George med Liemannen bakom axeln

Lugnet lägrar sig….kanske

Posted in survivaL by georgeschottl on januari 2, 2011

Julen är över, nyåret är över….
lugnet lägrar sig och alla har åkt hem.

Det har varit en fantastisk Jul och Nyår med den nya situationen att vi nu är tre i familjen.
Glädjen är bara så stor.
Trots att jag har gått omkring (och fortfarande i skrivande stund) med en febertemp på 39 grader sedan annandagen är varje blick på Freya och Sara som balsam för själen.
Att fira nyår med hög feber innebär en sak, att sova power-naps samt att gå och lägga sig vid 21-tiden för att förvirrat vakna vid tolvslaget och se tre skräckslagna vovvar gömma sig samtidigt som den fjärde vovven, en av de ”italienska vovvarna” Dino ligger och snarkar sig igenom raketerna.
Ewok gömmer sig bakom min rygg i soffan, Skånska Berta ligger skakande och flåsande på golvet i hörnan och gömmer sig och Italienska Denver springer och gömmer sig i arbetsrummet under bordet med husse Andy….

Panik och ett hjärta sprängfyllt av kärlek…..
Det är med så snabba svängningar man upplever tiden med Freya.
Freya har lite kolik och skriker hjärtskärande, jag vet inte hur jag skall klara nästa skrik, jag känner paniken krypa uppför ryggraden,  men så plötsligt bara ler hon med sina stålblå ögon och då, bara då klarar man ALLT!

Vad jag saknar är mina vänner…
Tanken var att jag skulle träffa några av dem den 27:e, Olle E hade fixat ett till en grej hemma hos sig med oss gamla polare, att febern sätter upp sitt fula tryne och sätter stopp för alla träffar med vänner hatar jag intensivt.
Samma sak hände förra julen, planerad träff med vänner och vad händer, jo jag blir sjuk igen!
Nu i år skulle vi spela lite oskyldig poker…jag hade till och med planerat att spela ett litet spratt mot mina vänner.
Jag har inte berättat för mina vänner att min svåger Andy har en IQ på sisådär högsta Einstein-nivån, att han sedan spelar Texas Holdem på nöje som korträknare har jag definitivt inte nämnt……Det hade varit askul om Andy plockat hem pott efter pott på vänskapspoker för att sedan berätta att han ibland spelar i turneringar….
(Jag vet, jag är stygg)!!!
Jag hatar att vara sjuk!

Nu är det dags för mina sista febernedsättande piller innan natten, jag hoppas att  febern håller sig under 39 grader inatt!

Godnatt på Er alla

George

PS, de instanser som definitivt behöver skärpa upp sig kompetensmässigt för att öka överlevnad av patienter  är Apoteket samt Apoteket hjärtat.
Problem som dykt upp i avregleringen som INTE har med prissättningen att göra påverkar oss väldigt sjuka i hur vi kan få tag på livsnödvändiga mediciner.
Att Apotekets och A Hjärtats rutiner skapat nya problem som definitivt  ökar risk-nivåerna för många allvarligt sjuka patienter är tydligt.
Detta ämnet kommer jag att gå närmare in på i framtiden

16 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Therése said, on januari 2, 2011 at 22:03

    Hej! Det är skönt att höra att du mår ”bra” och att du tycks ha haft en superduper nyårshelg!

    Med en glimt i ögat och massor av humor/humör så orkar man allt! Självklart måste även apoteket skärpa till sig tillsammans med en rad andra myndigheter som är onödigt stelbenta ibland..

  2. eija said, on januari 2, 2011 at 22:11

    Gott nytt år!
    Jag ser fram emot apoteksavrättningen. Ge alla detaljer.

  3. Elin A said, on januari 2, 2011 at 22:23

    Har ni testat att ge Sempers magdroppar till Freya? Kanske det hjälper mot hennes magbesvär. Hoppas du snabbt krya på dig George! Tänkte på er på nyårsafton då vi körde igenom rondellen i Gårdstånga:)
    Kram till er 3

  4. Helen said, on januari 3, 2011 at 01:37

    Hoppas du snart piggnar på dig!
    Låter som ni trots allt haft det bra över helgerna, gott!

    JA, ge apoteken vad de tål! Fy vad det var jobbigt när vi skulle hämta ut mediciner.
    Man går man till det närmsta apotek för att hämta medicin som är livsviktig.
    Nej, vi har inte den hemma.
    Nähä, kan ni se om dom har den på vårt ordinarie apotek?
    Nej, vi går inte under samma koncern så jag kommer inte in i deras datasystem.
    Grrrrrr, varför ändra på nåt som funkat så bra innan?
    Jaha, då fick man ur sig lite idag med 😉

    Ha det nu riktigt bra och ge dina flickor en riktigt stor kram från mig!
    Kramar Helen

    • brittasethson said, on januari 3, 2011 at 15:36

      Men de måste ringa och kolla på andra apotek om de har medicinen. Det är bara att kräva att de gör det…

  5. karibien said, on januari 3, 2011 at 03:25

    Skönt att höra att du lever och mår, trots febern. Hoppas att du snart slipper den!

    Får jag tipsa om att Apoteket AB faktiskt har e-handel? Man slipper åka eller ringa runt, och i bästa fall är leveranstiden inte längre än du ändå skulle fått vänta på att apoteket fyllde på sitt lager. Beställ både receptfritt och receptbelagt på nätet, få paketet till ditt postombud eller direkt i brevlådan om det är tillräckligt litet/platt. Funkar tyvärr inte för läkemedel som är kylvara, till exempel insulin, eller narkotikaklassade läkemedel, men annars ett himla smidigt alternativ. E-legitimation behövs, det kan man skaffa hos sin bank.

    Själv har jag nästan slutat åka till apotek på vinst och förlust. Jag ringer och kollar först, och ber dem reservera den där insulinförpackningen.

    Men så tycker jag att du ska rikta sparken mot apotekskrånglet åt rätt håll. Det är ju inte Apoteket AB, Hjärtat, Kronan och de andra som bestämt villkoren för avregleringen, det är ju regeringen. Hela meningen med avregleringen var ju att skapa konkurrens, inte samarbete.

    Så låt oss kunder visa att vi tycker att den där bättre tillgängligheten vi skulle få betyder mer än små förkylningsapotek med kvällsöppet i vartannat gathörn, låt apoteken få veta att service är mer än att sälja på kunden en vara innan denne hunnit två meter från entrédörren.

    Tillgänglighet är också att det läkemedel jag behöver finns i butiken. Även ovanliga läkemedel behövs. Viktiga läkemedel måste gå att få tag i på alla orter. Läkemedel som behövs vid en akut sjukdom måste gå att köpa akut. Det är inte vettigt att antibiotikan finns först om 2-3 dagar. Det är livsfarligt om insulinet inte finns på något av stadens apotek.

    Borde det inte vara ett samhällsansvar för vissa apotek, att även ovanliga, dyra, kortlivade läkemedel ska finnas i lager? Och att medborgarna vet att i staden X är det på Apoteket Y som hela utbudet finns?

    Det kravet borde väl regeringen ha ställt vid avreglering och försäljning av apoteken? Kanske kombinerat med en viss kompensation för svinnet när utgångna läkemedel måste kasseras

    Förlåt George att jag orerar i kommentarsfältet, jag ser fram emot att höra dina tankar om apotekskrånglet

  6. Kin@ said, on januari 3, 2011 at 06:53

    Vad skönt att höra att du är hemmavid, hos de dina…
    Stackars vovvarna och stackars lillan.
    På den tiden mina ungar var små, så använde man Minifom, för att ”lösa upp” gasbubblorna i de små magarna – men det kanske är ute nu – den äldsta är ju 20:O)

    Fortsätt krya på dej!
    Mvh Kin@, Umeå

    • Eva said, on januari 3, 2011 at 13:21

      Nej miniform finns ännu men egentligen är det inte så effektivt bättre att massera magen sol och måne massagen Hälsning Eva 1177

  7. Berit said, on januari 3, 2011 at 11:16

    Avregleringen av elmarknaden skulle ju leda till konkurens och lägre priser. Hur gick det? Jo vi fick höga priser och en osäkrare leverans av el. Så fel det kan bli…
    Som svårt sjuk och livsavgörande beroende av apoteket blir jag orolig när jag hör rykten om att apoteken inte fungerar. Nog kan det vara bra att avreglera verksamheter för att öka konkurensen men när det gäller livsviktig verksamhet är jag tveksam.
    Sprids dessa verksamheter ut i privat drift så är jag rädd att ansvaret blir otydligt, urvattnat och att vinstintresset går ut över säkerheten. Vet inte riktigt hur det fungerar med Apoteken. Finns det någon statlig tillsynsfunktion över dom? Socialstyrelsen kanske… Hur fungerar det egentligen?

    Hoppas du slipper febern snart!

  8. Eva said, on januari 3, 2011 at 13:25

    Klart att det finns en statlig tillsynsfunktion över dem Socialdepartementet Läkemedelsenheten och Läkemedelsverket så klart när det gäller själva läkemedlen,
    Men nu är de privata så nu gör de som de vill verkar det som men det gäller ändå vissa lagar över dem. Hälsning Eva 1177

  9. Marie Lundqvist said, on januari 3, 2011 at 15:12

    God fortsättning utan feber snart hoppas jag.
    Avregleringen av Apoteken ja, har spenderat hela julen/nyårsveckan att fara runt olika apotek i Södertäljetrakten för att inhandla varor.
    Drabbades dan före julafton av en halvsidig ansiktsförlamning. Tackolov visade sig det inte vara en stroke (herregud jag är ju bara 41). Men man måste baske mig vara frisk för att orka vara sjuk i detta land.
    Det tog mig åtskilliga timmar på internet, i telefon och i bil för att få tag i och jaga fram det plåster som behövs för att inte mitt öga skall förstöras då ögonlocket inte kan stängas. I lager fanns på sin höjd 2 plåster på varje apotek, OM de ens har det. På internet syns inte alla apotekskedjors lager utan en telefonkontakt var nödvändig i alla fall. Många samtal blev det. öppettiderna gjorde också att jag fick jaga dem under ett par dagar i veckan.
    Jag känner att avregleringen för mig innebär ett merarbete, osäkerhet i sortimentstillgång, jagande av produkter och sämre service.
    Vill jag köpa presenförpackningar av krämer, tvålar och vitaminer har jag däremot tjänat på avregleringen. För det kan man minsann köpa i stora partier och mååånga olika sorter.

  10. åsa lundborg said, on januari 4, 2011 at 00:35

    Mmmmmm… skönt med ett livstecken från dej!
    Tänker massor på dej och din lilla familj, håller tummarna… och sist men inte minst roas jag gränslöst av ditt sätt att uttrycka dej! Du är grymt bra på att skriva!

    Megakram till en modig, öppen, klok, känslig, stolt och på alla vis beundransvärd farsa!

  11. Annelie said, on januari 4, 2011 at 02:43

    Jag som har hamnat hos kronofogden verkar tydligen ha svårt att få nytt medicinkonto på nya apoteket. Jag har skött kontot hela tiden och har inte råd att hämta ut dyr medicin utan att få dela upp kostnaden. Ibland hämtar jag ut medicin för flera tusen på samma gång och hamnar direkt på högkostnadsskyddet. Men jag som lever på existensminimum redan kan inte betala 1.800:- på ett bräde. Vet inte direkt hur dom tänkt lösa det. Mitt högkostnadsskydd går ut i februari.
    Så kan du få fram information om hur det ska lösas vore jag glad.

    Önskar er fina familj en riktigt fin fortsättning på det nya året.

    Vinterhälsningar från Bålsta Annelie

  12. Inkan o Ligan said, on januari 4, 2011 at 13:43

    Ja man ler och ler trots allt elände när man läser dina inlägg.
    stor Kram igen
    pst… självklart inte åt apoteket. dst…

  13. Chriss Vourdouka said, on januari 4, 2011 at 20:16

    Hej!
    Nu skriver en helt okänd person till dig och du undrar kanske…..
    Jag har läst i din blogg ett tag och känner igen min egen familjs situation. I februari 2010, snart ett år sen, fick min man besked att han hade obotlig lungcancer, eländes elände.
    Hoppas verkligen att du mår bättre. Jag såg tyvärr inte ”himlen kan vänta” för på den tiden var jag så blödig och tyckte det var jobbigt att se och höra om andra som var allvarligt sjuka. Kan du tänka dig hur jag mår idag? Jag beundrar alla som går igenom något sådant, speciellt dig. Du engagerar dig och vill göra så mycket för att hjälpa andra med liknande problem.
    Min man mår bra nu efter omständigheterna. Han är en kämpe precis som dig. De som känner honom tror att han har klarat sig så bra på grund av hans positiva tänkande. Tror faktiskt det jag också. Jag hoppas att du får många år med din familj och som vår son säger, han är 30 år, ju längre man klarar sig ju större är chansen att de kommer på något nytt läkemedel som kan rädda pappa och andra som får samma besked.
    Hoppas du slipper denna febern och att du möter våren med nya krafter!
    Varma hälsningar
    Chriss från Helsingborg

  14. Mona said, on januari 6, 2011 at 11:57

    Hejsan…
    God fortsättning till dig o din lilla familj.
    Berätta för Sara att vi saknar henne o hennes glada skratt på jobb. Mén jag är glad för din skull att du får ha henne hemma hela tiden.
    Kram på er alla tre..<3


Kommentera

