George med Liemannen bakom axeln

WOW, det finns änglar, världen är underbar!

Posted in survivaL by georgeschottl on oktober 13, 2010

Sara och jag har inte varit i våra sköna leråkersprydda skånska marker!
Vi har varit i Stockholm för inspelning av lite ”stöd-film” som skall ligga på sjukvårdsrådgivningens web-plats från och med nästa år (vilket är snart)
Där är vi 10 cancerpatienter som ger tips muntligen om hur vi hanterar vår sjukdom och vår omgivning som sjuka.
Samtidigt har vi träffat vänner från Stödet, Tommy och Ewa, vi har till och med blivit bjudna på en för-födelsepresentlunch av Ewa vilket vi blev jätteglada och jättemätta av!

Kroppen var väldigt tydlig med att jag var både korkad, dum och helidiot som tror att jag kan använda ren vilja för att klara av att resa med tåg, vi kan väl säga att morfintabletterna Oxynorm hade en given plats på tågresan hem till Skåne…
Kroppen och jag var inte riktigt överens om vad min egen kropp skall användas till…..

Fler döda, fler lidande!
Tack vare en medicinsk reporter på SvD kommer flera hundra cancerpatienter per år få ett ökat lidande och med allra största sannolikhet en tidigare död.
Haverdahls artikel i SvD är så pass riktad och fientligt ställd mot Roger Henriksson som genuint och med total hängivenhet gör sitt yttersta för patienter.
Jag hoppas att Henriksson inte blir bränd och luttrad av denna fruktansvärda och hämndlystna reporter.
Han har gjort och gör så ofantligt mycket för lidande och döende patienter i vårt avlånga land att det är med sorg jag läste reportaget om 2nd view.

Jag pratar om SVD som klart blivit lurade av deras medicinska journalist Haverdahl, det jag har sett av Haverdalhs artiklar är att hon antingen har en god vän på Radiumhemmet som hon hjälper hämnas eller så Haverdal genuint ond. (jag tror på det första alternativet)

Problemet är att patienter i Sverige har rätten till att få en second opinon i sin vård, MEN bara 3 av 10 patienter får en second opinion när de önskar.
Jag har själv personligen hjälpt till med en patient (Lars) som blev nekad second opinon av tre olika läkare, men eftersom det finns underbara läkare (precis som de läkare jag har) och som Mef Nilbert så fick han sin second opinion av Mef bara några timmar efter att frågan ställdes till henne.
Haverdal ger sken av att Henriksson tjänar pengar på patienter och skor sig på patienternas lidande, men vi som ÄR patienter, vi som är de som DÖR av cancern vet hur viktig 2nd View var och är för att visa andra läkare att de MÅSTE ge patienterna deras second opinion!
Jag VET att ägarna till 2nd View själva skjutit till pengar på ca 111  000 kronor bara för att kunna hjälpa patienter!
Henriksson har aldrig tagit ut en krona i lön eller vinsthemtagning, ALLA intäkter har gått åt till att hjälpa patienter!
Denna verksamhet har Haverdahl svärtat ned och förringat!
FY!
Läs här om ”scoopet” som publicerades den 12 Oktober, det är så enkelt att angripa någon som inte försvara sig!
Om Henriksson hoppar av från 2nd View har lidandet och cancern vunnit en delseger tack vare en lättlurad jounalist som svärtat ned en god sak, en verksamhet som genom sin existens ökat läkarnas vilja att ge second opinion!
En av frågorna som inte besvaras i artikeln är varför det är så få läkare som kritiserar Henriksson, det beror ju på att mannen gör ett fantastiskt jobb för oss patienter och vågar sätta fingret i ögat på dem som inte bryr sig om patienterna!

De som gör sitt yttersta för att lindra lidande, hjälpa sjuka och stötta de svaga har mitt stöd!
Dr Roger Henriksson, du har mitt stöd!

George

PS, det här med änglar……..
Här är en ängel som kämpar, som vinner och som ERBJUDER sig att HJÄLPA till!
Läs dessa vackra ord, jag är så tacksam och rörd:

Hej George
Jag fick mitt cancerbesked Aug 2009, omfattande spridning av mesoteliom i buken. 37år två små barn (3,4år) en underbar fru och familj, då kändes det fruktansvärt orättvist. Nu har det gått lite över ett år, cellgifter och operation (H.Matheme i Uppsala), brottats mot sjukvårdens fel och brister mm , nu har jag lyckas få lite andrum och distans. Går givetvis på kontroller regelbundet men jag har lyckats behålla ett positivt tänkande rakt igenom. Bestämde mig från dag ett att göra allt som stod i min makt för att leva vidare. Nu är jag tillbaka på min arbetsplats heltid. Mina grabbar går på hockeyskola 2 dagar i veckan och jag är med som hjälptränare. Visst finns det en oro både hos mig och min omgivning, helt naturligt med tanke på vad som hänt men samtidigt en betydligt större glädje att allt har gått så pass bra. Jag tänker kämpa vidare mot sjukdomen och sälja mig dyrt, om det finns något jag kan göra eller bidrag med så ställer jag gärna upp (bor i Sthlm). Ps. fram till nu så är det bara min fru som besökt din blogg, men nu vågar även jag, känns stort!

11 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Karin said, on oktober 13, 2010 at 23:53

    Du vet att din blogg hjälper till att förändra världen.Kram från Karin

  2. Annette & Dragan said, on oktober 14, 2010 at 05:18

    Instämmer helt i att Henriksson gör ett fantastiskt arbete för oss patienter.

    Du är bästigast!

    Kram,
    Annette & Dragan

  3. Siss said, on oktober 14, 2010 at 08:58

    Tycker att du, och alla andra cancersjuka, ska ta kontakt med tidningen och kräva att ni ska få bemöta denna reporters anklagelser! Det är ju NI som vet bäst vad han gör för er……skulle nog kännas skönt för honom oxå, att veta att ni står bakom honom.
    Sköt om både dig och blivande mamman….:)

  4. Tina said, on oktober 14, 2010 at 09:26

    Utan din blogg och dina insatser skulle livet se väldigt annorlunda ut för många, många människor. Sjuka som friska.

    Kram

  5. Marie said, on oktober 14, 2010 at 09:32

    Kan inte sluta imponeras av er som orkar delge oss andra det ni går igenom! Ni är helt fantastiska! Följer ett antal bloggar och får dåligt samvete när jag är otacksam och nedstämd – jag som är frisk!
    Väntar med spänning att få läsa om förlossning och babyn. Det är underbart, jag lovar!
    Kram från Marie

  6. […] artiklar om händelserna: SvD, TV4, Dagens Medicin. Lär också George Schottls inlägg om hur svårt det är att få Second Opinion i den vanliga vården och vad 2ndView har inneburit […]

  7. Hightower said, on oktober 14, 2010 at 12:55

    Är väldigt glad att läsa detta. Det skulle vara ännu bättre om om någon/några hade ork och energi att markera mot massmedia eller journalisten. Deras uppgift är inte att skapa nyheter genom att vinkla till närapå osanningar! Som ni säger är det också konstigt att människor som inte känner Roger Henriksson eller ens själva har någon anknytning till cancern anser sig ha rätt att döma! Han har inte ens brutit mot några regler…

    Självklart påverkar smutskastningskampanjer som dessa läkarna som arbetar inom Cancervården. Dom blir ledsna (kanske t.o.m. knäckta), förlorar energi m.m.

    De som bidragit till denna hemska smutskastning förstår inte att vad dom mer eller mindre bidrar till är att läkare (och deras kunskap) inte ska få vara annat än slavar åt landstingen!

  8. Sten Erik Jensen said, on oktober 14, 2010 at 16:13

    Hej,

    Jag är också journalist, men jag håller med dig i att Haverdahl/Svenska Dagbladet har åstadkommit en soppa på en ytterst tunn spik. Visst är det formellt sett fel att ha aktier i en verksamhet som kan sägas vara en konkurrent till den offentliga sjukvård där Roger Henriksson är verksam.

    MEN det finns också något som heter sunt förnuft och något som heter uppmärksamhet i förhållande till relevans. Och här har Svenskan trampat ordentligt fel enligt min mening. Bolaget har en marginell verksamhet, omsätter mindre än en halv miljon och går med förlust.

    Dessutom är det viktigt att komma ihåg att även om det formellt är en rättighet att få en second opinion inom landstingssystemet – men det fungerar så dåligt att det uppenbart finns ett behov som förklarar att företaget får kunder.

    Men en klargörande diskussion om att systemet med second opinion fungerar dåligt är inte intressant för tidningen. Istället valde man att smutskasta en läkare som är allmänt känd för sin hängivenhet.

    • Hightower said, on oktober 14, 2010 at 21:47

      Jag håller med dig i mycket av vad du säger. Men det finns dock enligt rapporteringen och vad jag själv kan se i dokumenten rörande bisyssla inte något förbud mot aktieinnehav!

      • stenerikjensen said, on oktober 15, 2010 at 13:59

        Du har rätt. Jag uttryckte mig slarvigt och borde ha skrivit ”olämpligt” i stället för ”fel”.
        /SEJ

  9. […] This post was mentioned on Twitter by Maria Hellbom and Maria Hellbom, Nätverket mot cancer. Nätverket mot cancer said: https://georgeschottl.wordpress.com/2010/10/13/wow-det-finns-anglar-varlden-ar-underbar/ […]


Kommentera

