George med Liemannen bakom axeln

Var sparkar man på cancern bäst???

Posted in survivaL by georgeschottl on juli 5, 2010

Nu är vi hemma i underbara Sverige, resväskor packas upp i den takt som kroppen tillåter det, tvätten som accumulerats under resan fyller tvättkorgar och golv.
Hundarna är fortfarande i ett sorts lyckorus, det pussas och tassas hela tiden.

Alla 78 mailen är avklarade och resultatet är att jag har hunnit med en del samtal över telefon.

Cancern fortsätter skörda, det är enkelt att bara se det som att cancern skördar liv, men det är ju som så att cancern skördar så mycket mer än bara liv.

Hopp skördas

Glädje skördas

Vänlighet skördas

Lugn skördas

Monica (Keren) är ytterligare en stark stjärna som lyser på himlen, en stjärna som är styrka och vilja, en stjärna som är stark och god, en stjärna som är precis som stjärnor skall vara!!

Rickard B har också gjort dessa vackra stjärnor sällskap, hans stjärna tillför glädje och nyfikenhet, hopp och kärlek, denna stjärna är den som visar vägen….

Fram till att dessa två individer gick vidare kämpade de mot sin cancer, cancern skördade deras liv, men försökte skörda annat också, som hoppet och glädjen.
Men där fick cancern tji, den blev lurad på godsakerna!!!
Att den vann i slutändan betyder inte att glädjen dog, eller lugnet eller hoppet!
Att fortsätta leva, att veta att det inte handlar om hur LÄNGE man lever, utan att det handlar om HUR man lever!
Att hoppet, glädjen och allt som är liv är något cancern inte får stjäla, inte får skörda.

Jag vill bara sparka cancern där det känns, och när cancern ligger ner skall jag inte vara en gentleman och sluta, utan jag skall fortsätta sparka, fortsätta hata, fortsätta stampa!
Eld skall med eld bekämpas, cancer skall med hat bekämpas!
Det är den enda gången hat är ok, det är i kampen med cancern, annars är hat en farlig och onödig känsla!

George

PS
Ewa, du är ett föredöme, ett strålande exempel på vilja och godhet, en lysande fyr av hoppets energi i cancerns värld!

8 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Monica said, on juli 5, 2010 at 22:04

    Det är svårt att finna ord, särskilt förr oss som inte är drabbade själva men som känner med er som är det.

    Kämparna är många. Jag önskar att så många fler segrade i sin kamp. George, fortsätt att föra de kämpandes talan så länge du förmår och vill. Du är en av de som ger så mycket till dem som behöver. Du orkar när många har gett upp. Du strider där någon behöver stå på barrikaderna om så bara för sakens skull – att inte låta sig besegras.

    Att ta del av ditt liv är att dela LIVET med någon. Min uppfattning efter att ha följt din blogg, är att du är mer än medveten om att LIVET kan ta vilka vändningar som helst, sluta när som helst. Men det skall levas medan det pågår – och där är du obesegrad. Jag hoppas få se dig obesegrad länge än. /Monica

    P.S. Jag har haft hund – den bästa av hundar – men inte ens hans liv var evigt. Nästan 17 år fick vi med honom, den oersättlige. Sockerhunden.

  2. Mona andersson said, on juli 6, 2010 at 09:17

    Kära George.

    Jag har också en stjärna som jag vill nämna,
    en av mina älskade svågrar finns inte här på jorden mer men han finns i våra tankar ofta, flera gånger om dagen.
    Jag tycker om att läsa din blogg, det ger mig en styrka att hjälpa min syster och hennes barn att fortsätta livet med Anders trots han inte finns här kroppsligt.
    Det ger också en glädje att se Sara må ganska gott varje dag. Kul också att se henne ”växa”
    Kram på er/

  3. annika said, on juli 6, 2010 at 09:34

    Tack för att du (ni) delar med er av erat liv. Det är så härligt att bli peppad av din kloka ord, det är så lätt att ta livet för givet ibland. Lever själv i cancerskuggans dal men tänker inte heller låta den jävla sjukdomen förpesta mitt liv!! Kram

  4. Marie Lundqvist said, on juli 6, 2010 at 09:52

    Tack för att jag får ta del av ditt liv. Har följt din blogg länge, skriver nu då jag måste tacka. Du berör, ger hopp och tröst.
    Väntar besked om vad makens fläckar på lungorna är. Är livrädd.

  5. Lisbet Lindell said, on juli 6, 2010 at 10:05

    Jag hoppas du inte blir en stjärna på mycke mycke länge, det dagen du blir det om typ 100år blir du den vackraste.
    Du skriver så fantastisk bra.

    Hälsningar Lisbet

  6. Ewa Larsson said, on juli 6, 2010 at 14:33

    Tack för allt beröm.Det finns ingenting gott med cancer utom en sak som har en mycket stor betydelse för mig:alla dessa FINA människor som jag har träffat.All tröst jag fått av alla,när jag besvarar andra på nätet och samtidigt bearbetar min egen sorg,rädsla,ångest.
    Tack George att du alltid finns till för oss.Jag blir glad när jag läser din blogg.Kram Ewa

  7. annelie said, on juli 6, 2010 at 18:02

    ”kick it” George.. Och när du hittar rätt ställe- hör av dig så kommer vi och sparkar vi med 🙂

  8. Tina said, on juli 7, 2010 at 10:16

    Hej George!

    Ja, tänk om man bara visste exakt var det gjorde ondast på cancerdjävulen, så att man kunde rikta sparkarna rätt! Eller om man skulle ta en hagelbössa – sådana sår läker ju lättare 😉

    Jag har ett antal stjärnor på himlen också, som inte heller gav cancern rätt att ta ifrån dom hoppet, glädjen, vänligheten och skrattet – det är det enda sättet att leva när man fått en sådan här diagnos, man kan ju välja att bara gå och lägga sig ner och vänta också.

    Man har ett val, naturligtvis efter de förutsättningar man har i varje situation och i varje fall. Vissa dagar tryter krafterna och man hittar inte riktigt rätt, och man får anpassa sig till det, men så länge man gör allt man kan, så tror jag att det gör stor nytta!

    Att sträva efter att finna glädjen, hoppet och livslusten i varje litet ögonblick av dagen är något som du lär oss andra, både sjuka och friska. Tack för det!!! 🙂

    Stor styrkekram
    Tina


Kommentera

