George med Liemannen bakom axeln

Regionala cancercentra, nu körs det igång på allvar!

Posted in survivaL by georgeschottl on september 10, 2010

Jag har skrivit tidigare om något som kommer att öka överlevnaden, förbättra livskvalitéten hos patienter och anhöriga samt göra både behandling och ”livs-tiden” i cancervärlden smidigare!

Nu dag var det dags, idag var det Kick Off  för RCC Syd, Regionalt CancerCenter här i skåne!
Denna Kick Off gick av stapeln på Slagthuset i Malmö, teaterscenen var som en motorväg, det vandrade på och ner människor inom vård & forskningsvärlden och berättade kortfattat om vilken del de kommer att ha (eller vill ha) i det som kommer att bli den nya cancerorganisationen.

Tänk Er nu publiken och föreläsaregruppen….En samling av de mest engagerade kirurger, onkologer, bio-tekniker, forskare, professorer, molekylär-tekniker, patologer och patienter.
En sådan kraft, en sådan samlad kunskap med riktad vilja…med ett mål!
Att göra det bättre för alla cancerpatienter!

Det var en otrolig upplevelse att se dessa människor samla sig, samarbeta, utbyta ideer allt för patienternas bästa!
Det var roligt att vara patient idag och se denna samling människor från mitt patientperspektiv!

Jaghar sagt det tidigare och jag säger det igen:
Framtiden är här, framtiden är nu….

Jag har sett en skymt av hur bra cancerpatienterna kommer att få det i vår region!
För detta är jag tacksam!
Tack regeringen för att Ni tvingat igenom och finasierat denna förändring på denna korta tid!
Tack Ni eldsjälar som födde idén, drev idén framåt och som idag stod på scenen i Malmö för att se produkten födas!
Idag är det en födelsedag som gynnar alla!

George

6 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Caroline said, on september 11, 2010 at 05:58

    Hej!

    Sag dig o din fru pa ett program for nagon manad sen, o jag blev valdigt berord av vilken positiv o upplyftande energi du o din fru utsralade! Fantastiskt vackert! Fick hora om ett program som ni varit med i ”Himlen kan vanta’…men jag fick inte chansen att se det pga jag bor i USA o var lite sent ute…antar jag!
    Vill bara saga, tack for dina ord o att du kampar pa….keep up the fight!
    Kram!

  2. Ewa Larsson said, on september 11, 2010 at 14:01

    Vad skönt att du orka åka dit iaf.Vad glada vi får vara när allt går framåt.Nu önskar jag bara att det går bra för dig det har varit tillräckligt nu.Förstår att det här med Daimi tar hårt på er men det kanske kan bli bättre får vi hoppas på.Kram

  3. Inkan o Ligan said, on september 11, 2010 at 17:56

    Åh vad underbart med så många som engagerar sig i cancerpatienternas väl och ve.
    Kram

  4. Christian said, on september 11, 2010 at 19:06

    Kul att det går åt rätt håll på den fronten.Jag hoppas att saker är bättre med dina smärt nivåer och önskar dig en fortsatt trevlig helg!

    Mvh
    Christian

  5. Vera @Cancerfrun said, on september 11, 2010 at 23:47

    Jag blir glad när jag läser ditt inlägg, det är verkligen mycket som är på gång inom cancervården i Sverige. Som politiskt engagerad blir jag glad och stolt för de förändringar som sker. Förändringarna måste ske på nationell nivå så att det blir rättvist och kan få genomslag på landstingsnivå i hela landet!

    Just nu får min man, min pappa, min faster och en av mina mostrar behandling vid samma cancercentra. Vid senaste läkarbesöket för min man som har lungcancer så bad jag dem ta hand om min pappa som hade tid för bronkoskopi samma dag. Han har hudcancer med spridning till organ. När jag var liten var cancer en ovanlig sjukdom.

    Du uppmuntrade mig till att blogga, jag försökte, men hann inte med. Nu twittrar jag istället. @Cancerfrun Liten dagbok, med ärliga tankar:) Om du twittrade så skulle jag följa.

    Stor kram!!

  6. Tina said, on september 12, 2010 at 12:58

    Hej George!

    Så hoppingivande och livsbejakande innehållet i ditt inlägg!

    På något sätt gör ändå alla små (enligt vissa) insatser en enorm skillnad. Du skall inte undervärdera din egen in- och påverkan på framtidens sjukvård – i synnerhet cancervård – i din region. Förhoppningsvis smittar det av sig uppåt i landet! Annars kommer Skåne snart vara överbefolkat 🙂

    Redan på 60-talet var ju Lunds Universitetssjukhus ledande inom t.ex operationer av hjärntumörer. Här uppe visste dom samtidigt inte vad morfin ”var” förrän långt in på 80-talet. Tyvärr flyttade mina föräldrar upp hit…

    Förlåt om jag tjatar – men hur är det med Daimi?

    Stor styrkekram
    Tina


Kommentera

