George med Liemannen bakom axeln

Planer och anpassning

Posted in survivaL by georgeschottl on november 22, 2010

Mitt uppe i Freya-bestyren pyr ilskan.

En vän till mig har rasat i golvet två gånger nu i veckan.
Cancern har tagit alla  musklerna och kraften men inte viljan.
Första gången han föll slog han sig ganska illa, men det stora problemet är inte smärtan av att slå sig, det stora problemet är ju att han inte kan resa sig.
Hans fru kan inte heller lyfta honom upp till rullstolen eller någon annan stol, så det var bara att ringa runt efter grannar, vänner och familj som kunde hjälpa honom upp i rullstolen….

Andra gången upptäckte han att han inte kunde ta sig ur sängen, han rullade ur sängen men kunde förstås inte resa sig!
Samma historia här, han och hans fru fick förlita sig på att vänner , grannar eller familj fick upp honom i rullstolen!

Det som gör mig tok-ilsk är att palliativa enheten har planerat ett besök hos honom i slutet på November!
Det är JUST NU han behöver hjälpen, det är NU alla åtgärder skulle vara insatta!
Att ändra datum till en tid som stämmer överens med BEHOVET är inte möjligt…

Cancerns framfart tar inte hänsyn till kalendern!
Cancerns framfart hindras inte av välvilja så att rätt planering kan ske!

I alla fall, tok-ilsk ringde jag 1177 och förklarade för dem situationen och förklarade att den cancerdrabbade vännen åtminstone borde ha ett personligt larm om han faller igen….
Jag frågade henne om det fanns en smart lösning på problemet….
Nja, sade tjejen på 1177, den servicen finns inte i Lund på helgerna……
Din vän får nog vänta till på måndag för att försöka få Palliativa enheten att tidigarelägga mötet med patienten….
Ett tips hon lämnade var att faktiskt ringa 112 om patienten faller igen och inte kan resa sig, det kan ju finnas skador fran fallet……..

Som vår TV-kille säger på Plus, ” Är det så här det får gå till”?
I helvete heller säger jag och alla andra som VET att vi kommer använda Palliativa enheten någon gång i framtiden!

1177 har skött sig, ingen skugga faller på denna ypperliga organisation, de som har misskött sig är de som finansierar och styr palliativa enheten i Lund!
Med andra ord våra Politiker eller motsvarande Starke Man!
Att gå in i livet med trygghet sker när vi föds idag!
Att leva Livet med trygghet sker i våra liv!
Att lämna livet med värdighet och trygghet är inte en självklarhet….tyvärr!
Jag är däremot stolt över att det fungerar på andra platser i landet ASIH och palliativa vårdenheter i hemmet eller på hospice har väldigt goda rykten på många platser i landet…dock är ryktet int elika gott i Lund.
Det man har fått höra som patient är att personalen som arbetar med ASIH eller likvärdigt kämpar som djur, de sliter och verkligen hjälper så gott det går.
De sliter verkligen ut sig för de arbetar i motvind!
Problemet är att de är underfinansierade eller att finansieringen inte är rätt placerad…..

Gör om, gör rätt!

PS
Jag tror att Freya har tittat ut och sett hur skrämmande ful pappa är så hon har krupit in igen och gömt sig!
Blivande mamma Sara hälsar Er alla och säger att hon mår bra men börjar fundera på om man kan locka ut Freya med leksaker eller goda frukter….
Till och med att skrämma ”ut” henne är ett faktiskt alternativ just nu!

George

21 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Monica said, on november 22, 2010 at 21:41

    Vet du vad jag tror? Jag inte bara tror, jag vet…hade Freya vetat vilken underbar pappa(och mamma) hon har, så hade hon kommit för länge sedan:=) Vi är många som väntar på henne..! Och George, du ger styrka till såååå många!

  2. Inkan o Ligan said, on november 22, 2010 at 22:16

    haha Hade det varit en pojke hade det bara varit att köpa en X-box.
    Nopp, jag är inte fördomsfull.
    Jag har en av varje.
    Men prova att köp en dyr mobil.
    Gärna med MÅNGA finesser och det behöver inte gå att ringa på den. Det gör dom inte iallafall. Så lägger ni den nära nära slår en signal.
    Fungerar klockrent.

    När det gäller början av ditt inlägg kan jag inte annat än hålla med om upprördheten.
    Blir så himla förbannad.

    Kram till er

  3. Olof said, on november 22, 2010 at 22:29

    Den 25e smäller det som Uggla sa….det är vad vi gissar. Snart har ni glömt väntan! Kram

  4. Gro said, on november 22, 2010 at 22:42

    Fullmånen er her; hun kommer snart!

  5. Eva said, on november 22, 2010 at 23:04

    Hej Georg jag jobbar på 1177 så jag är glad för dina berömmande ord. Stod i alla kvällstidningar idag att vi hade gett fel råd så att en flicka dog men som vanligt skriver kvällstidningarna lösryckta texter och meningar så att man kan tro att det var vårt fel men händelsen inträffade i mars månad och vi var visserligen inblandade men rådet de fick ledde inte till döden utan hon dog 4 dagar senare så hur kunde vi ha förorsakat detta är helt fel. MEN men jag har tystnads plikt och kan inte gå in på mer detaljer men det är inte helt lätt att jobba på 1177 ska du veta. Det är bestämt så att om någon faller så kommer inte ambulans helt spontant och tar upp personen utan har man skadat sig i fallet eller man misstänker detta så kan man ringa dem men har man inte det kan man inte begära att de ska hjälpa till att lyfta upp utan det finns något i kommunen (malmö) som servar just att lyfta upp men hör och häpna det kostar 2500:_ och vem har råd med detta. Ett gott råd är att säga att någon har skadat sig då måste ambulans komma tyvärr många gånger man har dragit en vit liten lögn för man tycker synd om patienten eller den anhörige. EN gång ringde jag till och med till polisen eftersom det fanns inga skador på personen men mannen var 94 och frun som ramlat var 92 och de bodde precis sidan om polishuset så jag frågade snälla kan ni inte gå in och hjälpa till med att lyfta upp frun snälla snälla och det gjorde dem vilken solskenshistoria. Så Georg du ska sanna mina ord må du aldrig hamna i den situationen men jag lovar dig om ni ringer mig så ska jag engagera brandkåren ,polisen och ambulans för att lyfta upp dig men jag hoppas ändå att du aldrig hamnar i den situationen men du har mitt löfte om detta. Kram och Freja kommer när hon tycker det är dags Lycka till

  6. Helen said, on november 22, 2010 at 23:09

    Jag blir så upprörd när jag läser ditt inlägg om den palliativa vården, fy skäms på dem!!!!!
    Men som hon på 1177 sa så var också min tanke ring inte vänner, ring 112. Då finns i alla fall en möjlighet att komma till sjukhus där hjälp finns. Och eftersom man inte får ligga hur länge som helst kanske det går fortare att ta den vägen. Inte vet jag men det kanske är värt en chansning även om det absolut inte ska behöva gå till så. Man ska får vård när man behöver den, inte efter vad som passar och inte passar i almanackan. Grrrrr!

    Kanske vill den lilla dockan vänta in första advent 😉 Låter som en mysig dag att komma till världen på. Ljus och adventsfika är ju inte helt fel 🙂
    Kramar Helen

  7. Tuvan said, on november 22, 2010 at 23:12

    Store man

    DU, är en så fantastisk medmänniska, till din vän, hans familj o även till andra som blir orättvist behandlade…….
    På något sätt kan jag se framför mig… hur du helt glömmer dig själv, dina bekymmer o går igång som en ”oljad blixt”……. 🙂

    Tror Freya kommer att älska ditt ”tryne”, så det är nog inga problem.
    Hon kanske inte är nöjd med detta busväder o väntar på snöflingor o sol?

    Bästaste-varmaste-tålamods-kramar till dig o din familj………

  8. Tina said, on november 22, 2010 at 23:21

    Johan..allas vår Ratty är död. Vi sänder våra varmaste tankar!

  9. Eva said, on november 23, 2010 at 00:35

    Jag läste också om Johan och jag hittade en fin dikt som jag satte in den låter så här.
    Do not stand at my grave and weep
    I am not there; I do not sleep.
    I am a thousand winds that blow,
    I am the diamond glints on snow,
    I am the sun on ripened grain,
    I am the gentle autumn rain.
    When you awaken in the morning’s hush
    I am the swift uplifting rush
    Of quiet birds in circling flight.
    I am the soft starlight at night.
    Do not stand at my grave and cry,
    I am not there; I did not die I am with you all the time forever and ever/Eva

  10. eija said, on november 23, 2010 at 07:23

    Kamp och bråk är det enda som hjälper. Lund har ju en del organisatoriska problem helt uppenbart. Men om byråkraterna och politikerna tog sig en liten tur till stockholm eller något annat ställe med fungerande hospice och insöp kunskap skulle det nog funka. Människor som är kunder på ett hospice har ju inte jättegott om tid att vänta på omorganisationer.

  11. Petronella said, on november 23, 2010 at 07:58

    Hej!
    Jag jobbar oxå på 1177 och vet hur knepigt det är att ordna fram hjälp till personer som ramlat och inte tar sig upp för egen maskin.
    Då det gäller Freya – hon kommer när det är dax, känn lugnet!

    Kram

    • Eva said, on november 23, 2010 at 11:55

      Hej du var jobbar du i Skåne eller?

      • Petronella said, on november 23, 2010 at 18:34

        Om det är mig som Du Eva syftar på, så jobbar jag i Västerbotten

  12. undrande said, on november 23, 2010 at 08:07

    Jag måste ställa mig lite frågande till er kommun? I vår kommun där jag arbetar inom omsorgen i hemmet dvs hemtjänst har vi till och från många personer som har cancer eller annan sjukdom, både äldre och yngre. Även de som har palliativ vård och om de vill får de ett larm. Då kommer vi, hem tjänsten och hjälper till att lyfta upp någon som fallit. 24 timmar per dygnet, alla väder, alla kön, viktklasser och sjukdomar. Har aldrig varit med om att någon blivit nekad detta. ”Beställningen” faxar vi till larmföretaget och det kan vara på plats på ett par timmar. Jag tror att den tjänsten kostar ca 150 kronor per månad. Sen är det bara att trycka på knappen. Vi ska infinna oss inom 40 minuter, och så lång tid tar det nästan aldrig utom möjligen på natten när personalen är färre och det kanske kommit flera larm. Orkar vi inte lyfta upp personen med de hjälpmedel vi har, ringer VI brandkåren så hjälper de starka killar och tjejer oss. Så det du beskriver verkar så komplicerat, har inte alla kommuner hemtjänst?

  13. Carina Jönsson said, on november 23, 2010 at 09:20

    Vad upprörd jag blir när jag läser ditt inlägg, jag tycker att du skall starta ett tv-program, som typ PLUS fast det då gäller vår sjukvård – jag garanterar att många hade tittat på programmet, inte bara vi som har varit/är drabbade. Det finns väl tyvärr få människor som inte har någon i sin omgivning som är/har varit sjuk – så det är högaktuellt.
    Det tråkiga i det hela angående Starke Man, tyvärr, tyvärr ligger det säkerligen en hel del sanning i det programmet.
    Freya, jag tror hon tittar ut i veckan, novemberbarn, härligt (säger jag eftersom jag själv fyller år i november). Inget är som väntans tider.
    Stort Lycka Till och en stor kram till dig och de dina
    Carina, mamma till Andreas och Emelie

  14. Majsan said, on november 23, 2010 at 09:44

    Inte vet jag om du är ful men en varmare själ än din kan inte finnas! Freya vill väl bara spara på det underbara mötet med er.
    Kramar!

  15. angeluscustos said, on november 23, 2010 at 16:25

    Finner inte ord för att beskriva min ilska och mitt, tyvärr igenkännande i det du skriver om. Inte för egen del men för mina föräldrars och min farfars del.

    Det enda som återstår är att, som du, föra ut all sådan här förkastlig behandling, eller icke behandling, av sjuka och gamla i ljuset.

    ALLA måste få veta och ALLA har ett ansvar. Som du säger ”ska det vara så här”? VILL vi ha det så här?

    Jag tror lilla Freja snarare blivit stolt om hon kikat ut, men kanske krupit in igen p.g.a. snöovädret och kylan!

  16. fragakajsa said, on november 23, 2010 at 17:00

    Kom igen! Freyas ovilja att komma ut har nog mer att göra med att det är varm och mysigt där hon är… November i skåne… Jag hade också stannat kvar!

    Hoppas folk fattar vilken tur de har att du finns och tar på dig rollen som alla cancersjukas försvarare! Måtte både beslutsfattare och paragrafryttare darra i sina skrymslen! Alla andra kan sova tryggt i förvissningen att du går i bräschen!

    Ärligt talat: Du gör ett bra och viktigt jobb! Fortsätt så, så fortsätter jag att hålla tummarna för att Freya ska ta mod till sig möta Skånenovember (behövs inget mod för att möta sina föräldrar – ni är de bästa föräldrar hon skulle kunna få).

    kram
    Kajsa

  17. enannan said, on november 23, 2010 at 21:42

    Hej! Låter som om dina vänner skulle behöva kontakt med rehabpersonalen i kommunen de bor. Det är bara att ringa till kommunens växel och bli kopplad till någon arbetsterapeut eller sjukgymnast inom vård o omsorg. Om deras insatser inte är tillräckliga är det kanske andra insatser som behövs från hemtjänst.
    Så ska de inte behöva ha det! Inte någon!
    Håller tummarna för att Freyas nedkomst blir snart!

  18. vilsa66 said, on november 24, 2010 at 11:00

    I våran kommun fungerar de precis som i ”Undrande”:s kommun.. Fast i våran kommun går larmet direkt till ”hemmisarna”.. Kostnaden tror jag är lika samma tror jag, för jag ”plockar” bara upp jag skickar inte fakturor..=)

  19. Jessika said, on november 30, 2010 at 04:33

    Tyvärr är det ju så att man är sjuk hela veckan.
    Kroppen tar ingen hänsyn till att ”servicen” inte finns i (Lund) på helgerna.


Kommentera

