George med Liemannen bakom axeln

Den logiska konstruktionen hos oss cancersjuka….

Posted in survivaL by georgeschottl on augusti 1, 2010

Ibland undrar jag över mina logiska slutledningar.
Logiken är ju förutsättningslöst beroende av att det är rätt fakta som kommer in, fel fakta ger fel resultat…..så enkelt är det!
Jag kan skriva påståendet ännu enklare: Skit in = skit ut!

I och med att vi har konstaterat behovet av rätt och korrekt fakta så tittar vi vidare på själva beslutsfattarprocessen, redan där havererar alla tankar på rätt resultat.
Första hindret är ju att jag är man, just det EN MAN!
Min kära syster har flera gånger försökt förklara för mig att jag lider av ett handikapp, jag är född som en man.
Enligt henne så fungerar inte tankeprocessen helt rätt hos 50% av befolkningen….(jag undrar ibland vilka 50% som det egentligen är annorlunda tankeprocesser hos??)

Andra hindret är att jag är , just det en MAN!!! (igen)

Tredje hindret är hur stressen och den effekten en dödligt hot påverkar vår tankeprocess, hur vi hanterar en process som NÄSTAN är helt utanför vår förmåga att påverka.
Den enda biten, den enda delen av vår situation vi kan påverka är vårt humör, vårt faktiska liv, det livet vi lever tillsammans med alla andra på vår platta jord….

Ett tänkvärt inlägg är från MajaCaroline och Hennes C som kommer att vara skrynkliga äppelskruttar på deras ålders höst, ett fantastisk bra och naket sätt att berätta om hennes syn på livet med cancern på besök.
Jag rekommenderar starkt Er att läsa det inlägget!

Det fjärde hindret är den oförmåga vi har ett betrakta oss själva utifrån ett ”hjälp-perspektiv”, tänk er om vi kunde betrakta oss själva och se hur vi bäst skulle agera för att vi skulle kunna må som bäst, vara lyckligast även med cancer.

Att hantera dessa 2 (Om man är kvinna) eller 4 hinder är det som vi nog skulle arbeta med mest, vi kan bara hjälpa oss själva, men att självbetrakta är svårt!

Hade vi bara kunnat bedöma vad som är rätt agerande, hade vi garanterat sett till att det är rätt fakta som kommer in, och bara rätt åtgärder kommer ut från beslutsprocessen…..

Nu till en annan sak, TJOHOOOOO!
Lund Universitetssjukhus lägger 250 000 000 ( 250 miljoner) på att fördubbla kapaciteten hos strålningsenheten. Det kommer de facto att bli en helt ny strålningsenhet i SUS Lund som kommer att rädda eller lindra livet på många cancerpatienter i framtiden.

Världen blir bättre, lägg märke till det!
Världen blir vackrare!

George

PS, med risk för att göra Er läsare lite avundsjuka så måste jag bara berätta att världens bästa Pappa fyller år idag!
Min Pappa, världen bästaste Pappa fyllde idag 81 år!
Pappa, du är bäst! Bara du inte glömmer det!
G

9 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Karin said, on augusti 2, 2010 at 01:22

    Härliga ord. Snart blir jubilaren farfar också. Grattis till allt. /Karin

  2. Kristina Birkesten said, on augusti 2, 2010 at 19:36

    George!
    Du är så härlig och duktig i ditt sätt att förmedla dina tankar och känslor till oss!
    Tack för att du gör det och låter oss som läser ta del av så mycket i ditt liv!

    Många varma tankar till er båda (alla tre)!

    Kristina

  3. annelie said, on augusti 2, 2010 at 22:41

    Det finns stora personligheter George. Inte nödvändigtvis positionsmässigt/samhällsmässigt/yrkesmässigt högt stående utan storslagna personer.Personer som gör stort i det lilla, som på ett eller annat sätt påverkar/hjälper andra. George med ditt sätt att vara att skriva att ge av dig själv till oss .. du är en av dessa stora personligheter. Tack!

  4. Tina said, on augusti 2, 2010 at 23:18

    Hej George!

    Tack för ett underbart inlägg – som vanligt får du mig att skratta med dina underbara ord 🙂

    För att citera dig:
    ”Tredje hindret är hur stressen och den effekten en dödligt hot påverkar vår tankeprocess, hur vi hanterar en process som NÄSTAN är helt utanför vår förmåga att påverka.
    Den enda biten, den enda delen av vår situation vi kan påverka är vårt humör, vårt faktiska liv, det livet vi lever tillsammans med alla andra på vår platta jord….”

    Jag har funderat oerhört mycket på just detta den senaste tiden, av olika anledningar. Det viktigaste är att flytta ut alla energitjuvar ur den inre cirkeln, se det vackra lilla i vardagen och att aldrig förlora hoppet. Ta vara på varje litet ögonblick av glädje, ta varje chans och tillfälle i akt att njuta av livet som är just nu. Ingen vet hur morgondagen blir, man kan inte välja själv, men man kan välja att leva väl i nuet! Göra det man vill när man vill det – i den mån det går naturligtvis, men oftast är det ju då livet blir som härligast och man får dom finaste stunderna!

    Med risk för att bli tjatig 🙂 men det är så i mitt fall.

    Du är en enorm energigivare i mitt liv, och inspirationskälla i kampen mot cancerdjävulen.

    Tack och en stor styrkekram
    Tina

  5. syrran said, on augusti 3, 2010 at 19:05

    underbart, brorsan, underbart!
    det är mycket kvinna i dig, så du har mer än 50%! det är jag övertygad om.
    (fast det svider att behöva erkänna det!)
    kramar
    och så en till!
    syrran

  6. Inkan o Ligan said, on augusti 3, 2010 at 21:03

    wow Grattis papsen !
    En ansenlig ålder.
    Kram

  7. elin said, on augusti 3, 2010 at 23:12

    Brukar nästan aldrig kommentera bloggar jag läser men känner att jag bara måste nu. Vill bara säga tack för att du delar med dig, att vi får följa dig. Såg dig och din vackra fru när ni var med i sommarkväll. Fick tårar i ögonen, ni inspirerar och ger styrka till andra. Stort lycka till med lilla bebisen, fick själv mitt första barn i november förra året, ni har nåt helt fantastiskt framför er. Hoppas vi får fortsätta följa med på er resa.

    Kram


Kommentera

