George med Liemannen bakom axeln

Konstraster mellan ”pre cancer” och ”apre cancer”

Posted in survivaL by georgeschottl on juni 10, 2010

Idag har jag varit och träffat goda vänner på Nama, en sushirestuarang i Limhamn/Malmö.
Varje gång vi träffas på Nama så står skratten som spön i backen, vi flinar, skrattar och pratar om livet i allmänhet, om dråpliga saker som hänt oss och som hänt andra.
Inga andra restuarnaggäster vill sitta i den delen av restaurangen vi killar sitter, vi har så kul, snackar konstant och skrattar högt och glatt!
Vi killar som alltid var osårbara, untouchable, stålmän sitter där och skvallrar vilt om allt mellan himmel och helvete.
Rättare sagt, tidigare snackade vi bara om livet, allt som hände var ett enda stort skratt och livet var gott att leva.

Nu har hänt en sorts vändning, en av killarna har haft en närkontakt med en hjärninfarkt, han låg på sjukhus, förlamad på halva sidan i en vecka, otroligt nog släppte det helt och han är helt återställd.
Martin har haft flera kontakter med svåra situationer hos sina medarbetare, alltför många pch alltför otäcka för att nämna här.

Det kanske kommer med åldern, det kanske ´kommer med att man är mer medvetna om att folk runt omkring en blir sjuka.

Men skrattet sjuknar aldrig, skrattet bara finns där för att användas, hur sjuka vi än är.
Skrattet är precis som kärleken, evig och stark!
Vi vårdar oss sjuka, vi måste vårda skrattet också, det är skrattet och leendena som får oss att fortsätta!

George

7 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Bibbi said, on juni 10, 2010 at 23:21

    Det är så underbart att läsa Dina inlägg och jag håller fullkomligt med Dig vad gäller skrattets betydelse, för att inte säga vad vänner är värda. ALLT. Allt gott till Dig och Din fru Sara och vovvarna

  2. Mia said, on juni 11, 2010 at 06:55

    Kunde inte instämma mer – skrattet är som balsam för själen!
    Mia

  3. annika said, on juni 11, 2010 at 09:25

    Håller helt med!! Att skratta läker själen, det känns gott ända ner i magen att få ha riktigt roligt med sina vänner!

  4. anette said, on juni 11, 2010 at 16:21

    Såå sant hur jävligt det än är med sjukdommar och elände så är skratten förlösande,har just nu lite ångest för att jag med mitt rakade huvud känner mig som en ful kärring som bara vill gömma mig men senast i går skrattade vi hjärtligt åt mitt utseende i positiv bemärkelse,familjen hade hur många kändiskommentarer som helst på min kala skalle.Om du visste hur många jag liknar just nu.

  5. Marie said, on juni 11, 2010 at 16:24

    Skrattet är oftast skönt och förlösande. Bäst är det när det är typ ett Monty Python-skratt, torrt och smått galet. Rätt kul när man skrattar åt egna skämt också. Skadeglädje-skratt kan vara roligt, när man vågar erkänna…För att inte tala om när man skrattar med gamla vänner om gamla skämt. Men ibland kan skrattet fastna i halsen, göra ont i bröstet och liksom fastna där och förvridas till förtvivlad gråt. Det gör så ont i själen att vara sjuk och ibland tar smärtan överhanden. Inte ska väl jag skratta som har en sjukdom som hänsynslöst äter upp min kropp. Man måste låta sig känna så tror jag, för plötsligt vill kroppen skratta igen, och då gör den det. Ett bra gråt är som en regnskur som tvättar bort lite skit, sen kan man se klart igen.
    Inga känslor är farliga, känn dem, gå sen vidare.

    Ha en skön imorgon med härliga regndroppar

    Marie

  6. Kristina said, on juni 11, 2010 at 18:58

    javisst är skratt som balsam för själen. Gott att höra att du skrattar så mycket.
    Trevlig helg

  7. Tina said, on juni 13, 2010 at 21:12

    Hej George!

    Håller med till 100% 🙂

    Ibland, som cancersjuk, är det lätt att känna att man inte ”får” vara glad och skratta. Men som du säger är det exakt just det, att få skratta och vara glad mitt i allt elände, som får en att orka kämpa vidare!

    Du är en av mina källor till glädje och skratt, och det tackar jag dig för 🙂

    Stor varm styrkekram
    Tina


Kommentera

