George med Liemannen bakom axeln

Att leva vidare är inte bara en rättighet!

Posted in survivaL by georgeschottl on april 11, 2010

Jag börjar bli lite nervös nu, hela kommande veckan är nästan vikt åt enbart sjukhusvärlden för min del.
Imorgon är jag på en undersökning på SUS Lund som kommer ta hela dagen, så Sara är hemma med vovvarna istället.
Onsdag är det preoperativa tester och förberedelser samt på Torsdag skall jag ligga på operationsbordet för att man skall ta ut bitar från min högra lunga.
Man skall alltså ta prover på mina tumörer (rättare sagt en av tumörerna)

Ny operation….jaja, det lär väl bli intressant att skaka hand med den som skall ”sticka mig med kniven”-läkaren……
Får se om jag kan skrämma slag på den stackaren….
Alltid kul att försöka skrämmas lite, men nu vid närmare eftertanke kanske jag skall skrämmas EFTER operationen så inte kirurgen får skakiga händer…..

Jag hade hoppats att jag kunnat åka upp till Stockholm på Anna Janssons begravning den 14:e………..men nu sitter jag fast  i Skåne med annat i kalendern.
Jag hade gärna velat få vara med på minnesstunden hos en sådan kvinna,fru och mamma som jag beundrat så mycket, Jag hade velat få säga mina privata ord till henne på plats i Kungsholms Kyrka, om livet, styrkan, upplevelserna och det kunskapsarv hon lämnat efter sig.

Anna var en riktig viking, en som inte gav upp, en som levde livet fullt ut hela vägen fram tills att döden stod i farstun. Men jag har en känsla att döden var rädd för Anna, rädd för en person med så mycket liv.
Så vill jag också gå en gång i tiden, fortsätta leva livet fullt ut hela tiden trots motgångar och cancer, trots problemen så skall livet levas och upplevas!

Jag ser så många i mina kontakter med cancer-världen som når slutet, som får sova den långa sömnen.
Döden är naturlig, den är en del av livet!
De som fortsätter efter att man gått bort har ju livet kvar, de har inte bara rättigheten att fortsätta med sina liv, det är deras skyldighet!
Att gå vidare, att fortsätta det som Anna sade att livet till stor del var, upplevelser!
Att se regnet, solen, barn som skrattar, rynkiga pensionärer som har kärleken kvar, det är upplevelserna!

Fortsätt livet, det krävs av Er!

George

16 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Magdalena said, on april 11, 2010 at 21:55

    Tack för påminelsen. Behövs. Kram/M

  2. majacaroline said, on april 12, 2010 at 06:14

    Hej George!
    Ditt inlägg idag kändes i hela kroppen. Du är så otroligt klok och berör ända in i hjärtroten.

    Du anar inte hur mycket jag har tänkt tanken att kunna gå vidare…tänk om….

    Idag är jag inte längre rädd för att beröra döden, det har jag varit en gång i tiden, fruktansvärt rädd, men framför allt rädd för att bli ensam kvar. Jag är fortfarande rädd för att bli ensam kvar men idag vågar jag prata om det. Döden är som sagt en del av livet.

    En gång sa C: ”Vad är det som säger att jag dör före dig, du kanske blir påkörd av en bil i morgon, då är det jag som blir ensam kvar fast att det är jag som är sjuk.” Den natten som C sa detta fick det mig att skratta åt döden istället för att gråta. Efter det vågade jag börja prata om döden.

    Idag tänker jag inte, tänk om han dör….
    Idag tänker jag, tänk när blir han frisk!

    Det är oerhört viktigt att verkligen leva livet medan man kan. Livet är en fantastisk gåva som man är skyldig att förvalta väl!

    Jag var inne på Annas blogg i går. Vilken fantastisk människa hon måste ha varit, och vilka underbara människor som var nära henne, de som idag ska fortsätta med sina liv.

    Jag önskar dig väl inför veckans sjukhusbesök. Efteråt kan du ju kittla kirurgen!

    Ta hand om dig och Sara och Vovvarna!

    Kramar från
    MAYA

  3. Tuvan said, on april 12, 2010 at 07:00

    Jaaaaa…. du uppmanar alltid mig att tänka till ordenligt en extra gång (gånger), Plötsligt ser jag oftast saker från en annan vinkel, jag tidigare ”missat” (läs: försökt undvika).
    Tack för denna ”hjälp” ……. du lyckas alltid förvandla något ”svårt” till självklart….. du gör sparken där bak, mer till en ”lycko”spark.
    Det är denna förmåga, som gör dig till den Stora Man du är

    Lycka till denna vecka, med allt som väntar….

    Ha det gott o njut av livet med de dina.

    Kramar till er från lilla mig…

  4. Ulrica said, on april 12, 2010 at 07:27

    Som vanligt så skriver du så bra George.. Själv hade jag en vecka på sjukhus förra veckan. Det var cellgifter. En ny upplevelse att bara vara på dagvård, det gick så fort och var skönt att kunna åka hem. Tyvärr så mådde jag dåligt första dagen med massa kräkningar m.m. men sedan fick de ordning på det lite bättre.
    Igår (söndag) var de CT av skalle, lungor och bål. Hoppas få svar på det denna veckan. Skrämmer mig lite.. alltid så nervöst att vänta.

    Jag håller med dig. Anna var en otrolig människa. Kände henne inte, men bara genom sin blogg skickade hon ut så mycket styrka..

    Kramar till er!

  5. VidSidanAvCancer said, on april 12, 2010 at 08:54

    Vackra ord om livet och döden döden.

    Lycka till med alla besök i sjukhusvärlden kommande veckan och stundande operation.

    Vet förresten inte om du såg min kommentar angående omtanken och vad du skrivit i min blogg?
    Hittade nämligen inte någon mailadress till dig..

    Ta hand om dig, din fina Sara och busiga hundarna.

  6. Gabriella said, on april 12, 2010 at 09:27

    Ni har en händelserik vecka framför er. En sådan vecka som man kanske helst slipper men som är ett nödvändigt ont och egentligen, till del av situationen, positiv. Så söker min älskade Uffe se på allt som måste göras men som kanske inte känns så tilltalande dvs det är positivt, det händer ju något. De gör något, arbetar för att jag skall bli bra. Detta stärker mitt (läs hans) egna arbetet för att bli frisk.

    Jag hoppas att allt ”tråkigt” går flygande fort förbi denna vecka. Sjukhusbesök brukar ju även frambringa en hel del givande och upplyftande samta och möten med fantastiska individer. Kanske framförallt om man har en sådan svada som min älskade har och som jag erfar att även du har.

    Anna och hennes kära, som jag enkom känner via hennes fina och öppenhjärliga blogg, kommer jag att hålla lite extra i mina tankar under den fjortonde. Jag är säker på att din intention att närvara, att tala och dela dina tankar och upplevelser om denna beundransvärda kvinna betyder mycket för hennes älskade.

    Kram till Dig och Sara

  7. Ada said, on april 12, 2010 at 09:35

    Hej George!

    Det låter som en vecka man är glad att lägga bakom sig när den är gjord.
    Jag blir lite nyfiken på varför de ska ta prov på din ena lungtumör…?

    Lycka till, tänker på dig.

    kram
    Ada

  8. Maria said, on april 12, 2010 at 09:42

    Usch, vilken tuff vecka du har framför dig! Låter bra att du tänker vänta med att skrämma läkaren med kniven i handen 🙂

    Hoppas att allt går bra för dig denna veckan och att du snart kan njuta av vårsolen igen… Hoppas också att du hittar ett sätt att förmedla dina privata ord till vikingen Anna!

    Jag lovar för egen del att fortsätta leva livet (klokt skrivet av dig), som är en blandning av arbete, hektiskt småbarnsliv och sedan lite fritid med träning, trädgårdsarbete, utekväll med vänner (och bloggläsning så klart)!

  9. Tina said, on april 12, 2010 at 09:50

    Hej George!

    Önskar dig all lycka denna veckan med alla sjukhusbesök och operationen på torsdag. Du finns i mina tankar hela tiden, trots att vi aldrig träffats har du fått en speciell plats i mitt hjärta. Allt du ger – naturlighet, styrka, livsglädje, smärta och tårar, optimism och humor – det ger mig styrka att fortsätta min egen kamp att överleva.

    Styrkekram
    Tina

  10. stene said, on april 12, 2010 at 11:01

    Hola!
    Tänkte bara önska dig det allra bästa och inget mindre!
    Keep up the good work!
    Du är en sann förebild och inspirationskälla!
    En fantastisk människa helt enkelt.

  11. Johanna said, on april 12, 2010 at 14:15

    Du har så rätt. Döden är en del av livet och vi som får fortsätta leva när en anhörig går bort har en skyldighet att just fortsätta leva. Det är vad den döde hade velat.

    Men just i dag funderar jag lite på hur det ska gå till att fortsätta leva livet. Min underbara mamma dog av sin lungcancer på sjukhuset i lördags morse. Hon blev bara 65 år gammal. Jag var hos henne när hon tog sina sista andetag och det är skönt att hon inte behöver plågas av sin hemska sjukdom mer, men jag SAKNAR HENNE!!!! Att jag aldrig kommer att se henne igen och få prata med henne gör så ont i mig, det känns helt overkligt…

  12. debora said, on april 12, 2010 at 15:02

    Hej,
    Vill bara säga lycka till… Har själv opererats flera gånger, tarm och lungor. Den 23/4 ska jag röntgas igen, läskigt!!!!
    Blev väldigt ledsen när jag läste att Annas låga hade slocknat. 😦
    Jag blir så arg på den skitsjukdom!!!!!!

  13. Annette Axmacher said, on april 12, 2010 at 16:03

    Vill du att jag ska passa hundarna så Sara kan hålla handen? Eller kanske att jag håller handen?

    Vi finns här för er!

    Kram,
    Annette & Dragan

  14. Christel said, on april 12, 2010 at 16:40

    Läste om din kommande vecka o vill bara önska dig Lycka Till.
    Tack för alla tänkvärda ord George. Kram Christel

  15. Ewa Larsson said, on april 12, 2010 at 18:40

    Hej!Alla har redan skrivit allting som finns att skriva.Du vet vad jag skrev till dig på mejlen så jag önskar dig lycka till och att allt ska gå bra och att det inte ska göra ont och inte vara besvärligt.Mao Lycka till kram till dig och Sara hälsar Ewa

  16. nhan said, on april 14, 2010 at 08:51

    Jag måste bara säga så vackert du skriver och klokt !

    Jag önskar att dagarna på sjukhuset ska ge dig hjälp till fortsatt rätt behandling, du är värd det bästa av alla behandlingar som finns på denna jord.

    Jag kan tänka mig lyckan för alla som kommer att få träffa dig under denna vecka, du sätter vackra plantor vart än du går, i varje själ du möter.
    Kramis på dig !

    Undrar vad Sara hittar på där hemma, kommer att bli en överraskning ska du få se ????

    Kram till dig Sara, jag skickar med en stor påse med Kraft !


Kommentera

