George med Liemannen bakom axeln

Ett nytt sinne….

Posted in survivaL by georgeschottl on juni 23, 2010

Som ”vanlig” (jag har nog aldrig varit vanlig)  kille så hade man ju ett öga för trevliga tjejer när man växte upp. Min ”tjej-radar” fixade ju så att jag fann Sara. Med andra ord den bästa radarn man kan finna!
Vissa killar som håller sig till andra killar har en ”gay-dar” och slutligen, jag har upptäckt att jag har ett nytt specialsinne, cancer-radarn…….

Man lägger märke till vissa specialdetaljer hos människor på stranden, ärr efter Porth a Cath, det där speciella håret som kommer tillbaka efter en cellgiftsbehandling.
De där runda kinderna som man bara får av en för stor kortisondos…
Naglarna med sina halvmånemärken eller streck efter cellgifterna….
Tecknen är otroligt tydliga för oss som varit där i cancerns vårdapparat, vi som varit där…
Märkena efter vår resa, resan som för oss av dem som fortfarande lever är tydliga.

På något sätt så kändes det så tydligt och glädjande att se dessa personer som stolt vandrar på stränderna med sina märken efter striden!
Striden som sinnet och kroppen inte gått omärkt eller opåverkat ifrån!
Dessa märken skall varje patient se som ett märke av stolthet, att ha varit i stridens hetta, märkt & skadad, men morgondagen är fortfarande en dag man kan se fram emot.

Här nere i värmen är familjeträffen fantastiskt kul, Saras syster Maria och hennes make Andy är också här, de körde ner samma dag från Milano.
Maria är en otroligt snäll och vänlig person med en knivskarp hjärna som bara vill alla väl, i kombination med hennes Einstein-liknande make som helst vill sluta arbeta med sitt företag inom IT-sektorn och helhjärtat forska inom artificiell intelligens.
Att få ynnesten att umgås med dessa fantastiska och ödmjuka människor är ett helhjärtat nöje!
Tänk att jag har en sådan superbra svåger, från samma sekund som vi träffas så kacklas och tisslas och skämtas det hela tiden.
Andy och jag har verkligen funnit varandra i våra gemensamma intressen, när natten sänker sig över kusten så får våra respektive fruar slita tag i oss och se till att vi går och lägger oss i tid!
Det hade varit faan så mer kul om de bott i Sverige istället…

George

George

8 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Kristina said, on juni 23, 2010 at 22:16

    Javisst är det så, att man ser detaljer som man tidigare inte lagt märke till. Jag bär mina ärr och förändringar med stolthet.
    Vi har haft sommarvärme på västkusten idag – hoppas det håller sig över midsommarhelgen.

  2. Tina said, on juni 23, 2010 at 22:33

    Hej George!

    Säger som du och Kristina här ovan, jag bär mina ärr med stolthet. Mitt hår, min mage som knappt ser ut som en mage längre och mina ”annorlunda” naglar 🙂 Var hos frissan idag och hon älskar mitt hår trots att det börjar tunnas ut lite nu – ”det är mjukt men samtidigt starkt – precis som du” sa hon. Då blev jag glad – jag log hela vägen hem – det behövs inte mer 🙂

    Vänner utomlands – eller på distans här hemma i Svedala – är ju klart påfrestande, men desto roligare när man väl kan ses och umgås. Ta väl vara på den här tiden med din svägerska och svåger – samla på minnen du kan ta fram sedan när du saknar dom som mest 🙂

    Ta hand om dig!

    Stor varm styrkekram
    Tina

  3. Monica said, on juni 24, 2010 at 00:10

    ”It takes one to see one” – nog är det så, alltid, oavsett vad det gäller. Jag har varit och är frisk själv, men förlorade min pappa (och senare mín mamma) till cancern. Jag sörjde, åh vad jag sörjde. Ett tag trodde jag att jag aldrig skulle sluta sörja min pappa.

    Idag känner jag igen sorgen när jag möter den. Känner igen – och vågar möta. Jag tvekar aldrig mer att närma mig den som sörjer. Ofta räcker just det – att närma sig. Att sitta bredvid, att tiga tillsammans. Att våga möta tårar, vrede, apati; kort sagt sorgens alla uttryck och ansikten.

    De du ser och identifierar, George, de ser dig också, och då ser de styrka, hopp, framtidstro och vilja, och det är SÅ mycket värt. Du förstår nog inte hur många människor du bär enbart genom att finnas!

    /Monica

  4. Tina said, on juni 24, 2010 at 17:21

    Hej igen 🙂

    Läste Monicas fantastiska kommentar här ovan och var bara tvungen att göra ett litet tillägg 😀

    Speciellt hennes två sista rader till dig George

    ”De du ser och identifierar, George, de ser dig också, och då ser de styrka, hopp, framtidstro och vilja, och det är SÅ mycket värt. Du förstår nog inte hur många människor du bär enbart genom att finnas!”.

    Det sammanfattar exakt vad även jag känner när jag läser dina ord.

    Tack till dig George och tack Monica för dessa vackra ord till en underbar människa!

    Stor varm styrkekram – till er båda 🙂
    Tina

  5. Ewa Larsson said, on juni 24, 2010 at 17:33

    Hej!vad kul att ni är framme!Sen att ni tagit er vidare.Ni ska inte tro att jag är avundsjuk nejdå inte alls.Ibland tror jag att det är bra att vi inte bor så nära de vi gillar mycket.Vi sliter inte ut varandra utans har bara kvalitetstid med varandra.
    Önskar er en trevlig midsommar och att ni visar upp små godorna som hoppar runt en påle.Italienarna måste väl få lite finkultur de oc kså.
    Nu åker jag till Östersund på måndag och är där en vecka.Men först fira midsommar med min Sara och Stefan samt resp. barnbarn, ingifta, utgifta och alla andra.Kram Ewa

  6. Carina said, on juni 24, 2010 at 21:09

    Kära George o Sara!!!
    Me like!!! Ha en fantastisk härlig underbar midsommar. Njur av allt det positiva.
    Kram på Er
    Carina o Werner

  7. christel said, on juni 24, 2010 at 22:05

    Visst e det så, man ser alla sina ”kompisar” det går ju inte o undvika vi finns ju där överallt. Så fint du skriver om våra ärr o märkta kroppar har aldrig tänkt på dom så förrän nu faktisk. Tack George….
    Vill önska er alla en fin o go Midsommar där nere i goa värmen
    Kram cm

  8. Marcus Sundman said, on juni 26, 2010 at 05:42

    Du tittar för mycket på House. ”Gay-Dar”


Kommentera

