George med Liemannen bakom axeln

Orolig väntan

Posted in survivaL by georgeschottl on oktober 4, 2010

Nu väntar vi på beskedet från försäkringskassan som kan omkullkasta våra planer för de närmaste två åren.
Nu när det bara är 40 dagar kvar till att Sara skall föda oroas vi över …..en otrolig fadäs.

Totalt handlar det om 7 nätter som Sara blev sjukskriven för, hon var ju sjuk på riktigt och klarade på grund av sina symptom  inte av de specifika arbetsuppgifterna, hon hade ju ont!
Men eftersom försäkringskassan inte godkänner Saras magsmärtor och yrsel som en sjukdom kommer detta beslut påverka oss i två år!
Det är närmare 6000 :- per månad i två år som försvinner för dessa 7 nätters sjukskrivning…………det är en osannolik situation vi befinner oss i!
Hur kan det finnas att sammanhang som jag som är rimligt intelligent inte klarar av att förstå?
Hur hamnade vi här?

Hur gick det till?
Läkaren sjukskrev ju Sara, att en enda människas beslut att inte godkänna läkarens ord kan påverka våra möjligheter att behålla huset, att kunna ge det lilla barnet det där som behövs.

Hur gick det här till?

George

39 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. ulla said, on oktober 5, 2010 at 00:00

    Ja, hur gick det här till ????? Det är en omänsklig värld vi lever i nu…..Jag FÖRSÖKTE ändra på det genom att rösta röd-grönt, tror att det hade blivit mänskligare om dom hade vunnit, men man vet inte, det kanske är ”kört”….Förs.kassan skulle tvinga ut min dotter i arbetslivet, hon hade spridd bröstcancer och är nu finaste ängeln i himlen, men jobba skulle hon tyckte Förs.kassan , detta är Sverige av idag 😦 😦

  2. Maria said, on oktober 5, 2010 at 07:54

    Åh wow, ca 40 dagar kvar!!! Håller tummar och tår för att FK ändrar beslutet och inte fortsätter tolka lagen så stelbent!

  3. Anita T said, on oktober 5, 2010 at 08:57

    Har mycket svårt att förstå hur de arbetar på färsäkringskassan. Historierna som man får läsa om i tidningar, höra om i radio och tv och nu läsa om i din blogg gör att jag undrar
    hur man ska agera för att en förändring ska ske. Hur kan man ifrågasätta en läkares ut-
    låtande. Hoppas verkligen att Ni får ändrat besked i Ert ärende. Låter helt galet!!!!
    Massor med lyckatill-kramar! Wow bara drygt en månad kvar!
    Anita T

  4. Tina said, on oktober 5, 2010 at 09:25

    Hej ni båda!

    Er situation är helt och hållet absurd! FK borde se över var och hur de rekryterar sin personal, minst sagt – det står dessutom i sjukförsäkringslagen att varje enskild handläggare är SKYLDIG att i VARJE ENSKILT FALL göra en individuell bedömning – lagen ligger på Riksdagens hemsida som Pdf, om du inte redan lusläst den.
    Det är inte riktigt som alla säger att det är lagen det är fel på – det är FK´s tolkning av den som är helt horribel och som har förstört så mångas liv. Det finns i realiteten utrymme för dom att göra undantag – men då skall dom ta sig tid till att göra det! Själv fick jag svaret av min handläggare att hon inte hade tid, hon skulle ju gå på semester då i augusti…

    Befinner mig själv fortfarande i ovisshet – bollas mellan FK och AF eftersom jag blev utförsäkrad och ingen kommer överens om när, var, hur eller om jag har rätt till ordentlig ersättning eller när den skall betalas ut.

    MEN, jag tycker att ni ska försöka få till stånd en omprövning, byt handläggare, tala med högsta chefen, ja vad som helst – NI om några skall inte behöva ha den här oron ovanpå allt annat ni tampas med var dag!!!

    Önskar er all lycka till i detta och måste säga att mitt i allt elände så tappa inte tron på att situationen går att lösa!

    Fantastiskt ändå att om bara lite drygt en månad så har ni en liten bebis i familjen – vilken seger George! Och vilket mirakel 🙂

    Stor srtykekram till er båda
    Tina

  5. Katarina said, on oktober 5, 2010 at 10:09

    Har ni kontaktat DO?

    http://www.do.se/sv/Press/Pressmeddelanden/Hovratten-slar-fast-Forsakringskassan-utsatte-gravida-for-konsdiskriminering/

    Önskar er lycka till inför den fantastiska resan att bli föräldrar (och hoppas att ni får lugn och ro så ni bara kan glädja er inför detta)!

    /Katarina

  6. Margit said, on oktober 5, 2010 at 10:29

    Jag vill inte låta hurtfrisk, men trots allt – det handlar ju ”bara” om pengar. Livet som ni lever är så mycket viktigare, och det kommande livet betyder allt.

    Jag kan inte tro annat än att ni har möjlighet att lösa det ekonomiska och att det ska reda upp sig. Jag har inte läst ett ord om er situation i pressen ännu – varför? Det vet man ju att när de hugger klorna i något så brukar det lösa sig. Och ni har så många som tänker på er och stöttar, lycka till, säger jag bara!

  7. undrande said, on oktober 5, 2010 at 11:26

    Men… gäller inte arbetsgivarinträdet, d.v.s arbetsgivaren betalar de 7 första ”dagarna”, först därefter blir det aktuellt med ersättning från FK???

  8. mIA said, on oktober 5, 2010 at 12:17

    Ja, varför inte utnyttja pressen. Det kanske känns motigt att ”beklaga sig” offentligt, men när har ni någonsin utnyttjat er hemska situation sedan din diagnos för egen vinning??? Ni har gjort MYCKET för andra!!! Ni har ju faktiskt blivit rikskändisar som folket känner med och skulle förutom att lösa er egen situation (förhoppningsvis) kunna hjälpa andra som befinner sig i liknande idiotisk byråkrati. Det kanske är dags att FK får ögonen på sig?
    Lycka till! Vi längtar efter er bebis!!!
    Mia

  9. petra maria said, on oktober 5, 2010 at 12:32

    Är också sjuk och Fk vill avsluta min sjukpenning. Jag kan inte jobba pga alla biverkningar och psykiskt nere. Jag orkar inte snart mer. Varför förstår dom inte hur sjuk man är. Lycka till!

  10. Lisa said, on oktober 5, 2010 at 15:45

    Hej följer er blogg och ser fram emot ert barn.
    Håller tummarna att ni ska få bra besked från försäkringskassan. Har själv kronisk cancer och det verkar som man ska vara ‘frisk’ för att klara av att vara sjuk.
    Lycka till med allt.

  11. Nilla said, on oktober 5, 2010 at 16:54

    Hej!
    Har själv varit i klorna på försäkringskassan och vet hur stelbenta de är. Ett av alla råd jag fick var att överklaga så länge jag orkade. Vet ej hur långt ni har tagit er på den stegen men ge inte upp.
    Håller tummarna för er och lycka till.

  12. Inkan Ligan o Trillingarna said, on oktober 5, 2010 at 21:46

    Önskar såååååååååå att det var nåt jag kunde göra.
    Skickar en styrkeKram eller 17 genom cyber.

  13. Karin said, on oktober 5, 2010 at 22:11

    Som någon skrev, dags att koppla in pressen eller varför inte er lokal Tv station?
    Något är fel i informationen. Hur kan FK ta bort din frus sjukpenninggrundande inkomst ? Ring de stora dagstidningarna.
    Håller tummarna att ni snart får koll på läget så ni kan slappna av och njuta av er graviditet. Styrkekramar från Karin

  14. Sussie said, on oktober 5, 2010 at 22:30

    Åhh blir så ledsen när man hör hur FK förstör framtiden för människor… Jag kan inte förstå dessa människor som jobbar där.. Kan inte ha någon empati för fem öre… Jag hoppas att det kommer att lösa sig för er.. Ni har det nog tufft en då!! Kram på er

  15. Mia said, on oktober 6, 2010 at 08:26

    Skriv direkt till Göran Hägglund, cc Reinfeldt! Presentera dig så det framgår att du är ”känd från TV”!

  16. christel said, on oktober 6, 2010 at 09:43

    Härligt att det snart är dax för bebben att titta ut
    Jag har följt bloggen länge men aldrig skrivet men nu måste jag bara känner jag .
    Jag har själv krånglat med f kassan men det jag undrar över är hur sjutton kan dom ändra på SGI .visst dom kan ju ge avslag på de sju nätterna men det ger dom inte rätten att ändra SGI .hoppas verkilgen att detta löser sig .jag vet en anhörig som skaffade en jurist som ringde till fkassans handläggare och dp löste det hela sig snabbt o på rätt sätt… e bara en tanke

  17. Jeanette said, on oktober 6, 2010 at 16:28

    Om det inte godkänns be läkaren att skriva ytterligare ett intyg som är mer utförligt, oftast säger de att det saknas tillräckligt med information. Det kan hjälpa er vid en ev. omprövning. Tack vare hovrättens dom finns det också en möjlighet att ni får rätt i länsrätten om det går så långt. Tyvärr är FK stenhårda nuförtiden. Be om ett perosnligt möte också kan hjälpa. Kolla också upp hur det förhåller sig med hennes SGI. Kanske går att få ha den kvar på ngt sätt. Håller tummarna att det ska lösa sig!
    /Jeanette

  18. Stina said, on oktober 6, 2010 at 18:28

    Kämpa! Ge inte upp. Hoppas att det blir ett bra besked från FK. Om inte så får ni överklaga. Jag förstår att det kräver mycket energi från er sida att överklaga och nu skall ni snart ha ert kärleksbarn också. Säker på att det finns någon i er omgivning som kan hjälpa er. Ni verkar vara så underbara människor och det gör mig så arg att ni också måste kämpa mot FK nu. Ni har nog att kämpa emot. Det är bara så fel. Varför har Sveriges välfärd blivit så kall?

    Kontakta tidningar, TV. Detta är inte rätt!

  19. Helen said, on oktober 6, 2010 at 19:22

    Neeeeeej!!

    Vad jag känner med er, jag kan inte heller riktigt förstå hur dom tänkte här….
    Hoppas att ni orkar driva detta vidare, tyvärr finns väl inte så mycket annat att göra.
    Ta hjälp av all media som finns. Detta är ett ämne som berör så många, det kan tjatas om, om och om igen tills det sker en förändring.
    Vad jag och min man hoppades på att folk skulle rösta rätt så vi skulle slippa sån här förnedring för alla sjuka. Nu får man istället hoppas att folk orkar (trots sjukdomar) kämpa för att få rätt mot den stora stygga FK.
    Jag håller alla tummar, tår och tar i trä för att det ska ordna sig för er.
    Många varma stärkande kramar/ Helen

  20. Mia said, on oktober 6, 2010 at 21:50

    Säger bara en sak, får ni ett negativt svar från FK så begär omprövning, funkar inte det heller så överklaga!
    Det går att vinna mot myndigheten även om det tar tid och ork!
    För inte så länge sen fick jag ett domslut från länsrätten som var till min fördel..men det är surt att det ska behövas krånglas så när man minst av allt orkar det.
    Såg att någon skrev att ”det är ju bara pengar” men vi lever i ett samhälle där det kostar pengar att leva..

  21. Tuvan said, on oktober 7, 2010 at 00:43

    Fy sjutton… lider med er…. hoppas verkligen ni snart får ett positivt svar?
    Varför ska NI behöva ens försvara/överklaga denna sjukskrivning??
    Tyvärr brukar FK skicka standardsvar, oftast negativt…. verkar vara deras nya riktlinjer att driva alla ärenden upp i förvaltningsrätten.
    Tiden är den största tärande faktorn… de sysslar med någon slags uttröttningstaktik där FK tror sjuka kan leva utan inkomst i månader upp till år!
    Kan inte låta bli att fundera över om Saras symtomer hade gett sig uttryck på en icke gravid person, hade man tillåtit sjukskrivningen då? Är rädd för att svaret skulle blivit JA, någonstan i alla paragrafer, har man för sig att graviditets-åkommor inte räknas som sjukdom…. totalt fel o idiotiskt.
    Skäms för sverige o de nya sjukreglerna, som ska behöva drabba er under eran redan tuffa tillvaro…..
    Kämpa på, överklaga, ni kommer att få rätt även om jag är orolig att det kommer att ta tid…..
    Styrke kramar till er……….

    PS… RESURS har mycket ”matnyttig” juridisk information…DS

  22. Bisper said, on oktober 8, 2010 at 00:58

    Jag vet ju inte exakt hur er situation ser ut. I allra sista hand, om inget annat går, har Sara några semesterdagar att ta av för att fylla ut de där sju dagarna i efterskott?

    Om den nollställda SGI:n handlar om att hon varit utan ”sysselsättning” i 7 dagar kan det fungera för att få tillbaka en SGI. (Jag vet att det kan bli så när man är föräldraledig och barnet fyllt 1 år och man inte har sysselsättning 40 timmar i veckan.)

    Hoppas verkligen det löser sig. Som någon sa, pengar är inte allt (som om inte ni skulle veta det) men pengar löser otrooooooligt mycket här i livet. Som ni också naturligtvis vet. =)

    Kramar

    Bisper

  23. Majsan said, on oktober 8, 2010 at 17:37

    Kollar o kollar o tänker att Försäkringskassan snart måste medge hur fel de gjort! Stå på er! Kramar!

  24. Madde/Umeå said, on oktober 10, 2010 at 01:11

    Hur är det med er ????
    Kikar in minst 2 ggr/dag o hittar ingen uppdatering……
    Blir nästan orolig.

    Hoppas allt är ok med er….??!!

    Kram Madde Umeå

  25. Annika said, on oktober 11, 2010 at 00:46

    Det är ju helt sanslöst! Jag hoppas innerligt att det löste sig men jag är rädd för att det inte gjorde det. Jag har själv kämpat mot FK i 2-3 år nu och det har inte gjort mig friskare utan tvärtom! När det i ens huvud börjar eka JAG ÄR SJUK JAG SKA BEVISA ATT JAG ÄR SJUK! Ja då blir man inte friskare!

    Håller tummarna för er!

  26. Lillan said, on oktober 11, 2010 at 20:28

    Hej
    vad har hänt, väntar och väntar på uppdatering. Förstår att tiden kanske inte räcker till för att sätta sig ned vid datorn när man kämpar mot FK. Håller tummarna för er.
    Kram

  27. Lena said, on oktober 11, 2010 at 22:14

    Hej George!
    Om jag var du skulle jag hitta på något för att lura av försäkringskassan en massa pengar, ägna lite tid på att forska på hur folk gjort tidigare. Kör hårt

  28. Therése said, on oktober 12, 2010 at 07:44

    Kramar!

  29. Sara said, on oktober 12, 2010 at 10:01

    Tänker på er!

  30. annika said, on oktober 12, 2010 at 10:48

    Saknar dina ord!! hoppas allt är väl med Er alla!

  31. Elin i Malmö said, on oktober 12, 2010 at 16:15

    Väntar på ett svar, börjar bli riktigt oroligt!!
    Stor kraaam!

  32. S said, on oktober 12, 2010 at 19:16

    Hej! Trillade in på din blogg av en händelse. Har inte hunnit längre än till problemen med FK men har förstått att ni har men än nog redan tidigare. Antar att ni redan känner till att det finns en man som tidigare jobbat som jurist på FK, som startat eget och arbetar just med överklagande. Har namnet i gömmorna någonstans – är ni intresserade så släng iväg ett mail till mig så letar jag upp det.
    Kram och Lycka Till!

  33. Gitte said, on oktober 13, 2010 at 06:53

    Ni är så saknade,jag hoppas hoppas att allt går er väg.Hjärtekram.

  34. Sara said, on oktober 13, 2010 at 07:40

    Håller tummarna för att allt är väl med er. Hoppas snart att inlägget kommer och att allt har löst sig på bästa sätt med FK. Stora kramar.

  35. Edvin said, on oktober 13, 2010 at 10:07

    Hallå där Liemannen, nu börjar vi bli lite oroliga

  36. Carina said, on oktober 13, 2010 at 20:00

    Ja, hur gick det här till. Vad händer , hoppas F-kassan vaknade till.

  37. Lillan said, on oktober 13, 2010 at 20:21

    Hej
    Datakrångel? eller – ni är så saknade här på bloggen.
    Kram

  38. Madde/Umeå said, on oktober 13, 2010 at 22:56

    Ni är saknade här!!!!

    Hoppas allt är OK med er ?????????

  39. Erik said, on oktober 13, 2010 at 23:00

    Blir så förbannad att ni även ska behöva kämpa mot FK..hoppas att allt är OK!


Kommentera

