George med Liemannen bakom axeln

Cancern kommit för nära..

Posted in survivaL by georgeschottl on maj 1, 2010

Hej igen på Er.

Det har varit lite turbulenta dagar och mina tankar har handlat för mycket kring cancern framfart och dess ödeläggande kapacitet.
Återigen har cancern kommit oss väldigt nära, ingen av Sara eller mig eller våra familjer har drabbats men däremot en nära vän.
En nära vän vars namn nämns nästan dagligen i vårt hus har fått sitt cancerbesked.
Det var påträngande och gav mig så mycket ilska över att det har drabbat en snäll och vänlig person.
Och det har drabbat honom rejält!
Min ilska över att han nästan får samma typ av besked som jag fick vid min diagnos gör mig ytterst förgrymmad!
Vården skall ge hopp, vården skall ge framtidstro!
Vården skall ge hopp om att kunna vinna kampen mot cancern, inte slita ut tankarna från skallen på seger över cancern
Den skall INTE ge besked om existensnivån eller frånvaron av existennivå av halmstrån!

Jag har bara känt ilska och frustration över att en person har återigen fått samma typ av ”slakt av hopp”
Därför skrev jag inget på några dagar, att skriva ut ilskan är inte konstruktivt eller givande.
Varken för Er eller för mig!
Den ilskan besparar jag Er!

Själv är jag orolig, väldigt orolig….
Förra fredagen började min hörsel på höger öra försämras, den har nu nästan försvunnit helt.
Det finns en konstant brusande signal med höga toppar som nästan överskrider alla andra ljud som når mitt vänstra öra.
Första kontrollen av läkare visar bara lite rodnad i själva hörselgången, och örondropparna har inte hjälpt utvecklingen, jag har ju tappat de sista 10% av hörseln under tiden jag fick min medicin.
Förhoppningsvis så hinner jag träffa en öronläkare på måndag eller tisdag…..

Det känns förbannat konstigt att tappa 100% av hörseln på bara 8 dagar….det är lite frustrerande..

Men det betyder att jag vänder min vackra sida till alla som pratar, min vänstra sida….
George

18 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Lenas Värkstad said, on maj 1, 2010 at 20:46

    Det med örat behöver inte vara något farligt!

    Jag miste hörseln helt på höger öra för några år sedan, var totalt borta i ca en månad sen hux flux var den tillbaka igen.” Plötslig dövhet” kallade öronläkaren det för. Jag fick en kur med någon medicin, tror det var något antibiotika. har glömt nu vad det var. Men huvudsaken var att jag fick tillbaka hörseln. Tinnitus fick jag på köpet, men det kan man leva med.

    Hoppas det går lika bra för dig med den saken.

    Kram Lena

  2. Carina said, on maj 1, 2010 at 20:46

    Hej
    Konstiga saker kan tydligen hända med öronen, vår Jesper som jag berättat om innan fick under sin leukemibehandling ett konstigt symtom som ingen kände till innan. Hans ena trumhinna ”försvann”, ingen hade naturligtvis hört att något sånt kunde hända av öroninflammation kombinerat med cellgifter. Han har nu fått en op tid i slutet av månaden att nykonstuera en trummhinna vilket vi hoppas de lyckas med så han kanske kan få en sommar utan badmössa.( har ju badat med badmössa och proppar i tre somrar eftersom han absolut inte får få in vatten i örat) Hans hörsel är även den mycket nedsatt på det örat.
    Hoppas det fixar sig för dig, det är ju så mycket komplikationer som följer med denna helvetets cancer.
    >kram Carina

  3. Lenas Värkstad said, on maj 1, 2010 at 20:49

    Har nu kollat upp vad det var jag fick mot dövheten. En dunderkur cortison var det, men det gäller att komma till vård snabbt.

    Kram igen

  4. karre said, on maj 1, 2010 at 22:04

    Georg, Georg vem är väl som du? Ingen i hela världen..
    TÄNK positivt… kram

  5. Tina said, on maj 2, 2010 at 05:00

    Hej George!

    Nej, ilskan över cancer kan man inte skriva av sig på ett bra sätt. Jag har förlorat hela min närmaste familj till cancern plus två av mina närmaste vänner. Kanske kan det ändå hjälpa att dela med sig lite av sina tankar, som du gjorde igår. För att få ur sig frustrationen, sorgen och insikten om hur liten man är i kampen mot sjukdomen.
    Jag hoppas innerligt att den personen du skriver om får snabb, bra och rätt behandling och att allt går bra. Så bra det kan gå!

    Besvärligt att tappa hörseln så fort på ena örat för dig, tack ändå för att du vänder din vackra sida till alla som pratar 🙂 Det uppskattar dom säkerligen!

    Stor varm styrkekram
    Tina

  6. Katarina said, on maj 2, 2010 at 09:21

    Ja du George! Börjar med tragedi och som alltid slutar du med att skoja om det tragiska! Du är helt fantastisk!
    Ännu en vän som drabbats av cancer, jag brukar säga att vi ska nog alla drabbas av cancer frågan är bara när den kommer upp till ytan. Som anhörig och god vän till drabbade lär man sig otroligt mycket om tapperhet, värdighet och humor mitt i skiten!Smärtorna tär verkligen och viktnergången är förfärlig att se hur ska det då inte vara att vara den sjuka? Jag lär mig så mycket om människor och deras enorma adaptionsförmåga genom ”mina sjuka” och måste säga att jag känner mig såååå liten i deras sällskap och du George är en klippa när det bara är för djävlaförbannadeskitjobbigt! Tack för dina upplyftande dagliga betraktelser!

  7. Angela said, on maj 2, 2010 at 10:02

    Skitsjukdom! Mina barn var och sa hejdå till sin farfar igår. Han sover gott sen några dagar. Han hade viskat till min dotter 11 år. Att han väntat hela dagen sen fortsatt sova. Det gör ont i hjärtat, men jag är så glad för han hann vara den där absolut bästaste farfarn man kan tänkas vara på alla sätt och vis. Skit cancer! Ha en underbar dag… Vet inte om jag vågar tipsa om vad jag gör när det brusar i örat som mest?! Vitlöksklyfta… Du skär i perfekt storlek för ditt öra.

  8. Karin said, on maj 2, 2010 at 14:32

    Hoppas du får hjälp med dövheten hos öronläkaren. /Karin

  9. annika said, on maj 2, 2010 at 16:01

    Usch, den här skitsjukdomen drabbar urskillningslöst. Och just hopp är det man famlar efter vid ett cancerbesked! Inte en bekymrad läkare som rycker bort all trygghet från en. Man ska aldrig ge upp! Om man får ett negativt besked är det som att all kraft försvinner istället för att kämpa och fortsätta leva!! Det är klart att läkaren inte skall ljuga och försköna men ta aldrig ifrån en hoppet!! Hoppas du snart får hjälp med din hörsel! /Annika

  10. Maria said, on maj 2, 2010 at 20:19

    Jag håller tummar och tår för att det är en ofarlig åkomma med ditt öra! Även jag drabbades (sommaren -09) av den s.k. ”plötslig dövhet”. Efter cortisonkur, så återkom hörseln, men tinnitusen stannade tyvärr kvar… Jag har goda erfarenheter av snabbt och proffsigt bemötande fr öronkliniken i Lund (fick akutremiss via vc).

    Sedan tänker jag att det inte alls är rättvist det som händer dig 😦
    Som om det inte räckte med att du är drabbad av cancer, så står du nu också på andra sidan och upplever all frustration och ilska som man lätt känner som anhörig…

    Nu hoppas jag att både du och din vän visar att ni är undantagen i antal års överlevnad och att ni båda fortsätter leva livet ett bra tag till!!!

  11. Monica Carlsson said, on maj 3, 2010 at 07:51

    Du är den mest, kloka människa jag vet.
    jag misstade min hörsel, på vä öra det tog ca en vecka, efter massor av undersökningar konstaterades, stress, en traumatisk livssituation, efter ca ett år och ett betydligt tryggare liv återkomm hörseln, när jag 2001 åter blev sjuk, blev hörseln också snabbt sämre,märker tydligt att hörseln nästan försvinner när jag har det stressigt eller är utmattad, det är förfärligt jobbigt att inte kunna höra.
    Efter allt du gått igenom och med den chock artade ilska du nu går i genom, stressar kroppen max. Hoppas av hela mitt hjärta att du snart får hörseln tillbaka.
    jag följer din blogg och kan på det sättet känna tacksamhet för varje dag jag får.
    Jag sänder tankekraft till dig./ Monica.

  12. christel said, on maj 3, 2010 at 17:56

    Kan bara hålla med dig i ditt inlägg, frustation o ilska…Det e väl ändå bra att kunna lätta på trycket något. Håller tummarna för dig, måste va jobbigt att inte höra som innan..Kram/cm

  13. majacaroline said, on maj 3, 2010 at 21:36

    Hej på er!

    George, jag hoppas innerligt att du mår bättre snart, väldigt underligt med ditt öra.

    Cancern är skoningslös. Jag hoppas att er vän möter en läkare som agerar annorlunda och som kan erbjuda strå av hopp.

    I september förra året fick C höra av en hemtologöverläkare att det var kört, att det inte var någon vits att sätta in en riskabel och plågsam behandling. Oddsen för att han skulle överleva behandlingen var dåliga förklarade läkaren, dessutom skulle C aldrig bli frisk igen då sjukdomarna i detta fall som var återfall och är obotbara, påstod han. Detta slog undan benen för oss, vi var i chock, det fick inte vara sant. Jag kan inte i ord beskriva den tid av tota smärta jag kände mig inom när C fick detta grymma besked. För att inte tala om vad C och alla andra sjuka känner som får ett sådant besked.

    Vi vände oss till annan läkare som förklarade att de tänkte fortsätta att satsa på C, de ville prova lite olika obeprövade saker. Denna fantastiska läkare lovade att vända på varje sten för att försöka rädda C.
    Förtvivlan vändes till halmstrå av hopp, det där lilla strået som är så viktigt för att orka.

    Ingen vet idag om C kommer att bli frisk från sin sjukdom, men vi känner ändå hopp och framtidstro.

    Ta hand om dig och din kära fru, och vovvarna förstås.

    //Maya

  14. Annette said, on maj 4, 2010 at 10:22

    Tänker på er!

    Kram,
    Annette

  15. Jess said, on maj 4, 2010 at 12:07

    Shit, vad jobbigt att få neg besked:( Imorgon ska vi till onkologen för att få svar på viken beh som skall påbörjas.
    Kram

  16. Kerstin said, on maj 4, 2010 at 12:26

    En till som läser allt klokt du skriver,
    tänker på dig/er och skickar många styrkekramar,
    Kerstin

  17. Tina said, on maj 4, 2010 at 14:12

    Hej George!

    Tänker på dig och skickar all styrka jag kan uppbåda!

    Stor varm bamsekram
    Tina

  18. margrerth fransson said, on maj 4, 2010 at 20:49

    Tänker på dig och Sara! Skickar er dom största o varmaste kramar som finns, och hoppas att det snart blir bättre med örat.

    Hoppas du orkar skriva snart igen!

    varma kramar från maggan


Kommentera

