George med Liemannen bakom axeln

Glad midsommar till Er alla

Posted in survivaL by georgeschottl on juni 25, 2010

Solen gassar, värmen är otrolig, att fira midsommar i Italien är en konstig känsla.
Den heliga Sillen, den ack så viktiga Färskpotatisen och tillhörande Gräslök är något som smakar bäst och bör konsumeras i Sverige, sköna vackra Sverige.
Här nere i Toscana känns det som det vore helgerån att en tänka tanken på Matjessill eller Löksill….

Tiden rasar vidare som en storm och suddar ut de minnena som jag haft under föregående midsommardagar, det är dagar som Midsommar och Julafton som får mig att blicka tillbaka och betrakta hur mitt liv förändrats.

2006
Midsommardagen 2006 var en enda stor fest, livet lekte och det fanns bara framtidstankar som lyste med styrka och glädje, att cancern redan hade spritt sig med metastaser i hela min kropp hade inte ännu hamnat i min dagliga tankar, trots att jag flera gånger hade sökt hjälp på Limhamns Läkargrupp för mitt problem att få luft. Ett par månader senare började min vals med Liemannen.

2007
Midsommardagen 2007 var jag inne i helvetet, jag hade genomgått mina cellgiftsbehandlingar och mina tre  lungtumörer hade fortsatt växa under själva cellgiftsbehandlingen.
Skadorna på kroppen hade alla kommit och jag hade ännu inte hamnat i Lund med hoppet om att ingå i den där ack så hemliga forskningsstudien. Känslor och svagheter hade jag tvingat bort med viljekraft, all kamp gick ut på att hålla löftet till min älskade Sara, att överleva…..att bygga upp kampvilja samt bygga upp hat mot cancern….
Jag kunde gå ca 25 meter på 10 minuter, kroppen skrek av smärta och viljan var det enda som höll mig uppe på benen.

2008
Midsommardagen 2008.
Hoppet lockar med konstiga resultat från forskningsstudien……Tumörerna har slutat röra på sig.
Jag vågar inte tro på resultaten, sedan diagnosen 2006 har jag hela tiden fått höra att jag inte kommer att överleva denna kamp, de nya läkarna på Thoraxonkologen i Lund betedde sig inte som jag var van vid, de pratade om en framtid, de pratade om livskvalitet, läkarna i Lund tände mitt hopp…….de gav struktur och styrka till hoppet.

2009
Midsommar 2009
Kroppen läker, jag blir mer mänsklig, jag är inte längre inställd på min nära förestående död.
Jag har glädjen och lyckan som min kompanjon, jag har en framtid!

2010
Midsommar 2010 är idag, Vi är nere i Toscana, vi har bilat ner med tre övernattningar så att min kropp klarar resan, men strunt samma, jag lever! Att kroppen fortfarande är som en krockskadad badanka är bara ett hinder, inte ett stopp, kampen fortsätter för att kunna fortsätta leva, för att kunna fortsätta uppleva, att utsättas för upplevelser!
Tumörerna står fortfarande stilla.
Någon ynka enstaka millimeter har de rört sig sedan 2007-09
Sara och jag är lyckliga, snart blir vi tre tack vare ytterligare fantastiska läkare på RMC i Malmö.
Vi är så tacksamma!

George

11 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. angeluscustos said, on juni 25, 2010 at 16:26

    Hej George!

    Detsamma önskar jag er tre 😉 och resten av familjen!

    Stor bamsemyskram
    Tina

  2. Johan C said, on juni 25, 2010 at 19:43

    Glad Midsommar till er också 🙂 hoppas att det blir många många fler midsomrar för er.

  3. Ima said, on juni 25, 2010 at 22:28

    Glad midsommar till er!
    Att njuta av varje sekund är inget jag behöver säga till dig dock!
    Jag njuter också, hela tiden!
    Sköt om er!

  4. Mari said, on juni 25, 2010 at 22:48

    Jaadu…jag har följt dig ett bra tag, och jag säger bara det, det är nog ett mirakel!
    Jag tror att du kommer få ett långt liv, med ditt barn, och kanske barnbarn med.
    Kram till er båda.

  5. Bitty said, on juni 25, 2010 at 22:56

    Hejsan!
    Läser dej varje dag , och har hela tiden känseln att du kommer att få uppleva ditt barns födelse o liv.Du har helt klart gjort ett genombrott i just din sjukdom. Gud jag känner bara en underbar LYCKA för dej o Sara.Kramar till er båda!
    Sommarhälsningar Bitty

  6. Christina said, on juni 26, 2010 at 06:51

    Jag önskar er all lycka med lilla bebben/bebban…..du skriver så vackert och jag är helt övertygad om att allt blir bra för er alla….

  7. Ellinor said, on juni 26, 2010 at 11:54

    Blir så glad för din och din frus skull när jag idag läser att ni väntar barn! Stort Grattis! Tittar in på din blogg lite då och då och blir alltid glad när jag ser att du kämpar på och försöker hitta ljusglimtarna i allt det svåra. Du är en stor inspirationskälla ska du veta!

    Glad sommar och lycka till och Grattis än en gång till bebisen!
    /Ellinor i Malmö

  8. magnus said, on juni 26, 2010 at 17:34

    hej.kul att du och sara har trevligt i soliga italien. ni är värda all sol och glädje. jag har precis blivit morfar, barn är livet. vad vore tillvaron utan barn. ni har mycke att glädjas åt i november. hoppas ni får en fortsatt bra semester i italien. jag läste om er i land, ni gör mycket för att berätta om livsglädje trots en svår situation.mvh magnus…

  9. Annette & Dragan said, on juni 26, 2010 at 17:48

    Underbara ni, vi önskar er en fortsatt riktigt skön semester.

    Kramar,
    A&D

  10. Eva said, on juni 27, 2010 at 19:06

    Du är värd livet och ditt barn är värt en pappa som du och din fru en man som du
    Lev varje dag och gläd dig. Tänk inte för långt framåt. Tänk idag och möjligen imorgon
    Tänk på dig själv också emellanåt, gör som DU vill ibland. Tänk på alla de som har försvunnit innan dig, tänk på alla de som också lyckats med att överleva en cancer.
    Gläd dig över varje fina dag och gläd dig över att du mår bra
    Lycka till i livet
    Kram Eva

  11. Caroline said, on juni 30, 2010 at 08:00

    Du är SÅ underbar! Du skriver om de allvarligaste av allvarliga saker på ett lättsamt och lättförstått sätt!
    Det är sällan man skrattar o gråter samtidigt, men du lyckas få fram alla känslor samtidigt!
    Jag önskar dig och din fina famlij en fortsatt superhärlig sommar!!
    Kramar


Kommentera

