligt och ljudlig, det är allt.

När jag hör dessa orden makt-faktor tänker jag på: påverkan, lobbyism och kick-backs, mutor och procent.

Jag vill bara höra orden, utveckling, att hjälpa, stötta de sjuka, hjälpa de svaga, motarbeta orättvisor och hjälpa de som ber om hjälp!
Jag har inga kickbacks, inga reklamintäkter, inga ören som tickar för alla tusentals som kommer in på min sida, JUST så att jag inte skall bli påverkad av tanken att bli en ”spelare” inom vården.
Jag skriver positivt och negativt om upplevelser i mitt liv, men aldrig för att få pluspoäng….
Mina ord och mina tankar är viktiga för att bibehålla min integritet.

Däremot blev jag förbannat smickrad att jag faktiskt KAN hjälpa genom min blogg!!!

En annan person som smickrade mig till tårar bara genom att berätta om hur jag påverkade henne och hennes patienter var  MD, PhD Barbro Linderholm, Department of Oncology, Sahlgrenska Universitetssjukhuset, Göteborg och Karolinska Biomic Center (KBC), Karolinska Institutet Stockholm. (en titel hon säkert stör sig på!)
En trevlig, avslappnade och kunnig person som kunde få mig till att få fuktiga ögon….
Jag vill bara säga tack!

Likaså vill jag tacka Karin Lignell på Inera AB  (som driver 1177.se) för hennes utomordentliga insatser för att utveckla Cancerinformationen på 1177.se! Superbra! Även de mjuka ämnena kom med på siten, saker som hon och jag pratade om för 18 månader sedan som jag ansåg vara viktiga har hamnat på rätt plats tack vare just Karin!
Återigen Tack!
Det var bara synd att jag inte hade tid att lyssna på Karin och Katti eftersom mitt tåg dundrade hem när de skulle stå på scen!

Jag riktar ett speciellt tack till Katarina Johansson på Nätverket mot Cancer för att du finns, för att du engagerar dig, för att du påverkar och för att världen blir bättre MED dig än utan dig.

George

18 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Kajsa said, on februari 7, 2011 at 09:32

    Hej Vännen, vad härligt att du hade det bra, trots att du var borta från dina tjejer. Att vara en maktfaktor…. Tja, de som inte är intresserade av makten för egen vinning, är ju de som är bäst lämpade. Så du gör dig bra i sällskapet! Keep up the good work!

    Och ha det bäst med dina tjejer!
    /Kajsa

  2. Mia K. said, on februari 7, 2011 at 11:39

    Du ÄR en maktfaktor, du utövar redan din makt och du gör det på ett fantastiskt sätt! Du verkar inte för egen vinning – du gör detta för oss alla!!
    Det är ju fantastiskt att det finns så många framstående läkare i Sverige, men jag bara undrar när ALLA cancerpatienter ska få den bästa hjälpen. En läkare som sitter i Stockholm får inte behandla en patient i mörkaste Småland för på pappret är vården likvärdig, medan det i praktiken ser annorlunda ut.
    Jag tror inte ens så mycket på dessa cancercentra som ska skapas, för de bästa läkarna kommer aldrig att ta sig till dem som inte ligger i anknytning till universitetssjukhusen där det finns mer karriärmöjligheter och prestige. Hoppas jag har fel, men hittills har jag sett alltför många uteblivna, felaktiga eller alltför sena diagnoser beroende på oerfarna läkare med alltför stort ego utan en smula av ödmjukhet och som inte gör tillräckligt med undersökningar pga rädsla att gå över tillåten budget.
    jag beundrar ditt dagsverk!
    Kram

  3. eija said, on februari 7, 2011 at 12:22

    jag tror bara man kan vara en verklig maktfaktor så länge man inte har en dold agenda eller får betalt ( i smyg) man kan vara mycket väl få betalt öppet och ändå vara en maktfaktor.
    och det är ju därför de rena och ärliga bloggar som din spelar roll. stor roll.Fortsätt och blogga precis som du har gjort. om allt.

  4. Tina said, on februari 7, 2011 at 13:38

    Hej George!

    Jag tycker absolut som de andra här ovan, du är inte en maktfaktor på ett negativt sätt. Tvärtom hjälper du både oss andra sjuka och alla friska att hitta den röda tråden man måste ha för att orka kämpa på och kämpa emot cancer och andra svåra sjukdomar – och för att leva ett så bra liv man någonsin kan efter de förutsättningar man har.
    Livets essens, att glädja sig och ta vara på alla de pyttesmå sakerna i vardagen som gör livet så vackert, och att leva i nuet.
    Det skall du ha en eloge för!
    Styrkekramar

  5. Ingela said, on februari 7, 2011 at 13:41

    George!!

    Det är jag som ska säga TACK!! Detta för att du delar med dig av dina tankar via din blogg!!

    Kram//Ingela…

  6. Berit said, on februari 7, 2011 at 13:58

    Har man förmågan att ge sitt engagemang och sin kärlek på så sätt att det berör många andra människor så kanske man kan kalla det får någon sorts makt. Makt kan ju definieras på många olika sätt. Det står i din makt att ge andra människor hopp och styrka. Det gör du och det är ju underbart! I mina ögon och i det perspektivet får ju ordet ”makt” en mycket positiv betydelse.

  7. Lotta Gray said, on februari 7, 2011 at 14:12

    Åh så skönt!!! Där är du ju.

    Kram Lotta

  8. Åsa said, on februari 7, 2011 at 14:26

    Klart du har makt!
    Men att per automatik koppla det till risk för missbruk av makt är mer än långsökt… kära, George, om fler ”makthavare” hade ens en smula av din ödmjukhet, omtanke, hängivenhet, civilkurage och moral skulle vi slippa bra mycket elände!
    Simma lugnt, du påverkar, styr, formar och inspirerar… kan det bli bättre?
    Du har gjort, och gör, underverk för många med ditt engagemang och din öppenhet!
    Du har mitt fulla förtroende!
    Största kramen Åsa ❤

  9. Marie said, on februari 7, 2011 at 15:19

    Du har en helt fantastisk människosyn. Jag skriver som ovanstående: tänk om fler makthavare hade haft en uns av dina egenskaper – då hade världen sett bättre ut.

    Jag beundrar ditt engagemang.

  10. Chriss Vourdouka said, on februari 7, 2011 at 17:59

    Det är helt otroligt att du orkade med att åka upp till huvudstaden och delta i WCD. Får man lov att fråga vad det är för medicin du tar. Min man har också börjat få feber och frossa igen. Läkarens besked förra veckan var att lungan är bättre men inte levern och skelettet. Han får cellgifter, Gemzar, som han ska fortsätta med. Du får jättegärna höra av dig på min mail. det har gått rätt så precis ett år sedan han fick diagnos, adenocarcinom.
    Må väl och ge aldrig upp!!!
    chriss

  11. Chriss Vourdouka said, on februari 7, 2011 at 18:02

    Det är helt otroligt att du orkade med att åka upp till huvudstaden och delta i WCD. Får man lov att fråga vad det är för medicin du tar. Min man har också börjat få feber och frossa igen. Läkarens besked förra veckan var att lungan är bättre men inte levern och skelettet. Han får cellgifter, Gemzar, som han ska fortsätta med. Du får jättegärna höra av dig på min mail. det har gått rätt så precis ett år sedan han fick diagnos, adenocarcinom.
    Må väl!
    chriss

  12. Dykarmamma said, on februari 8, 2011 at 04:21

    Hej fina George!
    Vad tråkigt att du har sådana associationer till makt. Självklart är du en maktfaktor, det du beskriver att du vill göra är ju att faktiskt kunna påverka och att kunna påverka – som du gör – är makt. Du är en förebild för hur man faktistk kan få makt om man engagerar sig från hjärtat. Makt är inget fult ord, makt är styrka och ledarskap. Må du inspirera många andra att våga driva frågor och engagera sig.
    Varmaste hälsningar Mia

  13. Maria said, on februari 8, 2011 at 08:51

    Makt behöver inte vara något negativt. Genom denna blogg har du inflytande och du påverkar, du förändrar och då menar jag bara till det positiva!

    Makt kan man ha oavsett om man vill det eller ej. Det viktiga är att vara medveten om det…

  14. Marie said, on februari 8, 2011 at 09:17

    Du är så fin George! Du gör skillnad!
    Stora kramar Marie

  15. Maria J said, on februari 8, 2011 at 12:00

    George!
    Om du bara visste hur mycket du åstadkommer med din blogg. Dina ord stöttar, glädjer, inspirerar, ger hopp, tröst och otrolig kraft och styrka. DU är en av dom finaste människor som går på vår jord!
    Oändligt många kramar till dig och dina töser!
    /Maria

  16. Sara H said, on februari 8, 2011 at 17:57

    Fantastiskt…det du gör och det du är och allt du skriver och berättar 🙂

    Kram SaraH

  17. Katarina said, on februari 9, 2011 at 08:52

    Tack George för din insats på WCD, för de värmande orden och för att du finns! Tillsammans!

  18. BisperQ said, on februari 9, 2011 at 22:44

    Men George, såklart är du en maktfaktor!! Den tillsammans med din kunskap, som du delar med dig av, om det du och dina nära (tyvärr) går igenom vet jag hjälper många många människor. Inte minst genom din blogg.

    Och nu är det så fantastiskt att du George förmodligen aldrig skulle försöka slå mynt av denna makt för egen vinnings skull. Förutom då i överlevnadssyfte antar jag, om något sådant tillfälle skulle yppa sig. Men nu är väl den makt du besitter inte av den arten.

    Fortsätt med det du gör just nu. Var en härlig pappa till Freya. Var en härlig make till din fru. Fortsätt blogga och vara en maktfaktor!!

    Varma känslor till dig och din familj!


Kommentera

