George med Liemannen bakom axeln

Östarps Gästis och forskning

Posted in survivaL by georgeschottl on juni 6, 2010

Idag, denna underbara Nationaldag, denna dag som vi hyllar detta underbara fantastiska land som vi lever i, Sverige.
Denna dag blev jag bjuden på en nationaldagslunch på Östarps Gästis.
Det är nämligen så att Hans & Anita har som tradition att just på Nationaldagen att blivfa utspisade på Östarps Kulturens Gästgiveri av den skånska av skånska rätter, Skånsk Äggakaka med stekt Fläsk och rårörda Lingon samt finhackad späd Gräslök!

Tack, Hans & Anita!

Vi hade en fantastisk dag med trevliga, svåra, vettiga, upplyftande, stödjande och utvecklande samtalsämnen, dessa samtalsämnen sträckte sig över kontinenter och tider och det var en av de mest givande måltidssamtal jag haft!

Hur var maten då?
Enastående!
Lite sötare, lite krämigare men ändå lättare på något sätt….otroligt god!
På något sätt så kände jag mig både otrogen och osäker, för Sara och jag har ju själva traditioner som inbegriper Skånsk Äggakaka.
Brösarps Gästis besöker vi en till två gånger på år bara för att äta deras välförtjänt prisbelönta och ljuvliga äggakaka.
Därför kände jag mig otrogen för att jag åt äggakaka på ett annat ställe, ve och fasa, äta äggakaka på ett annat ställe …
Jag tänkte på alla de kommentarer jag hört på TV om otrohet….
(det var ju bara en gång….)

(Äggakakan betydde inget för mig känslomässigt….)
(Det handlade ju bara om en måltid…)
(Du är den enda äggakakan för mig….)

Men det kändes som om jag nu har två kärlekar, Brösarps Äggakaka OCH Östarps Äggakaka!

Jag och Sara får bjuda Hans och Anita till Brösarp så att de också får en släng av äggakakeotrohet samt en chans att kunna jämföra de båda!

Morgondagen är vikt åt att arbeta med cancerforskningssiten, det kommer att bli intressant att lägga upp arbetet med hur vi kommer att arbeta med skapandet av själva siten.

Vi hörs imorgon
George

3 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Agneta said, on juni 6, 2010 at 22:47

    George, det finns ett gott ställe till att äta äggakaka på……..Rut på Skäret!!
    Den är gjord efter ett gammalt recept, och innehåller endast lite mjöl.Detta gör att den är väldigt lätt och inte så pannkaksmättade.
    Det har blivit en favorit, annars har vi alltid valt Brösarp, då vi älskar Österlen.
    Passar på att önska lycka till med liten baby.
    Önskar också att du får må så bra som möjligt, du är ju redan lite av ett mirakel, och tänk då vad ett litet barn kommer att påverka i positiv riktning!!
    Njut livet och prova Rut på Skäret nästa gång ni är sugna på äggakaka, jag vill gärna höra resultatet!!!
    Känn min varma tanke/Agneta

  2. Tina said, on juni 7, 2010 at 05:17

    Hej George,

    jag har bara provat min mormors egna äggakaka – jag är ju halvskåning, mammas sida av familjen finns i Malmö. Men skulle jag har chansen skulle jag ta mig till båda ställena du rekommenderar – det låter underbart gott!

    Stor varm styrkekram
    Tina

  3. Maria said, on juni 7, 2010 at 09:56

    Mmmm äggakaka, det är barndomsminnen för mig!

    Sedan skickar jag ett extralås till ditt valv från förra inlägget…

    Hur mår Sara och fröet i magen?


Kommentera

