George med Liemannen bakom axeln

Sådan fader, sådan dotter

Posted in survivaL by georgeschottl on december 12, 2010

Jag är otroligt stolt över lilla Freya som nu är hela två veckor gammal…..
Äpplet faller inte långt från trädet är ju ett populärt uttryck om att vissa saker går i arv.
Jag och Sara vi tittar, vi studerar, vi jämför och vi resonerar över likheter och olikheter som vi ser hos lilla Freya.
Jag är speciellt hoppfull att hon har ärvt mina gröna ögon, det skimrar lite grönt i det mörkt blå som hon nu har, både jag och Sara undrar när ögonfärgen blir ”färdig” hos spädbarn…

I alla fall, Sådan Fader, sådan dotter!!
Följande scen utspelas i vardagsrummet i Gårdstånga!
Jag sitter i soffan och hör en mäktig fis, en fis värdig en stor hårig, skäggig viking!
Denna fis, denna mäktiga bas-ljudande  fortplantar sig i golvet och vibrationerna är imponerande!
Denna fis, värdig en massiv muskulös figur med ett imponerande tarmsystem kan ju bara komma från Sara.
När vibrationerna i golvet börjar tunnas ut har jag hunnit vända huvudet mot Sara för att ge henne min respekt för denna kraftiga och massiva ljud-upplevelse….

Blicken jag möter i Saras ögon är inte den förväntade, förvåning lyser där istället för stolthet.
Fisen kommer ej från Sara!
Undran lyser där istället för visshet om sin egen fis-kraft.
Våra ögon möts i samförstånd och stolthet när det går upp för oss båda att det var Freya som uppbådat detta mästerverk i kraft, vibration och även sedermera krypande doft!
Tapeterna kryllade sig så sakta med Ewok ylande slänger sig mot dörren i förtvivlan över doften.
Den äkta persiska mattan bleknade och lacken på trägolvet släpper!
Mina tumörer skriker av skräck och nästan självdör. (tyvärr bara nästan)
Ewok lyckas vrida om nyckeln i låset (ja, väldigt imponerande för en Rhodesian Ridgeback) och slungar sig ut i trädgårdens välgörande friska luft och mjuka snöfall!
Tavlorna på väggarna slår sig och färgerna flyter ut, nya konstformer uppstår när nya bilder följer doftvågorna i rummet.

Kvar sitter jag i soffan, med tårar i ögonen stirrar jag stolt på min dotter som klarat av en sådan mästerlig prestation!
Kunskapen och kapaciteten att lägga av riktiga brak-fisar har tydligt gått i arv!
Sådan fader, sådan dotter.
Stoltheten är enorm!

George

34 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Bibbi said, on december 12, 2010 at 00:33

    Underbart att läsa om Dig och Din familj. Själv blev jag mormor för 5:e gången igår den 11.12. Gläder mig otroligt över den lilla flickan, men saknar min man som nyligen gick bort hastigt. Vi skulle ju delat detta. Allt gott till Er

  2. Malin said, on december 12, 2010 at 01:11

    Den stolte fadern kan få vänta upp till ett år innan Freyas ögon helt bekänner sin slutliga färg.
    God Jul på er nere i Skåne!

  3. Majsan said, on december 12, 2010 at 01:27

    Tack för underhållningen! Tänk att en fis kan ge ett så gott skratt….

  4. ronjaorca said, on december 12, 2010 at 01:58

    tackar för dagens leende =)

  5. Mari said, on december 12, 2010 at 06:52

    Hahaha!!

  6. Kristina said, on december 12, 2010 at 09:09

    Ha, ha, ha. Vilken underbar händelse du delar med dig av. Ni kommer att få massor av underbara upplevelser framöver, det lovar jag er.
    Har ni inte börjat med det ännu, så tipsar jag er att skriva dagbok. Det gjorde jag under mina barns första levnadsår och det är jag glad för. När jag läser dom idag har jag glömt några av händelserna, men vi skrattar gott åt dom idag.

    Vintriga kramar till hela familjen från Bohuslän

  7. berit said, on december 12, 2010 at 10:39

    Underhållning på hög nivå! 🙂

  8. Mia Johansson said, on december 12, 2010 at 11:34

    *fniss* ;0)

  9. Sarasnaran said, on december 12, 2010 at 12:20

    Hahahahaha!! Fantastiskt!

  10. Jane said, on december 12, 2010 at 12:48

    *asg* jaja, säger inget mer 😉

  11. Liza said, on december 12, 2010 at 13:07

    Härligt att dottern fått ärva ett väl fungerande tarmsystem!

  12. Karin said, on december 12, 2010 at 13:14

    Kära George & Sara!
    Jag kommenterar inte ofta i bloggar!
    Har följt denna underbar blogg sen i våras både i med/motgång. Men idag har jag skrattat så att tårarna skuttade ur ögonen, så igenkännande från mina egna barn i samma ålder de är nu 10 och 5 och kan nu med……
    Jag är för tillfället endast vek i en förskylning så att jag följer din blogg beror på att jag har folk i min närhet som har och någon kär vän som haft liknande elaka tumörer som du har.
    Men dina ord Geroge är så fina om allt du skriver. Du borde se till att skriva en bok med denna underbara humor.
    Ett stort grattis till er lilla Tös och jag hoppas verkligen att Ni får en underbar jul tillsammans. Många värmande kramar Karin

  13. Ingegerd Kostet said, on december 12, 2010 at 14:05

    Tack för ett gott skratt!

  14. Eva said, on december 12, 2010 at 14:08

    Hej den som sa ett år det stämmer inte, det tar upp till 3-6 månader som mest. 1 år är för länge det är färdigt tidigare än så. Ja du då lär hon inte få kolik om han kan åstadkomma de stora fisarna. KRam (Eva 1177)

  15. Catharina said, on december 12, 2010 at 15:02

    Underbart beskrivet!! Du skriver så fantastiskt levande och kul! Tack!!

  16. Tuvan said, on december 12, 2010 at 16:04

    Store mannen…..

    Ha ha ha……. 🙂 🙂

    Var det detta jag hörde o luktade hela vägen, ner till Österlen…

    DAGEN bästa skratt…

    Ha det gott, lyckligt o massor med kärlek
    Kramar omkring er Från Tuvan Pia

  17. S said, on december 12, 2010 at 18:35

    Ja, vad säger man om denna fisiga utläggning… 🙂

    SUS har på sin sida info om babyögon. Där står det 3 – 6 månader. En av våra söner hade klarblå ögon med små gröna stänk, tills han var nästa 3 år. Sedan förändrades de successivt och slutade som intensivt gröna.

    Gott att ni har det gott!

  18. Elisabeth said, on december 12, 2010 at 19:25

    You go girl!!! 😀

  19. Mia said, on december 12, 2010 at 19:32

    Ögonfärgen ska vara bestämd tidigt, men på min dotter ändrades färgen från blå till gröna när hon var i 5 eller 6 års ålder…

  20. Inkan o Ligan said, on december 12, 2010 at 21:36

    Åh jag skrattar så jag gråter.
    :-))))))

  21. Elin A said, on december 12, 2010 at 22:20

    Upp till 1 år har jag också hört ang ögonen, bla så sa bvc tanten det. Vår yngsta son ( har 3 st barn) fick till slut bruna ögon, men dom var blå ganska länge:) det sägs så mycket om ögonen, att brunt är dominant tex. Både jag och sambon har bruna ögon och våra 2 gemensamma barn har olika färg, en har så blå som dom kan bli och en har bruna:)
    Åh det är så mysigt med en lilla Freya! Kram till er

  22. Johanna said, on december 13, 2010 at 00:22

    Hahaha, du är klockren! Aldrig har väl en fis förärats på liknande vis. =) Inte illa Freya, inte illa alls!

  23. Angela said, on december 13, 2010 at 00:58

    Min äldsta son har gul gröna ögon… Hans ögon var först mörkt blåa sen vid 3-4 månaders ålder vart de ljusblåa…. Framtill han var typ 3 och då började de bli gröna mer och mer… Idag är han femton och de är då gröna så de nästan ser bärnstensgulabut ibland 🙂 Så hoppas Freya får gröna 🙂 ❤ Underbart med bebis ❤ Känner nästan alla de där lukterna 😉 men mest bebis lukten av dina underbara inlägg!

  24. Annelie said, on december 13, 2010 at 01:47

    Tack för att du fick min sega och halvtråkiga dag att avslutas med ett skratt!
    Saknar inte bajslukten speciellt mycket. Däremot den underbara bebislukten.

    Ha det gott!

    Varma hälsningar Annelie

  25. Monica said, on december 13, 2010 at 08:28

    Ha ha ha!! Du e bara underbar!!! Diná rader kommer att få mig att le under stor del av min dag! kramar Monica

  26. Lotta said, on december 13, 2010 at 11:04

    Helt underbart! Go Freya go!!!!

  27. Emilie said, on december 13, 2010 at 12:12

    Kära Georige! Jag beundrar dig! Vilken styrka! Grattis till din fina familj!

    Jag undrar om du vet vart jag kan få tag i serian ”Himlen kan vänta”? Jag har varit i kontakt med svt som inte kunde hjälpa mig. Har du några tips?

  28. christian H said, on december 13, 2010 at 13:16

    Har inte kikat in här på ett tag men varit nyfiken på hur det har gått. Ett stort grattis i efterskott.
    Mvh
    Christian

  29. Lena said, on december 13, 2010 at 14:12

    Jag har följt dig en längre tid men aldrig kommenterat och när jag väl gör det så är det efter din fis berättelse! Jag kan skratta ihjäl mig åt dig. ”en stor hårig, skäggig viking”, ”vända huvudet mot Sara för att ge henne min respekt”! Du är något av det roligaste jag vet. Tack för alla skratten!!! och cancern kan skita på sig.

  30. Lilette said, on december 13, 2010 at 14:43

    Tack för ett gott skratt som förgylde min dag!
    Trevlig lucia önskar jag er alla!

  31. Johan said, on december 13, 2010 at 17:30

    Va är detta verkligen SANT???

  32. Johan said, on december 13, 2010 at 17:31

    Va är detta verkligen SANT???
    Men låter ju riktigt häftigt ändå:=)

  33. Johan said, on december 13, 2010 at 17:34

    Va är detta verkligen SANT???

    Men låter ju riktigt häftigt ändå:=)

    Vad får hon i julklapp tro?

    Och min julklapp är att ni alla kan få vara friska och att det inte blir några sjukhusbesök för någon av er fyra!

  34. Gabriella said, on december 13, 2010 at 22:18

    Underbar läsning (högläsning för Ulf). Vi konstaterar båda att Det är kärlek. //Gabriella & Ulf


Kommentera

