George med Liemannen bakom axeln

Hektisk dag med många mil och död

Posted in survivaL by georgeschottl on april 23, 2010

Milano…..
Saras syster bor i Milano eftersom som hon träffade en Italiensk ”Andy” på en koncert i Köpenhamn…..
Så självklart så skulle den sedan länge  planerade resan för Sara till Milano bli av, men det finns ju som bekant ett problem, en förbannat ”smokey” vulkan i det finansdrabbade Island.

Vi båda, Sara och jag har spänt följt CPH.DK:s information om flights, vi har följt SMHI:s väder, vind och ask-kartor.
På Onsdagskvällen så blev det bekräftat, SAS-planet skulle gå enligt planerad tid, 16,55 och landa på Malpensa vid Milano.

Resväckor packades, presenter packades in i presentpapper, hundar kramades och pussades, husse fick någon extra puss också..
Bilen lastades och så åkte vi iväg från hemmet…..
Allt var perfekt!

När vi kom till Lund så skriker Sara till, PRESENTERNA!!!
-Presenterna till Maria ligger kvar hemma….

Det var bara att vända bilen och köra hela vägen hem igen!
Hundarna undrade förvånat varför vi var hemma igen i 30 sekunder men hann knappt reagera förrän vi var på väg igen.

Då hade Sara bestämt sig för att vi skulle handla en extra present på vägen…eftersom vi hade tid över!
Vi skulle handla 2 Kg snusklubbor till Maria!

Så vi lämnade motorvägen och åkte inom Malmö för att handla dessa snusklubbor!
När vi kommer ut från butiken igen skriker Sara till igen!
-PASSET!!!!! Det ligger hemma!!! Jag har inte med passet!

(Nu rykte det lite ånga från mina öron, ungefär som ett pysande lokomotiv)

Det vara bara att köra ut på motorvägen igen…på FEL håll!!
Mot hemmet IGEN!!!

Hundarna blev åter ännu mer förvirrade när vi parkerar bilen på uppfarten, sliter upp dörren, hämtar passet pch vänder ut till bilen igen….Vov??

Motorvägsdags hela vägen ner till Skanör, hämtar Jessica, Saras reskompis och ”partner in Crime” när det gäller att busa med Italienare…
Vi lastar bilen full med Jessicas bagage och Jessica själv och vänder fronten av bilen mot Kastrup, för nu börjar tiden springa iväg

På Kastrup lastar jag av fru och Jessica och de släntrar in till incheckningen och får sitt ärende avklarat.
När bagaget är incheckat så de är klara så vände de ….sig ….bort från…..disken…så plingar det till…….
Flighten är SK687 till Malpensa Milano är CANCELLED!!!

Då är jag självklart redan på bron tillbaka till Sverige när Sara får beskedet.
Efter många samtal och internetsökningar från mobilen i vägkanten så fattar vi att flighten inte är inställd på grund av askan.
Flighten är inställd på grund av att besättningen sitter fast någonstans i norra Europa….

Sara & Jessica bokas om till 20,55 som sedan blir försenad….på grund av , just det! Askan!
2300 går deras plan iväg, till Linateflygplatsen i Milano istället, så lite tur i oturen var det.

Sara har hälsat redan att de är framme och att det är JÄTTEVARMT i Milano!!!

308 kilometer har bilen gått denna dag, det är lika mycket som tur och retur till Göteborg!!!
Presenter, Pass, Snus-klubbor, upphämtning och Kastrup…..308 kilometer

Död.
Pappa ringde igår när jag var på väg hem igen….
Han har precis fått ett samtal från min kusin som undrade varför pappa levde???
Efter några minuters förvirrade frågor och undringar så visar det síg att följande skett!

Någon gammal man i pappas hemby hade berättat för pappas syster att pappa var död.
Hon ringer till min kusin och undrar hur pappa hade dött och när?
Kusinen fattar inget och tar mod till sig för att ringa till oss efterlevande och blir helt shockad när Pappa svarar…
-Men du skall ju vara död……???
Pappa tyckte att han denna gång fick lov att använda det klassiska och berömda uttalandet från Dr Livingstone:
”Ryktet om min död är betydligt överdrivet!”

Pappa har rett ut allt med systrar och kusiner, han har nu bekräftat att han fortfarande lever….
Men det fins en gubbe i hembyn där pappas syster bor som kommer få lite problem framöver……

George

16 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. lifesdesire said, on april 23, 2010 at 09:31

    Det är inte målet utan resan som räknas…. skrattar så jag trillar av stolen 🙂

  2. Catharina said, on april 23, 2010 at 09:53

    Hahaha, skrattar så tårarna sprutar! Sara låter ju lika förvirrad som jag!!! Skönt att veta att man inte är ensam!

  3. S said, on april 23, 2010 at 09:59

    Tack för dagens skratt – och två stycken till och med! 🙂

  4. christel said, on april 23, 2010 at 10:58

    En till här som skrattar gott….Skönt att det gick bra trots allt 🙂
    kram /christel

  5. KvinnaFruMamma said, on april 23, 2010 at 11:00

    Hej! Har du en mailadress som du ger ut. Har letat lite men den är förmodligen inte tillräckligt synlig för lilla förvirrade mig=O.

    Skulle vilja fråga dig lite angående vad man kan kräva av läkare. Svärfar har skelettcancer och läkaren säger knappt ngt alls.

    Hoppas du inte tar illa upp av detta inlägget. Men vet faktiskt inte vart jag kan vända mig.

    MvH

    Allimac

  6. Catharina said, on april 23, 2010 at 11:19

    Allimac!

    Om din svärfar ger sin tillåtelse så har ni rätt att få all information de har. Begär att få ett läkarsamtal. Ett tips är att skriva ner alla frågor ni har, det är så lätt att glömma när man väl sitter där.

    Lycka till!

  7. Erna said, on april 23, 2010 at 11:20

    Läser med behållning din blogg, och känner att jag vill dela med mig av våra erfarenheter när det gäller sjukhus och cancervård.
    Min man fick diagnosen Myelom för ca 1,5 år sedan-vaken AT läk som insåg att här är nåt lurt=hösten -08 ont axel,brutet revben,ryggsmärta allt detta under ca 3mån. Läk skickar honom på akut rtg (detta är fredag em på VC!) på måndag besked kotkompression, tumör? Onsdag inlagd sjukhus med galet ont i ryggen och börjar med alla undersök. Sedan går allt väldigt fort – kotkompressioner gör att han blir förlamad-massiv smärta-morfinpump. Strålning ryggen på de mest angripna ställena, rullstol-gåbord-rollator. Högdos cellgifter, stamcellstransplantation feb-09, sakta rehabilitering under sommaren, fantasktisk sommar! Vi gjorde såå mycket roligt, jag är envis och påhittig !
    Hur som så ”vårdas vi” på hematologen Sahlgrenska i GBG och det måste jag säga att bättre än så kan det knappast bli! Man känner sig hela tiden så omhändertagen, underbar personal med stor empati! du kan alltid ringa och fråga vad som helst, aldrig några problem att få tag i din läkare!
    Hans sjukdom har dessvärre återkommit men man känner sig trygg i att dom har stenkoll på prover och annat, och då blir ju livet trots allt så mycket lättare att leva!
    Ha det gott

  8. kaktusblomman said, on april 23, 2010 at 11:42

    Vi har också problem med askmolnet. Risken är stor att min mammas gravsättning nästa lördag måste flyttas fram. Det känns alltför osäkert att flyga just nu. Man vet inte om man kommer sig hem igen även om det skulle gå att flyga till Norrland.

    Stressen gör att man beter sig helt ologiskt och det blir bara värre om man inte lyckas coola ner sig.

    Hälsningar

  9. Tina said, on april 23, 2010 at 12:30

    Hej George!

    Idag är ingen bra dag för mig, men goa härliga dig, tack!!! Tack för att du, som så ofta, fått mig att skratta så tårarna sprutade *kramar om* Lite mer kraft att kämpa mig igenom denna dagen också! Det behövde jag.

    Skönt att Sara och hennes reskamrat kom fram till slut. Man blir allt lite avundsjuk på dom där nere nu, goda viner, god mat och underbara Italien.

    Då får du pussa och krama lite extra på vovvarna nu då tills Sara kommer hem igen.

    Skönt också att din pappa lever och vet om det själv 😉

    Stor varm styrkekram
    Tina

  10. Jessika said, on april 23, 2010 at 13:18

    Det är sånt där som man läser om då och då. *Skrattar gott* Förvirring inträder ibland, skyll det på askmolnet 😉
    Det jävligaste hade ändå varit passet! Förstår att hundarna undrade att vad tusan är det som pågår?!
    Önskar Sara en trevlig vistelse i Milano! De har så fantastisk mat i norra Italien. Och kläder. Och… håll i kreditkortet.
    Allt gott till er båda, hoppas du mår hyfsat George och Sara, njut av Italien!

  11. Tuvan said, on april 23, 2010 at 14:32

    Ha ha ha…..
    Du har då en förmåga att omge/hamna i drama… den här gången är det nog Sara som var den stora regissören…. o du bara hade att hänga med i svängarna (rondellerna)
    Gubben i din pappas hemby, var inte dålig han heller….. usch…ha ha

    Sara stod för drama-triller-komedin, med lyckligt slut
    Medan gubben drog en drama-skräck-komedi….. som blev lyckligt slut..

    Vila nu upp i soffan med ”rodel-träning” o hundarna till huvudkuddar…. så du klara av mera tokigheter…

    Varma kramar från lilla mig till er alla

  12. margrerth fransson said, on april 23, 2010 at 16:31

    det ä underbart att komma hem efter en arbetsdag o slänga sig över datan för att läsa vad ä det han skriver idag. Oherre jösses så det kan gå, Jag kan se hela senariot frmför mig när Sara säger att hon glömt presenterna, o hundarna undrar va ni sysslar med, Det ä sånt här man längre fram i livet tänker tillbaka på o skrattar gått åt. Ha det så gött nu george o tack för att du delar med dig. Ni är underbara du o sara.

    Mvh maggan från götet

  13. Cecilia said, on april 26, 2010 at 09:34

    Klockrent! Du skriver sa harligt 🙂

  14. Jeanette said, on april 26, 2010 at 16:30

    Hej du!

    Tack för ditt underbara sätt att skriva!

    Här kommer en galet trivial fråga men jag kan bara inte låta bli!
    Snus klubborna! Mitt älskade favoritgodis!
    Jag trodde de var utdöda!!
    Var görs dessa fynd??
    Eller av vem tillverkas de?

    Stor kram och ha det gott!

    • georgeschottl said, on april 26, 2010 at 20:19

      Storkksgrossisten Martin Olssons Cashbutiker sljer dem i 2 kilospsar fr 120 spnn st. Smaklig spis och verdosera inte snusklubborna….!!! George

      • Jeanette said, on april 28, 2010 at 11:05

        Tack du gode för tipset.

        Nu ska jag surfa och se om de går att få levererade hit till mitt kalla men snart snö fria Norr.
        Jag ska njuta av varenda en!

        Kram och ha det!


Kommentera

