George med Liemannen bakom axeln

Tre patienter har dött i onödan, SUS skördar offer!

Posted in survivaL by georgeschottl on november 24, 2010

Jag har sedan något år hamnat i situationen att jag får information av säkra källor inom vården.
Oftast lyssnar jag bara och arkiverar händelserna i min hjärna och sedan tynar sakta minnet bort.
Ibland får jag uppgifter om andra kliniker än den som är min underbara ”hemmaklinik”, Thoraxonkologen i Lund.

Ibland får jag en insyn i hur det kan gå till inom vissa områden i vård-Sverige, en insyn som inte stämmer med med den bild jag önskar och hoppas att patienter i vårt avlånga land upplever.
Ibland reagerar jag och skriver om det på denna plats, jag som medborgare gör det som förväntas av oss alla i en demokrati, jag gör min röst hörd!

Nu för några dagar sedan fick  jag höra om en katastofal situation som uppstått på grund av sammanslagningen av Malmö Universitetssjukhus och Lunds Universitetssjukhus.
Det handlar om Diabeteskliniken i Lund vars behandlingsplatser och styrning som blivit flyttad från Lund och som numera styrs från Malmö.
Sammanslagningar och gemensam styrning så som gäller för SUS är normalt väldigt bra, dock måste man vara väldigt uppmärksam vid sammanslagningar att verksamheten blir bättre! Detta är oerhört viktigt för förtroendet när andra kliniker skall slås samman. Det är viktigt för förtroendet för hela regionala sjukvårdsapparaten!

Så nu när jag hör om hur patienter dör i onödan och hur patienter missas i journaler samt att behandlingstider och åtgärder är mångdubbelt försämrade än innan sammanslagnigen av klinikerna är det dags att sträcka upp ett varnande finger!

Så om det är någon vaken person inom SUS ledning som får reda på denna fingeruppsträckning så ber jag dig eller Er om följande:
Att kontrollera uppföljningar på kliniken/erna om väntetider blivit längre eller kortare.
Att kontrollera om det skett dödsfall som kunnat undvikas och vars orsak kan härledas till sammanslagningen.
Att kontrollera om det är samma mät-variabler man använder nu jämfört med tidigare mätningar (en vanlig metod att snabbt dölja felaktigheter är att ändra hur man mäter, jag har sett massor av varianter där man ändrat mätvariablerna för att förbättra siffror)
Att kontrollera om verksamhetsansvariga för kliniken är bästa möjliga val som ansvariga.

Jag hoppas att detta varningens finger uppfattas och uppmärksammas av sjukhusledningen i Malmö och i Lund.

Sammanslagningen till det som kommer att bli SUS är en bra idé som jag tror kommer att spara liv och lidande, låt inte en enstaka kliniker misslyckas i sin sammanslagning!
Utveckling och förbättring är ett mål som alltid skall eftersträvas, jag tror benhårt på att SUS har en strålande framtid framför sig.
Men utgå inte att sammansalgningen skall gå problemfritt, var uppmärksamma för patienternas skull!
Kom ihåg att det är människor som behöver och förtjänar den bästa vården vi kan få, oavsett om det handlar om cancer eller diabetes. Att patienter skulle dö i onödan känns som ett ofantligt problem!

George

4 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Eva said, on november 24, 2010 at 18:56

    Hej Georg det är jag igen jag som jobbar på 1177 håller med dig till viss del men det finns mera bakom. Vi har just nu hamnat i pressen som säger att det var vi som tog livet av en liten flcika på 13 pga fel råd angående diabetes men du/ni ska veta det ligger så mycket mera bakom som jag inte kan säga pga tystnadsplikt, men en sak är säker tidningarna har inten laserman att skriva om just nu så nu måste man hitta någon nyhet som säljer lösnummer och det på bekostnad av en familjs sorg och en sjuksköterskas sorg och som hände redan i mars månad. Man kanske har gått vidare lite grand och just nu i juletid ska det ältas om och om igen, det är orättvist att massmedia aldrig kan stå till svars för sådant här. Men det är bra att du tar upp saker och ting. Nu får ni trycka lite på magen det är dags att Freya tittar ut Kram

  2. Tina said, on november 24, 2010 at 19:20

    Hej George!

    Här i VG regionen har vi vart med om, och är fortfarande med om, sammanslagningen av NÄL och Uddevalla Sjukhus. Total katastrof, då patienter från Strömstad måste ta sig till NÄL nu i akuta fall – endast ortoped-akuten finns kvar på Uddevalla, dvs oftast trafikolyckor och liknande – och urologen om jag inte minns fel. Barn som föds i ambulanser eller taxibilar, etc. Döende som avlider i taxi in till akuten.
    Samtidigt flyttas de olika avdelningarna fram och tillbaka helt godtyckligt – naturligtvis efter ekonomiska kalkyler (?) om var det är mest kostnadseffektivt att de skall ligga. Kirurgen, och onkologen som jag ofta besöker, har nu flyttat tre gånger mellan de olika sjukhusen och läkarna, ännu mindre deras sköterskor i den mån de finns överhuvudtaget, vet var de skall arbeta längre, var de skall ha sin ”fasta punkt”.

    Hur kan det ge en trygg och patientsäker vård? Jag förstår det inte.

    Bra att du tar upp detta, för det är hela landet som håller på att slås ihop till ett mycket litet antal sjukhus, där man förhoppningsvis kan få bra vård – om man får rätt läkare från första början, vill säga.

  3. Tina said, on november 24, 2010 at 21:23

    Vem är den som kan uttala sig om en sådan fråga??? Hur kan man säga att tre personer har dött i onödan..det finns ingen som med säkerhet kan säga detta..orsakssamband är mer komplicerade än så….för mig är det lite förmätet att påstå att man har sanningen i sin hand. Det varken övertygar eller inger förtroende. Inlägget om Johan var finstämt och innerligt. Tina

  4. eija said, on november 24, 2010 at 21:44

    Sammanslagningen är en katastrof från början till slut. Sammanslagningen av HS och KS blev precis samma röra som det nu verkar bli här. Läkare och syrror jag kände när vi bodde i Stockholm var skogstokiga. Klinikledningen på ena sjukhuset och resten på den andra och så världens mest joxiga röra om ansvar/fördelning/prioriteringar. När jag hörde att Lund och Malmö skulle slås samma trodde jag det var ett skämta aprillo, nejdå det var ett nytt byråkratpåfund.


Kommentera

