George med Liemannen bakom axeln

Det vackraste av underbara ljud

Posted in survivaL by georgeschottl on augusti 13, 2010

Ursäkta igen för ett försenat inlägg på bloggen, återigen har ett åskoväder med flera hundra blixtar passerat området med resultat att modemet bestämde sig för att ta semester….
Alltså ingen internet förrän i morse!

Igår var det på morgonen besök på MVC, mödravårdscentralen…….
Sara mår bra, alla värden är superfina och alla mått stämmer med kurvan som man skall följa, så skönt, så tryggt!
Sedan följde något fantastiskt, det var dags att lyssna på lilla bebben…
Detta har vi aldrig gjort tidigare, det har bara varit ultraljudsundersökningar så detta var nytt för Sara och mig.
Fram plockar sköterskan Annelie en liten leksaksradio som ser ut att komma från Toys r Us och jag flinar lite lätt över situationen.

Inom några få sekunder så stelnar leendet på mina läppar då det vackraste ljud jag någonsin hört fyller rummet.
Ett bedövande vackert ljud som lovar så mycket, ett ljud som uppväger och neutraliserar en så lång resa med mörka stunder de senaste åren.
Att vi skulle hamna i denna situationen kunde jag inte drömma om i mina vildaste fantasier.
Ett snabbt bultande, en snabb puls vräker ut sin livsglädje i rummet!
Jag förvånades över att jag fått skräp i båda ögonen, tårarna rann nedför båda mina kinder……
En bättre dag kunde vi inte fått!

George

26 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Ewa Larsson said, on augusti 13, 2010 at 09:28

    Visst är det mysigt,en bild är så tyst.Men när jag fick höra dedunkdedunk…… ganska högt då vet vi att det verkligen finns ett litet hjärta därinne.Även om jag känt rörelse så är ljudet underbart.Det är så roligt och skönt att allt är bra.
    Hoppas att vovven hämtat sig!Kramar Ewa

  2. Maria said, on augusti 13, 2010 at 09:47

    Hemma hos oss lystes mest himlen upp, men vi hörde ett dovt muller på avstånd…

    Hjärtslagen är ljuvliga att lyssna på, en märklig och vacker upplevelse, ett nytt liv så nära, men ändå långt bort, där inne i magen… Skönt att allt var bra med den lill* och med Sara!

  3. Bittan said, on augusti 13, 2010 at 10:18

    Blixt och dunder här också, undrade ett tag vem som tände lampan i sovrummet, huga kröp under täcket. Tänkte på alla djuren som var ute i detta.
    Att lyssna på hjärtslagen från lilla bebben är ett ljud som man aldrig glömmer. Ha en god helg båda två.

  4. Anne said, on augusti 13, 2010 at 10:28

    Ja blir rörd & otroligt lycklig för er skull ♥ grattis till livet i magen

  5. Marita said, on augusti 13, 2010 at 10:32

    Hej
    Jag fick en rysning i kroppen när jag läser ditt inlägg, det måste kännas som en guda gåva, att få sitta där och höra livet första ljud. Fast jag inte känner er så är jag överlycklig att ni kommit
    så här långt.
    Är själv mamma till två fina små pojkar, det ä det som livet går ut på…..
    Ta hand om Sara så som Sara tar hand om dig….tusen kramar till er från Marita i Lund

  6. Mia said, on augusti 13, 2010 at 11:20

    Det åskar även i Småland… Underbart att höra de första hjärtslagen!
    Kram till Dig och fantastiska Sara

  7. Frida said, on augusti 13, 2010 at 11:49

    Störst av allt är kärleken!!!

  8. Sehnsucht said, on augusti 13, 2010 at 12:07

    Mycket åska här i Halland med,bara att dra sladdarna.
    Alltid ett nöje att läsa din blogg,och jättegrattis till bebisen!

  9. Kristina said, on augusti 13, 2010 at 12:17

    jAVISST ÄR DET UNDERBART

  10. Linda said, on augusti 13, 2010 at 14:11

    Åh vad underbart att få lyssna på lilla bebben!! 🙂 Själv har jag en sån där doppler hemma så jag har lyssnat på våra små grabbar ganska tidigt under graviditeten.

    Kram Linda

  11. Lilette said, on augusti 13, 2010 at 14:16

    Jag är så otroligt glad för er båda att ni får något så här stort att glädjas åt. Kramar i massor till dig Georg (som är min klippa utan att veta det) till Sara och det blivande familjemedlemen. Och naturligtvis också till hundarna, de får inte glömmas bort.

    Kramar

  12. Madde said, on augusti 13, 2010 at 14:42

    Hej George o Sara !!!

    Jag unnar er så oerhört detta mirakel o härliga upplevelser på vägen till att den kommer ut. Och allt det fina som kommer efter ankomsten till världen.
    Se till att ta hand om varandra !
    ( har ju en pojke 12,5 o en tjej 9,5 samt två hundar: en stoooor o en liiiiten)

    PS: jag passar på att ge ett tips redan nu när bebben ska hem efter förlossningen:
    se till att ta med en babymössa eller filt som bebisen legat i på BB o ta hem den först o låt hundarna nosa på den- då känner de igen den nya doften/familje medlemmen när den kommer…… Hundarna kommer säkert att dyrka lill*n !)

    Du ska se att allt går finemang o ni ska njuta nu av tiden fram till november:
    ”sista chansen” att vara bara ni två :=)

    Många kramar
    Madde Umeå

  13. majacaroline said, on augusti 13, 2010 at 16:19

    Underbar läsning!
    Du och Sara förtjänar all lycka som finns!

  14. Sus said, on augusti 13, 2010 at 17:23

    Ja visst är det stort, första gången jag hörde de fantastiskt vackra ljuden svämmade mina ögon över, så jag förstår precis hur glada ni är nu….
    Stort grattis!

  15. Cavinka said, on augusti 13, 2010 at 17:45

    Det där med hundar och nyfödda bebisar kan bli lite komplicerat. När jag kom hem med vår nyfödda dotter och visade upp henne för hunden verkade hon bli accepterad. Redan nästa dag när jag hade lagt henne i barnvagnen för att sätta ut henne i trädgården så hade hunden också lagt sig bredvid henne. Jag gjorde ett försök att lyfta hunden ut vagnen men, ack nej, det passade inte. Tog vagn och hund och körde ut dem på altanen. Iakttog dem genom fönstret och hunden låg så stilla, rörde sig inte och nosade bara på den lilla.

    Hon blev den bästa barnvakten i familjen. Hade ett sjätte sinne när något inte var som det skulle med dottern.

  16. Carina Jönsson said, on augusti 13, 2010 at 17:50

    Oj, vilken lycka. Jag får sådan flashbacks, trots att Andreas fyller 20 i december och Emelie fyllde 16 år i juli. Lyssna på hjärtljud, såå härligt.
    Vad skönt att allt är bra med vovven igen.
    Själv har vi kommit hem från Umeå, vi har varit i Umeå och hjälpt Andreas och hans tjej att installera sig i deras lägenhet i Umeå, han skall börja läsa på jägmästarprogrammet på SLU, femårig utbildning. Oj, vad det känns att inte ha honom hemma, jag vet att det är så det skall vara, jag känner en enorm lycka att jag har två barn, när jag tänker tillbaka på tiden för tre år sedan, då var vi i full gång med Andreas cellgiftsbehandling. Men samtidigt känns det konstigt att han inte är hemma, vi har tänkt att åka upp och hälsa på honom i höst, skall söka efter flygbiljetter till ett hyfsat pris.
    Sänder er en stor, stor kram
    Carina Jönsson, Andreas mamma

  17. Nina said, on augusti 13, 2010 at 18:14

    Å, vad mysigt att lyssna på bebben!

    Tänkte förresten tipsa om ett himla bra nystartat företag av en läkare, något som borde ha gjorts för länge sedan. Nämligen att undersöka friska människor med hopp om att hitta cancer samt hjärt- och kärlsjukdomar på ett tidigt stadium, innan man får symptom.

    Jag har i alla fall efterlyst det men inte funnit något förut. Denna webbsida hittade jag av en slump häromdagen. Ringde upp och anmälde mitt intresse som patient. Berättade att jag har en man med obotlig cancer, och att det därmed känns extra viktigt för mig att veta att jag är frisk eftersom man hela tiden oroar sig för att själv drabbas av cancer. Speciellt med tanke på att vi har två små barn. Jag ser det helt enkelt som en viktig livförsäkring! Blev erbjuden att vara med i deras testgrupp, eftersom företaget är helt nystartat.

    http://www.vegatus.se/

    Hälsningar
    Nina (Johan ”Rattys” fru)

  18. Therése said, on augusti 13, 2010 at 20:35

    Ett stort grattis till er båda två! Jag har inte själv haft lyckan att få bli förälder men jag tror och vet ändå att det är något av det största man kan vara med om i livet. Sug på karamellen, det underbara ljudet av er väntade och efterlängtade lilla bebis, njut av lugnet i höst.;)

    Kan verkligen känna hur mycket längtan och förväntan som finns hos er två nu, dig och Sara.. 🙂

    Kramar till er båda och era två vackra hundar!

  19. eija said, on augusti 13, 2010 at 20:54

    Vad glad jag blev när jag läste din blogg.

  20. Majsan said, on augusti 13, 2010 at 21:12

    Får också skräp i båda ögonen ibland. Ofta inträffar det när jag läser din blogg!
    Konstigt, eller…

  21. Carina said, on augusti 13, 2010 at 21:36

    Hej på ER!!!
    Helt sagolikt, fantastiskt och otroligt underbart att få glädjas tillsammans med Er.
    All lycka man kan ge ger jag Er.
    Kram Carina

  22. SaraH said, on augusti 14, 2010 at 09:38

    Härligt!!! Jag önskar Er all Lycka!!!

    //SaraH

  23. janet b said, on augusti 14, 2010 at 09:42

    Hurra till Livet…..

  24. Tina said, on augusti 14, 2010 at 12:16

    Är så glad för er skull!
    Det är du och Sara värda med råge ❤

    Stor kram
    Tina

  25. jenny said, on augusti 14, 2010 at 17:27

    Då jag jobbar som barnmorska på MVC så får jag ofta se de där brännande tårarna när man lägger på dosan på magen för att lyssna, och enligt min mening är få saker vackrare än just där och då i denna stund. Ofta så jag själv får en brännande tår i ögonvrån. Och det spelar liksom ingen roll hur många gånger man hört eller sett det förut. Det är alltid lika vackert.

    önskar er all lycka
    från en som läser ofta men skriver sällan.

  26. Tuvan said, on augusti 14, 2010 at 19:06

    Store George…..
    Ohhhhhh….. det är så vackert med hjärtljuden på sitt barn… i mammas mage, det är något magiskt som sker när man hör detta vackra blippande… hela världen stannar upp o det är bara såååååååå vackert o löftesrikt..
    Gläds med er otroligt mycket.

    Har idag tagit mig igenom Ewoks stackars öga, din förbenade värk o trötthet o åskan… må alla känna sig ölite bättre..

    Österlen regnar o ska fortsätta med detta långt in på söndagen…. tänk det luktar underbart o luften känns friskare att andas….

    Glada-regniga-kramar till er alla fem


Kommentera

