George med Liemannen bakom axeln

Lite mer bra info…..

Posted in survivaL by georgeschottl on maj 10, 2010

Det är dags mitt i all glädjeeufori att återgå till lite av mina normala ämnen…

Det är med stor glädje och med spirande framtidstro jag kan berätta berätta att mötet på Socialdepartementet (regeringskansliet) gick alldeles utmärkt, fantastiskt bra.

Regeringen har kommit fram till att cancervård skall inte vara så pass orättvis så som den varit fram tills idag.
Beroende på vilket landsting man bor i eller vilket sjukhus man tillhör så påverkas överlevnadsgraden och hospitaliseringstiden.
Regeringen vill att ALLA svenskar skall ha den BÄSTA vården!
Oavsett var man bor i landet
oavsett inkomst,
oavsett utbildning,
oavsett härkomst,
oavsett kön,
oavsett cancertyp skall den bästa vården och de bästa chanserna till överlevnad vara en rättighet!

Regeringen har avsatt 272 miljoner kronor för att skapa 6 st Nationella Regionella Cancercentra, spridda över landet så att ALLA har en möjlighet att komma dit.

Regeringen har givit Kjell Asplund (Professor i internmedicin samt före detta Generaldirektör för Socialstyrelsen) uppdraget att driva igenom skapandet av de 6 RCC samt ge riktlinjer och ramar så att dessa 6 RCC kommer att ge den bästa möjliga vården samt ytterligare öka överlevnaden i cancer för oss svenskar!

Gissningsvis så kommer de 6 RCC vara Lund, Sahlgrenska GTBG, Linköping, Uppsala, KI (Solna) samt Umeå.
Självklart beror dessa val på att just dessa sjukhus har bra statistik samt en bra bas inom forskning och snabb anpassning till nya metoder. Likaså är det den bästa geografiska lösningen baserat på vilka sjukhus som är ”top of the line”

Att snabbare rädda liv genom att diagnsotisera snabbare är självklart.
Att forska inom nya screeningmetoder är självklart.
Att sätta patienten i centrum och informera mer ingående om diskussioner inom multidisciplinära konferenser är självklart.
Att patienten kommer ha en starkare kontaktyta med vården genom en tilldelad kontkatsköterska är självklart.
Att patienten kommer att ha en bättre insyn i sin egen vård och ha lättare för att genomföra second opinons är självklart.
Att patienten kommer att ha möjlighet att ingå i kliniska studier i en mycket högre utsträckning än idag är självklart!

Jag är stolt över Sverige, jag är stolt över att sjukvården utvecklas till det bättre.!

Jag är tacksam att framtidens patienter kommer att få det ännu bättre än vi redan har idag!

Kom ihåg att överlevenaden i cancer är 6% högre i Sverige än i andra länder.
Vi har det redan bättre än i andra länder, och det kommer att bli ännu bättre!

George

14 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. ronjaorca said, on maj 10, 2010 at 20:39

    Heja!

  2. lifesdesire said, on maj 10, 2010 at 21:38

    Det låter väldigt bra att höra!

  3. Bitte said, on maj 10, 2010 at 22:13

    Det låter väldigt bra, dock en hake med tanke på att Umeå som längst norrut belägna center skall serva patienter som bor så långt som 60 mil därifrån. Det är då det blir så tydligt att vårt land är mycket långsträckt. 60 mil är inget man bara kvistar iväg som en dagsutflykt, särskilt om man inte är riktigt kurant.
    Bra jobbat i alla fall.

  4. Karin said, on maj 10, 2010 at 22:21

    Mycket intressant läsning. Det ska bli spännand att följa utvecklingen./Karin

  5. Peppe said, on maj 10, 2010 at 22:28

    Cancervården fungerar nog hyggligt och ibland riktigt bra. När gäller överlevnad har jag dock för mig att siffrorna är ganska mycket högre i usa. För dem som får vård dvs.

  6. Monica Carlsson said, on maj 11, 2010 at 10:14

    tACK FÖR ATT DU ORKAR, DU ÄR EN ÄKTA PÄRLA.

  7. Marie said, on maj 11, 2010 at 15:18

    Hej George
    Vet ju inte om du läser alla kommentarer och skulle helst vilja skriva dig på någon privat mailadress men det här får väl duga.
    Jag lever med sekundär bröstcancer sedan oktober 2004, alltså snart 6 år. När cancern upptäcktes hade den redan spridit sig till lymfkörtlarna så man sa att jag klassades som kronisk cancerpatient redan från början. Jag fick delta i ett forskningsprojekt, ett samarbete mellan USA och Sverige, där man som deltagare slumpvis skulle få ett, två eller tre cytostatikapreparat under en intensiv behandlingsperiod. Naturligtvis fick jag, som är så känslig mot alla sorters läkemedel, utvald att motta tre preparat. Efter 3 veckors behandling trillade mina midjelånga blonda lockar av i raketfart och fyllde snart en hel ICA-kasse…men jag kunde också känna, och se, att tumören minskade i samma fart. Nåja, efter 9 månaders behandling, med blodpropp i lungan och andra mindre trevliga biverkningar på vägen, var nog både doktorn och jag lika förvånade när all cancer var spårlöst försvunnen. Mitt bröst satt kvar och jag började vägen tillbaka till livet. Två år fick jag vara ifred, sen var det dags, metastas i armhålan, kanske också i bröstet. Alltså, bort med bröstet och så många lymfkörtlar som man vågade ta. Allt väl i nästan ett år, metastaser i levern och någon körtel där i närheten. Cellgifter av mildare sort för att inte tappa håret, hjälpte inte, metastaserna växte. Cellgifter av lite argare typ, metastaserna krympte. Tyvärr samlade jag mängder av vatten, blev supersvullen och fick blodpropp i lungan så det giftet blev det hej då till då man blev oroliga för mitt hjärta osv. Nya cellgifter, funkade inte, metastaserna växte och hade spritt sig till skelettet. Fick strålning mot ett par nackkotor, höften och svanskotan, funkade kanon..kan jag säga trots att biverkningarna gjorde mig muskelsvag och kom med en sån smärta att jag inte kunde gå på ett par månader, värsta pärsen! I december 2009 steg jag ombord på ytterligare cellgiftskur, en intensiv duvning utan uppehåll i 5 månader. Senaste röntgen visar, metastaserna i levern har krympt avsevärt, resten står stilla. Senaste läkarbesöket lärde mig att nu har jag nått gränsen för hur mycket cellgifter en kropp klarar under en livstid…men jag mår ju bra, vad ska nu hända??
    Om 2 veckor ska jag få min dom, vad ska hända framöver. Inte kan man väl bara lämna mig att dö? Jag mår ju bra när jag inte får gifter, har inte ont och ser alltid ”frisk” och pigg ut.
    Jag har följt dig på tv och började för ett tag sen läsa din blogg. Fantastiskt att du är så positiv, känner igen mig själv i det…fast efter så här många år börjar man bli trött i psyket. Naturligtvis är jag mycket intresserad av att delta i forskningsprojekt och undrar nu hur jag gör för att få mer info om din behandling? Är den bara för ”din” cancersort eller för oss andra också? Mår du bra under behandlingen? Skulle bli väldigt glad om du svarar, som mitt näst sista halmstrå. Mitt sista är en klok gubbe i Belgrad som ska ha botat mången mystisk sjukdom.
    Till sist vill jag gratulera er till graviditeten, hoppas att allt går bra. Själv kämpar jag för att finnas till så länge som möjligt för mina vackra döttrar, 22 och 19. Utan dem finns det ingen mening.

    Oj, vad mycket jag skrivit, hoppas du orkar läsa:)

    Allt gott och lycka till

    Marie i Helsingborg

  8. Claudia said, on maj 11, 2010 at 16:48

    Jag brukar följa Lotta vimmelmammans blogg, som refererade till dig idag.
    Vilka underbara, underbara nyheter! Att din behandling går bra, och att det ska bli bättre cancervård för alla i Sverige och inte minst….att ni blivit välsignade med ett nytt, vackert liv…
    Grattis till lyckan från en medpassagerare i livet…
    God be with you, och all kärlek och lycka till Er!!!

  9. annika said, on maj 11, 2010 at 18:06

    Åh va bra !!! Det känns skönt att det går framåt med cancervården! Tack för att du kämpar så bra!!!! /annika

  10. Kristina said, on maj 11, 2010 at 19:24

    Det är så inspirerande att läsa om ditt engagemang och hur du brinner och jobbar för det du tror på. Jobbar på onkologen i Lund. Din och Lottas blogg ger mig mycket, ni utvecklar mig som sjuksköterska och har gjort mig till en bättre sådan. Jag upplever att jag ibland kan se och möta patienten, människan, på ett sätt som jag kanske inte riktigt hade gjort om jag inte fått erfara er.
    Grattis till er, att ni ska bli föräldrar! Själv ska jag få mitt andra barn om sisådär 6 veckor!

  11. jennifer said, on maj 11, 2010 at 20:54

    GRATTIS TILL BADA DESSA GLADA NYHETER!!!!! Rord till tarar.. onskar er all lycka, massor av karlek och stoora kramar, Jennifer

  12. nettan said, on maj 11, 2010 at 21:37

    Ville bara skicka ett stort grattis!! Är så glad för er skull! Måtte ni få en massa lyckliga år med varandra, barnoch djur!! Du är en oerhört stark människa. Kramar från småland…

  13. Maria said, on maj 11, 2010 at 21:55

    Hej!
    Följer Vimmelmammans blogg, hittade hit på så sätt. Stort GRATTIS till lilla bebisen. Härligt. Livet segrar. Och ett stort TACK för att du orkar kämpa för oss som har eller haft cancer. Opererades själv för tjocktarmscancer i juni i fjol. Utan spridning. Fått 6 mån förebyggande cellgiftsbehandling. Är nu cancerfri, men inte friskförklarad.

    Kramar till er båda. /Maria

  14. Ulrica said, on maj 12, 2010 at 13:06

    Bra jobbat, ett mirakel att du orkar! Under min sjukdom har jag sagt att jag är beredd att resa hur långt som helst bara jag är garanterad att få den bästa vården! Lycka till med allt och många kramar från Ulrica/koloncancer med leverspridning


Kommentera

