George med Liemannen bakom axeln

Blommor och tröst

Posted in survivaL by georgeschottl on december 14, 2010

Trots att jag fortfarande är slagen och svag sedan lunginflammationen har jag gjort underverk med Freya idag, lunginflammationen tog väldigt hårt på min styrka och ”pigghetsnivå”.
Jag har svurit över min oförmåga att klara av att hålla eller bära Freya, det känns väldigt omanligt att inte klara av att bära mitt eget barn.
Men förtvivlan över min egen oförmåga har bytts ut till stolthet istället, otrolig stolthet.
Min brummande röst och min ganska (väldigt) stora mage har vissa fördelar när man skall trösta ett ”Kolik Light” barn.
Jag lägger Freya på mage på min egen mage, sådär lite halvlutande, när hon har skrikit i förtvivlan över sina gaser som gör ont.
Och sedan börjar jag brumma som en björn…..
Och det tar inte många sekunder innan hon verkar uppskatta den där varma stora brummande magen och så hipp happ hopp så har hon tystnat med skrikandet.
Någon kvart senare börjar ögonen slutas och ytterligare en kvart senare kan man se att hon sover….

Jag kan bidra!
Jag kan göra skillnad, även som idiotkrockskadat canceroffer!
Jag har ett värde för mitt lilla barn Freya och för min Älskade Sara även i de små sakerna!

Det har även dykt upp en liten enastående vacker blomsterbukett från skaparna och pristagarna till Himlen kan Vänta, nämligen Lisen Lindahl och Anne Lundberg.
Väldigt vackra ord, ord som fick det att knyta sig i min hals och skimra i Saras ögon stod på kortet som kom tillsammans med blommorna!
Tack till Er båda, jättetack!

Tack till Er alla läsare och Er som kommenterar och som belöning kommer här en bild på de två vännerna Freya och Ewok, liggande på samma kudde…

George

46 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Mia said, on december 14, 2010 at 18:33

    Blir alldeles tårögd..Fina ni!Vet du-du är den bästaste Pappa som finns för Freya.
    Det är inte lätt att lära känna en ny människa men vad fint ni bondat och hittat ert sätt. Underbar bild fader och dotter! Fortsatt lycka med familjelivet!

  2. Helen said, on december 14, 2010 at 19:18

    Vilka underbart fina bilder!
    Härligt att läsa att du hittar dina egna vägar att tillfredsställa Freyas behov trots att din kropp sviker. Barn förväntar sig inget om vi inte ger dem alternativ utan är nöjda med det som de får. Det är ju vi vuxna som ser begränsningarna, inte barnen… Hon har underbara föräldrar som gör allt för henne! Lycka till i fortsättningen, och ta vara på varje minut, tiden går fort och snart är hon stor….
    Många kramar till er alla tre

  3. S said, on december 14, 2010 at 19:24

    Fantastisk bild på er! Klart du bidrar!! 🙂

  4. Inkan o Ligan said, on december 14, 2010 at 19:43

    Så underbart fina bilder.
    Härligt att du hittar DIN del i det hela.
    Kram i massor

  5. Lena said, on december 14, 2010 at 19:50

    Vilka underbara bilder, man förstår att lilla Freya blir lugn av att ligga på en sådan ”nallebjörn”.

    Hoppas nu att din sjukdom kan lugna ner sig. Tack för att du skriver så klokt och bra, du behövs i samhällsdebatten.

    Många styrkekramar genom etern till er alla tre.

  6. allice said, on december 14, 2010 at 19:57

    Så underbart att du som pappa hittat din uppgift i familjen(med eller utan cancer). Ser ut som om Ewok tar lilla Freya som sitt fulla ansvar. Kanske dax för henne att en dag oxå skaffa ”kids”. Fortsatt kramar till hela familjen.

  7. Jeanette said, on december 14, 2010 at 20:01

    Åh jag blir alldeles varm i hjärtat.
    Så fina bilder, så fin lilla prinsessan är och det strålar om den stolte pappan.
    Vilken ynnest att få ligga på pappas mage och höra trygga hjärtslag och brummande.
    Vilken gudagåva att få vara småbarnsföräldrar!
    kramar

  8. Pammen said, on december 14, 2010 at 20:47

    Oj oj denna skitsjukdom…Har följt din blogg en längre tid. Önskar er all lycka i framtiden. Hoppas på att ni får många år tillsammans. Själv fick jag beskedet malignt melanom igår…Helt sjukt. Kram på er

  9. Mia said, on december 14, 2010 at 20:56

    Det är värme för hela själen att ligga med en bebis sovandes på bröstet/magen.
    Tänk att ni kan dela de stunderna bara du och Freja och få en sån härlig samhörighet som bara en far och en dotter kan få.

    Det ligger något i pappas flicka och mamma pojke har jag märkt nu när jag har en av varje.

    Så ni kommer ha många far och dotter ögonblick du och freja.

    kram

  10. Kristina said, on december 14, 2010 at 21:44

    Mmmmmmmm, sååååååå gott att se Freya ligga på din mage. Det är ett ögonblick som är obetalbart. Detta kallar jag livskvalitet.

    Kram

  11. Maria said, on december 14, 2010 at 21:53

    Mysiga bilder! Det var ett både vackert och sorgligt inlägg på samma gång,,,, Vilken underbar första tid för Freya, med er båda så närvarande hela tiden… Bättre start i livet kan man inte få 🙂

  12. Linda said, on december 14, 2010 at 22:27

    Vilka UNDERBARA bilder på er!! Så mysigt det ser ut att ligga där på pappas mage och känna tryggheten. Jag är säker på att du betyder ALLT för din Sara och er lilla Freya!

    Och vad fort små bebisar växer. Tittade lite på filmklipp idag från i vintras när Erik var nyfödd. Han låg där i sin babygunga och jollrade lite på filmen, samtidigt som jag i ögonvrån såg honom rusa runt i gåstolen och jaga vår ena katt. Från pytteliten bebis till en busig 1-åring… hänger inte riktigt med ibland känner jag… och samtidigt vill jag stoppa tiden även för att jag inte alls vet hur lång tid till jag kommer få tillsammans med dem. Hemska dumma cancer!!

    Kramar i massor!
    /Linda

  13. Birgitta said, on december 14, 2010 at 22:37

    Vilka fina bilder!! Tack för att du låter oss få se dom !! Kramar!!

  14. Tuvan said, on december 14, 2010 at 22:52

    OOOOOOOOOOOhhhhhhhhh store mannen……

    Ljuvliga bilder av kärlek……….

    DU är viktig
    DU bidrar med tillräckligt för Freya
    DU ger allt vad hon kan önska just nu… din röst din trygghet….

    ”Varma” snöbollskramar från Pia-Tuvan på Österlen

  15. eva said, on december 14, 2010 at 23:49

    Hej george! När du är extra trött en dag och vill brumma Freya, så vira ett lakan runt dig och hennes rumpa och upp över ryggen. Så sitter hon i säkert förvar och du slipper spänna dig och hålla i.

  16. Mikael said, on december 15, 2010 at 00:18

    Bra skrivet,och väldigt fina bilder.
    Säger bara,skaffa ett Twitter-konto.Du skulle göra succé direkt.
    Fast det kanske blir svårt att få dina visa ord på bara 140 tecken….

    keep up the good writing!

  17. Siss said, on december 15, 2010 at 00:25

    Klart du är en jättebra pappa…inte har lilla Freya nån åsikt om hur en pappa ska vara…hon behöver bara närhet och kärlek…och det får hon ju av dig!!
    Visst är det härligt, att man kan vara perfekt för sitt barn….även om man inte är ”perfekt” i sina egna ögon?!
    Nu har du världens bästa motivation att kämpa vidare….kramar!

  18. Madde said, on december 15, 2010 at 01:23

    Helt fantastiska bilder !
    Tårarna rinner längs kinderna på mig.

    klart du kan göra nytta !
    Och underbart att Freya hittat en kolik medicin ! 🙂

    Ewok ser ut att vara er bästaste flockvakt !
    Gissa om hon kommer att hålla koll på den lilla människo valpern hos er !

    Kramar i massor till er alla !
    Madde- Umeå

  19. annika said, on december 15, 2010 at 07:54

    ÅH, vilken underbar pappa! Tänk vad skönt och gott för Freya att ligga så på din stora goa mage! Himmelrike för en liten bebis!! Tack för att du delar med dig av ditt liv! kram

  20. Emilie said, on december 15, 2010 at 08:56

    jättekul att se bilder på dig,mer sånt!:)

  21. Agneta said, on december 15, 2010 at 08:57

    Underbart är det enda ord jag finner. Kramar till er tre!

  22. Birgitta Larsson said, on december 15, 2010 at 09:21

    Vilka underbara bilder! Och du skriver och uttrycker dig minst lika bra. Vilken tur Freya har som har en sån klok och fin brummpappa.
    Alla kramar till er =)

  23. Elisabeth Svensson said, on december 15, 2010 at 09:48

    Vilka underbara bilder! Blir alldeles varm i hjärtat!

  24. Gitte said, on december 15, 2010 at 11:40

    Man blir alldeles varm av glädje över att se era bilder.Jag älskar bilderna där Ewok är med och så tydligt visar att hon är delaktig i Freyas liv.Men den bästa bilden av alla är när du håller din lilla dotter mot din mage och brummar henne till ro.Pappa = trygghet.
    Det borde alla barn få uppleva med sina fäder.

  25. Mona Andersson said, on december 15, 2010 at 13:57

    Tänk så gott lilla Fraya har det när hon får ligga tryggt på sin pappas mage och höra hjärtslag, jag skulle själv somna på ett kick…..
    Pussa Frya, krama Sara och ge Ewok en klapp från mig.
    Kramiz/Mona

  26. Johan said, on december 15, 2010 at 16:05

    Men guuuuuuuuuuuuuud vad gulliga ni alla e! Ni e verkligen en sann familj. Ja både du, Sara och Ewok är verkligen ett riktigt stort stöd å föräldrar t lilla Freya:=)

    Å en sak t! Du gör väldigt mycket George, kom inte att säg något annat e du snäll!!!!!!

  27. Sebastian Avindell said, on december 15, 2010 at 17:37

    George!
    Du är en förebild och en otrolig inspirationskälla!
    Fortsätt kämpa!

  28. anneli said, on december 15, 2010 at 17:53

    Hej
    Så fina ni är 🙂 Önskar så att Freya får ha sin underbara pappa kvar. Finns så många pappor därute som inte är värda att kallas pappa, som inte bryr sig om sina barn, misshandlar dem både fysiskt och psykiskt. Freya är så lyckligt lottad att ha en sån stolt och engagerad pappa…. önskar att jag hade haft en sån mage att lägga mitt kolikbarn på:) men det är många år sedan, nu är hon 22 och ska i sommar bli mamma själv, tänk vad tiden går:)
    Kram anneli

  29. Martina T said, on december 15, 2010 at 18:28

    Vilka underbara bilder!

  30. Camilla said, on december 15, 2010 at 20:05

    Gud så mysigt!! Önskar jag hade haft en sån fin pappa att krypa upp i famnen på! Grattis till Eran lilla prinsessa! Mycket kärlek från mig!

  31. SaraH said, on december 15, 2010 at 22:07

    Så rogivande med ett barn som ligger i sin pappas famn…DU som är världens bästaste pappa för er lilla Freya…så härligt! å vad hon ser ut att myyyysa 🙂

    Kollade på bilder häromveckan när min son låg och sov på sin pappas mage…tiden går så fort och det är bra med alla bilder man kan blicka tillbaka på. Fota mycket….du vet att en bild säger mer än tusen ord….och så många minnen den väcker till liv.

    Kram på Er
    //SaraH

  32. Karin said, on december 15, 2010 at 23:30

    Vilka fina bilder. Så härligt för en liten unge att få ligga nära där det är varmt. Tack för att du delar med dig till oss bloggläsare. Hoppas den lilla magen snart lugnar ner sig.//Karin

  33. Linnéa said, on december 16, 2010 at 05:05

    Hej! Jag hittade din blogg här på wordpress och wow! Vilken historia! Jag är så glad att du vinner över cancern och har både en fin dotter , fur och hund. (är det en ridgeback? Jag har en ridgeback valp och tycker känna igen min hund i din).

    Jag håller med dig i inlägget du skriver nedan, I sverige är det bra. Även omsjukvården inte alltid är 100% så är den iallafall 99% och det ska vi vara glada över! Jag saknar den tryggehetn svertige ger med just sjukvård, varje dag!

    Stor kram och igen, tack för en fin blogg!

  34. karre said, on december 16, 2010 at 11:09

    grattis så fina!
    ett tipps george Raka av dej skäcket, så blir de mjukare och skönare att gosa=)
    ha ha Karre

  35. margreth fransson said, on december 16, 2010 at 13:59

    OJ oj vilka fina bilder. Blir så rörd att det känns hela vägen in i hjärtat. Njut av dessa goa stunderna.

    mvh maggan

  36. alkoholistfru said, on december 16, 2010 at 14:48

    Ni är sååå fina! Jag är helt övertygad om att du är en fantastiskt pappa!
    GRATTIS

  37. bloggtanten said, on december 16, 2010 at 16:57

    Underbart.

  38. Matilda said, on december 16, 2010 at 20:03

    Vilken fin bild och vilken kämpe du är och äntligen är eran lilla dotter här :). Min son hade väldigt mycke gaser i magen så han låg och tryckte och tryckte utan att den kom nått i ca.1,5mån ungefär sen fick jag rådet av min barnmorska att testa akupungtur. Nålen sätter man mellan tummen och pekfingret i ca.2sek på varje hand. Vi gick 2ggr sen kom magen igång och nu blir han snart 4mån och magen funkar hur bra som helst. Så berättade hon för mig att den tjej som hade utbildat henne nere i malmö tror jag att de var, att dom hade gjort en undersökning på 1000 barn som hade barn och 1 barn av alla dom kunde dom inte hjälpa.

    Jag tycker ni ska testa och gör de så snart som möjligt! de hjälpte oss även om han inte grinade så blev han väldigt störd när han skulle sova.

    Hoppas allt lugnar ner sig så du får njuta av lilla underverket.
    Lycka till

  39. Erika said, on december 16, 2010 at 20:26

    Underbara bilder på en underbar bebis med sin starka och enastående kämpe till pappa!!
    Du har fått en ny trogen läsare:)
    Kram Erika

  40. Tina said, on december 16, 2010 at 20:43

    Vilket fantastiskt fint sätt att somna henne på! Och vilket fint kort. 🙂

    Min man opererade bort en stor tumör som satt under huden, under armen, hösten 2008. Vår förtfödda, vår dotter, var då bara några månader gammal. Inte heller han kunde bära sitt barn på ett bra tag och han tyckte detta var oerhört jobbigt. Så jag kan snudda vid känslorna du har inför det och vill bara ge dig en stor kram!

    / Tina

  41. Malin Hejdenberg said, on december 16, 2010 at 21:22

    Kikar in, gillar din blogg.. stort grattis till er fina lilla dotter,
    Vilket litet mirakel =) Och vad du själv kämpar!
    såg dig på tv.. inte ett öga torrt
    Vilken förebild du är!! otroligt stark!!
    verkar vara en riktigt fin människa!

    Min syster dog i inflamatorisk bröstcancer för 3månader sedan. hemska sjukdom!
    hennes blogg http://www.elinhejdenberg.blogg.se
    Jag fortsätter skriva i den, fint minne

  42. Marie said, on december 16, 2010 at 22:39

    Du är bara för jäkla skön alltså! 🙂 Hälsningar från en trogen bloggläsare.

  43. Ullis said, on december 16, 2010 at 23:21

    Har som så många andra hängt med eran livssituation sedan Himlen kan vänta. Ibland när min sambo kommer in i rummet så frågar han varför jag gråter. Blir så rörd när jag läser din blogg och häpnas för var dag inför din ödmjukhet, inte bara för din egen situation, även för det du visar andra människor. Man kan må dåligt som människa men det känns definitivt banalt i sammanhanget. Stort grattis till er söta dotter och lycka till med allt.

  44. Lotta said, on december 17, 2010 at 23:24

    Åh vilka sötnosar!

  45. Carola L said, on december 18, 2010 at 21:45

    Tänkte på en sak – skulle inte en bärsjal vara något? Då sitter hon ju fast på dig och du behöver inte använda armarna till att hålla i henne.

    Lite knepigt kan det ju vara att knyta, men man lär sig fort och du är ju inte ensam med henne!

  46. Singelmamman said, on december 21, 2010 at 23:20

    Du betyder mycket för henne. För familjen. Jättefina bilder.


Kommentera

