George med Liemannen bakom axeln

Gravid!!!, The sequal….

Posted in survivaL by georgeschottl on maj 8, 2010

Som ni förstår har det varit ett år av jobb, påtryckningar, böner och hopp.
Processen med att komma hit har varit lång, speciellt som jag har ett kontrakt som inte tillåter att jag skaffar barn det normala sättet, alltså med tanke på den medicin som håller liv i mig via den kliniska studie jag är med.

Så här började det för lite mer än ett år sedan…..

Ingen vet hur ett foster skulle kunna påverkas DNA-mässigt om vi använde ”material” från mig, nu när jag ätit denna superdunderhemliga medicin i nästan tre år…..

Av en ren tur eller slump så frös jag ner spermier innan jag påbörjade min cellgiftsbehandling i december 2006.
Att jag skulle leva så här länge eller att jag skulle kunna fantisera om en framtid har ju inte varit en del av mina innersta tankar förrän för ett år sedan.

Tack och lov så skrev min (otroligt väldigt älskade läkare Ronny Öhman) ett brev till Etiska Rådet om att jag inte följde de normala tendenser en Meotheliompatient normalt gör, att jag faktiskt verkar påverka mina tumörceller på ett  tidigare icke skådat sätt.
Att jag faktiskt kan ha flera år framför mig tack vare denna studie.

Brevet nådde den Etiska Nämnden som diskuterade om Sara och jag överhuvudtaget skulle kunna bli aktuella för att göra en IVF-behandling.
Tack vare våra intervjuer och speciellt brevet från Dr Öhman (jag undrar vad han skrev i brevet) så godkändes vi….
Nu kunde själva den fysiska processen ta sin början……

Ursäkta kära läsare, jag är själv så rörd av hur framtiden utvecklats kring Sara och mig att jag har svårt för att skriva dessa ord till Er utan att bli rörd.
Ursäkta om jag skriver osammanhängande….men skälet till oförmågan är glädje, en osannolik glädje!!
Osannolikheten att detta har hänt gränsar till mirakelstatistik…..
Jag har så svårt att inse det själv, men glädjen i min kropp har tydligen fattat det…
Livet börjar vända åter!!

George

49 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Monica Carlsson said, on maj 8, 2010 at 21:38

    Underbart!!!!!!

  2. Jessika said, on maj 8, 2010 at 21:42

    Jag är själv rörd å era vägnar och önskar er allt gott under Saras graviditet.

  3. Catharina said, on maj 8, 2010 at 22:23

    Jag är så otroligt glad för er skull!
    Du har även tur som har förmånen att ha Ronny Öhman som din läkare – en fantastiskt kompetent doktor som uppenbarligen även har en fantastiskt empatisk förmåga.

  4. Madde said, on maj 8, 2010 at 22:24

    Hörrnu/ hörni :
    be inte om ursäkt för att ni är överväldigade av det som hänt i era liv nu: jag sitter ju här o lipar som en dusch , av glädje över er lycka !

    Bara NJUT ! Bara ta vara på varandra och gläd er !

    ( PS : det här måste vara den bästa medicin en sjukling kan få- om du förstår mig rätt nu George !
    och tro mig : du /ni har banne mig fixat så mkt så här långt, oavsett uppförsbacke eller nedförsbacke- att jag är helt övertygad om att ni får ett LÅÅÅÅNGT o fint liv tillsammans : med vuxna barn som kommer att skälla på / o ” skämmas” för er, där du o Sara jagar varandra i rullstol, med vattenpistolerna i högsta hugg.)

    Som vi säger till vår son o dotter : det är en förälders rätt att älska dem över allt annat o vara pinsamma ( sonen går nu in i tonåren o vi är baaaara pinsamma- enligt honom!:=)

  5. Syrran said, on maj 8, 2010 at 22:24

    I’m in awe.
    Denna makalösa man och denna makalösa kvinna.
    Ni förtjänar det här så jävla mycket.
    Att få lov att göra världens finaste resa ihop – och en resa av ett diametralt annat slag än skitresan ni påtvingats.
    Ja Ronny är en pärla – jag undrar också vad han skrev… Men det verkar vara en trend – ni är pionjärer på alla fronter.
    Kram från en syrra som följt er resa i tystnad under lång tid.
    (O tack för att vi läsare får äran att ta del av din fabulösa hjärna George – du är ett jäkla geni!)

  6. Angela said, on maj 8, 2010 at 23:19

    G R A T T I S! Inga underverk är märkvärdigare än en liten bebis ett barn en liten människa! Sååå fantastiskt roligt så jag blev rörd för er skull. Super grattis och kramar till er i massor

  7. marianne said, on maj 9, 2010 at 06:34

    *gråter* också, vilken underbar och fantastisk nyhet. TACK för att du delar med dig till oss.

    KRAM

  8. Agneta F said, on maj 9, 2010 at 08:31

    Vilken glädje och vad fantastiskt du beskriver den, George. All LYCKA till dig och Sara nu och i framtiden!!

  9. Malin said, on maj 9, 2010 at 08:45

    George och lilla livet i magen är ju ett bevis på att man ALDRIG ska ge upp och ingenting är omöjligt.
    DET tycker jag är så fantastiskt att få ”bevis” på!
    Hos mig skiner solen nu, trots att det är en mulen dag.

  10. Kerstin said, on maj 9, 2010 at 09:15

    Oj oj oj…. Vilken lycka! Stort Grattis och en massa Lycka till!
    Kram

  11. margrerth fransson said, on maj 9, 2010 at 09:21

    Tänk att jag, som inte ens känner er, känner er bara genom att jag tittade på himlen kan vänta o din blogg. Jag kan bli så himla lycklig för eran skull så det pirrar i magen. Ni är värda allt gott i denna värld. Och att vänta barn är en ett av dom sakerna.

    mvh maggan

  12. Helene said, on maj 9, 2010 at 09:41

    Stort Grattis och tack för att du delar med dig. Lyckönskningar till er båda.

  13. Tessan said, on maj 9, 2010 at 10:05

    Finns inget större, mäktigare, och vackare än att få barn och planera framtiden tillsammans som familj. Och inga förtjänar det mer än ni! STORT GRATTIS!!!!!

  14. annika said, on maj 9, 2010 at 12:40

    Din glädje smittar av sig!! Jag känner mig också glad å era vägnar!!! Härligt

  15. Anneli said, on maj 9, 2010 at 13:37

    Vilken UNDERBAR nyhet för Er =)
    Vad rörd jag blir för Er skull!

    Jag håller allt jag kan hålla!

    Många herrans goa kramar till Er från mig ❤

  16. Sara said, on maj 9, 2010 at 14:54

    Ett stort grattis till dig och Sara!

    Kram Sara

  17. Micaela said, on maj 9, 2010 at 15:32

    Ni ar all lycka varda och mycket till.Harligt att fa uppleva att under faktistkt kan ske!

  18. Siv said, on maj 9, 2010 at 15:51

    GRATTIS och LYCKA TILL

    Framtiden ser ju bara ljusare och ljusare ut för dig och de dina nu.

  19. Berit said, on maj 9, 2010 at 16:19

    Jag är så otroligt glad för er skull!
    Grattis och lycka till!

  20. Christel said, on maj 9, 2010 at 16:24

    Jag har cancer, jag är mamma OCH jag är barnmorska. Som den sistnämnda så kan jag bar säga. NJUT. Lägg din hand på Saras mage och känn värmen. Ni är redan bäst i världen på att övervinna det svåraste, så det här kommer att gå som en dans. Men ffa NJUT!!!!!

  21. Agneta said, on maj 9, 2010 at 18:07

    Ett stort GRATTIS, blev sa glad nar jag laste dina 2 sista inlagg.
    Onskar er allt det basta och lyckonskningar till er bada.

  22. Carina Jönsson said, on maj 9, 2010 at 18:16

    Såå glad jag blir att läsa ditt inlägg.
    Ett stort, stort Grattis till en liten bebbe, det bästa som finns i livet.
    Just nu rinner en liten glädjetår på min kind och jag sitter med ett leende på läpparna. Ni kommer att bli helt underbara föräldrar.
    Underbar läsning, är så glad för er skull.
    Hälsa din fina, söta underbara gravida Sara.
    En stor, stor glädjekram till er från
    Carina Jönsson (Andreas mamma)

  23. Anki said, on maj 9, 2010 at 18:27

    GRATTIS!Till er underbara ,positiva människor! Vilken glädje<3

  24. Tuvan said, on maj 9, 2010 at 18:37

    Hejsan store mannen…..

    Det finns inga ord att skriva… som är stora nog att gratulera till detta mirakel.
    Ja… varje graviditet är ett underbart mirakel…… men för er är det en sådan otrolig seger på vägen…..

    Kan bara säga att mina ögon är fyllda av glädjetårar för er o detta mirakel ni ska få vara delaktiga i……

    Varma babydoftande kramar… till er alla 5

  25. Catharina said, on maj 9, 2010 at 19:23

    Stort, varmt GRATTIS!!! Önskar er allt gott för framtiden!
    Catharina

  26. elisa said, on maj 9, 2010 at 19:57

    All lycka till er, vilka underbara nyheter!
    /Elisa

  27. allice said, on maj 9, 2010 at 20:18

    Glädjen står högt i tak förstår jag, men kan fortfarande inte förstå att ett ”råd” ska bestämma om er familjesituation. Det finns så många som INTE borde få komma i närheten av barn. Gå nu bara inte o bli sympati-gravid hahaha

  28. Monica said, on maj 9, 2010 at 21:09

    Först och främst: Gratulationer till er båda!

    Sedan måste jag instämma med ”allice” – det är minst sagt märkligt att ett etiskt råd skall bestämma om ni skall ha barn eller inte. Jag menar – Sara hade kunnat bli gravid innan eller under er bröllopsresa. Det hade inget etiskt råd kunnat göra något åt. Eller så kanske det hade fungerat på det ”vanliga” sättet, medicinering till trots. Vad hade rådet gjort då? Förbjudit er att ha samlag? Tvingat fram en abort? Ni hade kunnat anlita en gemensam vän som spermadonator (som många lesbiska par gör) och fixat inseminationen själva. Vad hade rådet sagt då? Och om Sara hade varit ensamstående hade hon kunnat adoptera ett barn. Inget etiskt råd hade kunnat hindra det.

    Jag utgår ifrån att rådet fattar sina beslut utifrån det faktum att du har en sjukdom som, såvitt vetenskapen känner till, är dödlig. Det enda jag säkert vet i mitt liv är att det inte är evigt. När det tar slut, vet jag strängt taget inte mer om än du – och jag har två barn.

    Allt gott till er båda!

    Monica

  29. Suzanne said, on maj 9, 2010 at 22:19

    Vilken glad nyhet !

    Detta glädjebesked George, måste vara den bästa medicin som går att finna. Ta nu hand om varandra på bästa sätt för fortare än ni anar så tittar ett litet underverk ut. Ni kommer att bli ena riktiga toppenföräldrar, du och Sara.
    Allt gott och lycka till !

    Kramar till er båda / trogen bloggläsare

  30. Carina said, on maj 10, 2010 at 07:34

    Stort Grattis till ert lilla underverk♥
    kram
    Carina (jespers mamma)

  31. Kajsa said, on maj 10, 2010 at 07:42

    Hörru… ”Gravid, the Sequal”, det är resten av dit liv!

    Vi är inne på det nionde året av sequals. Vissa scener är bättre än andra, men det är en fantastisk uppföljning av livet före (graviditeten). Jag är SÅ glad för er skull. Hoppas på en behaglig graviditet för Sara och återigen ett STORT, STORT GRATTIS!

    Kram
    Kajsa

  32. Jessica said, on maj 10, 2010 at 08:53

    Grattis, grattis och ytterliggare ett stort grattis till er båda!

    Jag har väntat ända sedan jag såg programmet Himlen kan vänta på detta härliga besked och nu äntligen kom det. Nu rullar det små glädjetårar nerför mina kinder för eran skull eftersom jag vet hur gärna ni vill detta. När man har barn själva (vi har 2 st underbara flickor) så vet man hur mycket glädje barn ger sina föräldrar och detta är ni mer än värda! Ytterliggare ett stort grattis och hälsa Sara, bebisen och hundarna.

  33. //VidSidanAvCancer said, on maj 10, 2010 at 09:54

    OM du/NI visste hur otroligt fantastiskt mycket jag gläds med ER!!!!

    Jag sitter här med tårar som forsar ner för kinderna!!!!
    Så oerhört fantastiskt mirakulöst härligt!!!!

    Livet är GOTT!!!
    Hoppas Sara får må fint i sin graviditet och att Du George kan le åt alla hormoenlla humörsvängnignar o hormonutbrott mm mm mm som hör graviditeten till!

    Stort GRATTIS & många lyckönskningar på er spännande resa mot att bli föräldrar!!!!

    Vad härligt att få känna sådan glädje med er, det var det bästa jag kunde få läsa om just idag!!!

  34. Carolin said, on maj 10, 2010 at 10:07

    All lycka åt er!!

    Efter allt ni varit med om är ni värda det och mer därtill!

    Ta hand om Sara och dig själv!

  35. Maria said, on maj 10, 2010 at 10:27

    Ett stort och varmt grattis till dig och Sara!

  36. Johanna said, on maj 10, 2010 at 10:37

    Ett stort GRATTIS till er båda! En fantastisk resa har bara börjat!

  37. Frida S said, on maj 10, 2010 at 11:18

    Ett helt fantastikst mirakel! Underbart att ni ska få göra en glädjens resa i motsats till allt elände som varit de sista åren! Klart du ska vara rörd George!! Jag får gåshud och tårar i ögonen och jag känner er inte ens på annat sätt än via Himlen kan vänta och din blogg. 🙂
    Hade jag kunnat hade jag gett er en stoooor kram på riktigt!

  38. Vickan said, on maj 10, 2010 at 13:48

    Stort Grattis!! Va roligt för er båda, jag står vid datorn o tårarna trillar..
    En fantastiskt tid väntar er 🙂
    Ja vad ska man skriva? grattis känns för lite, men du fattar säkert att alla vi som läser din blogg är så glada för er skull.

    Min tråkiga måndag blev plötsligt en glad dag 😀

  39. Pia said, on maj 10, 2010 at 15:21

    Grattis!!!!!:-)
    Kram / Pia

  40. Susanna said, on maj 10, 2010 at 18:16

    Åååååhhh! Jag är så GLAD för er skull!!

    Jag önskar er båda ett stort LYCKA TILL!!

    Keep on fighting!

    Varma kramar från Susanna

  41. Ingela said, on maj 10, 2010 at 19:52

    Så helt fanstastiskt underbart!!! Yes!!! Jag blir helt mållöst lycklig!

    Stor kram från Busan
    som också fick ett väldans bra besked idag. Men inte i närheten av UNDERVERK!

  42. Sara said, on maj 11, 2010 at 15:04

    GRATTIS GRATTIS GRATTIS George!
    Jag har följt dig en bra stund och jag måste bara säga att jag är otroligt glad för er skull! Jag sitter med gåshud och ryser.

    Själv ruvar jag för fullt efter ett tredje försök, vet om några dagar om det har tagit sig. Så nu hoppas jag på att gå samma väg som ni, utan missfall den här gången!(De två senaste försöken blev graviditeter, som slutade med missfall efter ett par veckor..)

    Lycka till med allt nu!
    Kram Sara

  43. Elin Asplund said, on maj 11, 2010 at 15:07

    Det måste vara så märkligt, att vi är så många som följt och följer er men som ni inte har någon som helst relation till.
    Det är så härligt att få känna sån lycka tack vare ett par personer som jag aldrig kommer att träffa men som jag ändå berörts så enormt av.
    Inte hade jag kunnat få höra något mer fantastiskt! Stort grattis och många många kära hälsningar från Elin i Västervik

  44. Jenny said, on maj 11, 2010 at 16:00

    Du är så jäkla härlig George! Är så otroligt glad för din och Saras skulll, STORT GRATTIS! 😀
    Kämpa på och glöm inte att vi är många och åter många som håller tummarna för dig! Kram!

    //Jenny

  45. anna said, on maj 11, 2010 at 16:14

    Gråter av glädje för er skull! Jag blir så rörd. LIvet och glädjen finns där hela tiden samtidigt som döden och sorgen – nog är det en gåta!
    Jag har själv mist en älskad man, så jag vet vad både kärlek och sorg vill säga.
    Önskar er lycka. Hälsa, glädje. Det barnet får det bra.

  46. Dora said, on maj 11, 2010 at 16:28

    Härliga nyheter!!! Jag blir rörd bara av att läsa om det, förstår att ni är helt saliga! Grattis från en läsare som sällan skriver kommentarer, men som är här då och då ändå.

  47. Inga Wrede said, on maj 11, 2010 at 17:21

    Så underbart! Ett stort grattis till Er bägge!!

  48. Titti said, on maj 11, 2010 at 20:12

    Vilken fantastisk nyhet!
    Gåshud över hela kroppen, lyckogåshud!
    Njut nu och ta hand om din gravida Sara på bästa sätt.
    Inget är omöjligt när det gäller dej, du är super.
    Kramkram Titti

  49. icon said, on maj 11, 2010 at 21:16

    Vill bara skicka ett stort grattis och lycka till med den häftiga resan som graviditet och att bli föräldrar innebär!! 😀


Kommentera

