George med Liemannen bakom axeln

Att stå för sina handlingar?

Posted in survivaL by georgeschottl on april 4, 2010

Denna kanal (bloggen) är för mig avsedd att handla om cancer, patienter, sjukvård och hur man kan göra för att det skall bli lite, bara lite bättre för patienter i Sverige…samt blandat med lite skratt och sura hundfisar….

Tyvärr tar jag idag upp en aspekt av ett ämne som hela Sverige pratar om.
Jag undrar över en sak, kapaciteten att inte stå för sina handlingar?

Jag är fostrad, inte bara inom min familj utan inom hela vänskapskretsen att man står för det man gör fel, man undanflyr aldrig sitt ansvar eller ännu värre, man ljuger aldrig om sin delaktighet.

Men är jag gammalmodig?
Är jag en utdaterad modell tankemässigt?

Har kapaciteten att stå för sina handlingar försvunnit de senaste åren?
Nu finns det säkert någon som tänker att det är en kulturell effekt eftersom den numera ökända 23-åringen är av annan härkomst.
Men jag menar att även bland oss svenskar i finns det en sorts automatisk respons att inte erkänna direkt.
Nu rör jag mig inte i kriminella krestsar, men i mitt ”gamla” liv så hade jag lite insikt i den världen genom mitt yrke.
Att stå för sin fel, sina brister och sina misstag är ganska självklart!
Ärlighet i ALLA relationer är enastående viktigt, i affärslivet anågs jag vara naivt ärlig, men det visade sig på senare år att det var rätt att köra med öppna kort med kunder och leverantörer.
Ärlighet i privatlivet är för mig så ytterst självklart.
Ärlighet är lättast att arbeta med!

När det handlar om att en människa avlidit så är det tusenfalt viktigare att man gör rätt, att man står för det man åsamkat i skada och tar konsekvenserna av sitt agerande.
Så är riktigt heder, så fungerar en riktigt man!

Har jag fel i mitt resonemang, är jag gammalmodig i mitt sätt att tänka?

George

13 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Jessika said, on april 4, 2010 at 21:23

    Det handlar då definitivt inte om kultur såsom man vill göra gällande, för att han inte är svensk per se så gjorde han x men inte y.
    Jag vet inte vad han tänkte. Hade det blivit samma liv om gärningsmannen hade varit svensk? Förmodligen inte.
    Min erfarenhet, och vad jag förväntar mig, är (som du också säger) att man tar ansvar för det man gör. Jag tycker inte att det är så gammaldags. Behandla andra som du själv vill bli behandlad.

  2. Mia said, on april 4, 2010 at 22:59

    Jag delar dina åsikter! Mia

  3. Birgitta said, on april 5, 2010 at 06:21

    Så handlar även en riktig kvinna.Ärlighet och trohet och omtanke är väl de finaste egenskaper en människa blir född med.Sen kan väl livet bli så att människan tappar lite av dessa viktiga ting.Men i grunden har vi nog alla dessa saker och vi ska förvalta det väl till gagn och nytta för en själv och för andra.

  4. johanna said, on april 5, 2010 at 08:24

    Håller med både George och Jessica, bra skrivet. Självklart blir det extra skriverier för att han inte är svensk -”titta nu, vad var det vi sa, ni ser ju hur de är de där invandrarna…”

    Min man är muslim (förväxla inte med terrorist/fundamentalist). Jag har aldrig träffat någon ärligare och hederligare människa och tro mig, jag har träffat många….

    Hemskt att det finns människor som kan bli så arga för ett parkeringsbråk att man dödar en annan människa. Hur är man funtad då kan man undra?
    Känner och lider med den stackars maken och resten av familjen.

    Detta får inte bli en debatt om kultur och religion! Han som gjorde det ska straffas och det skulle vara samma sak vad han än kom från. Alla smygrasister får nu chansen att spela ut hela registret och det är fel.

    Jag kanske har fel men jag kan ana en liten ton av det i ditt inlägg George, en liten antydan att killen inte skulle ha samma värderingar som vi för att han är muslim. Rätta mig om jag har fel!

  5. Ewa Larsson said, on april 5, 2010 at 08:47

    Så klart att jag delar din åsikt helt och fullt.
    Ann Eberlein vet inte om det ska vara h först hon har skrivit en bok om att ta ansvar.Jag gillar henne hon är kontroversiell, men hon skriver att det kan andra göra, jag behöver inte det.Det handlar om att ta upp det där pappret från gatan eller att erkänna fel för sina vänner eller chef en.Hur kan vi ha blivit så?Märker det på jobbet alla gör som de vill och ingen behöver ta ansvar.
    Det får bli upp till kamp för ansvaret.

  6. Carina Jönsson said, on april 5, 2010 at 09:02

    Jag tycker inte att du är gammaldags, delar definitivt din åsikt. Vi har uppfostrat våra barn i samma anda, vilken är en jätteviktig del av uppfostran tycker vi, att uppfostra barnen till ”goda sociala individer”, att man lär barnen vad som är rätt och fel. Att man har en god social kompetens, vi har väl förmodligen varit förskonade där, har alltid fått höra att barnen är så goa och trevliga barn/ungdomar i många olika sammanhang. Blir givetvis alltid lika stolt.
    Angående 23-åringen, jag hoppas verkligen, att polisen får fast den skyldige, kan inte fatta att man kan göra så mot en annan människa. Hemskt.
    Önskar er en fortsatt trevlig påsk
    Kram från Carina (Andreas mamma)

  7. annika said, on april 5, 2010 at 09:07

    Nej, du är inte gammalmodig, däremot ett föredöme i ditt tänkande! Det finns tillräckligt med ryggradslösa fega människor i världen. Hoppas verkligen rättvisan segrar denna gången!

  8. Johanna said, on april 5, 2010 at 10:11

    Jag visste inte att ”23 åringen” inte var av svensk härkomst, jag har inte riktigt följt med i skriverierna. Och för min del så spelar det ingen som helst roll vilket land han härstammar från, det han gjort är helt obegripligt för mig.

    Men något som jag förundras ännu mer över är hur han kan misshandla pensionärer på en parkering utanför en mataffär mitt på dagen utan att NÅGON gör någonting!!!!!!! Är människor i detta land så jävla fega och ryggradslösa att de bara ser på eller ignorerar att något sånt händer mitt framför näsan på dem?!! Tydligen!! Och sånt gör mig så jävla arg!!!

  9. magnus said, on april 5, 2010 at 10:17

    du är inte gammaldags. att ta ansvar för sinna handlingar handlar om sunt förnuft. idagens samhälle finns nästan inte att man tar ansvar för sinna handlingar.
    hoppas att den personen i lanskrona får ett hårt straff. hoppas att du och sara får en fin avslutning på påskhelgen. magnus

  10. Douglas said, on april 5, 2010 at 19:57

    Hej Georg
    Gammaldags? Nä, du e litta träig och seg… Skämt å sido. Det handlar inte om kulturell härkomst, kön eller att vara gammaldags. Men visst är det så att det förekommer allt för ofta att människor inte tar ansvar för sina handlingar. I fallet med ”23 åringen” så finns det ytterligare en dimension. Allt för många människor i dag blir så lätt kränkta. Alla vill vara betydelsefulla och ha den respekt som hör till. Allt för mycket i dag handlar om kortsiktig vinning och egencentrerad uppmärksamhet. För få kan ta ansvar för att man faktiskt får fela som människa. Att ha brister och begåvningar är mänskligt.
    Visst har vi som vuxna ett ansvar att agera ansvarsfullt mot vår omvärld… att omfamna våra svagheter och styrkor inför andra. Vi kan bara utgå ifrån oss själva och i alla situationer göra detta som medmänniska… dvs att vara mänsklig och ansvarstagande.
    Kram
    D

  11. Anneli said, on april 5, 2010 at 21:44

    Tycker definitivt inte att du är gammelmodig. Man ska står för vad man göra.

    Har varit inne på facebook och kollar rundor i lite olika grupper som bildats sen allt hände på parkeringen.
    Jag blir rent ut sagt förbannad. I en grupp hade dom lagt ut namn och bild där dom suddat ut ansiktet. Genom namnet kunde man då söka och se hur han då såg ut.

    När jag kollade vad som skrev så blev jag fan mörkrädd. Att folk kan vara så rasistiska, att skriva så öppet och dra med hela hans familj i det hela.

    Det som jag blev mest förbannad på att det var inte ens killen som dom lagt ut på bild som var gärningsmannen.

    Ärligt talat så skäms man att vara svensk när en del verkligen kräker av sig såna saker som blivit skrivna och lägga ut en bild på någon som inte ens har med fallet att göra.
    Det var tre svenska killar som gjort detta, men nu har dom tagit bort bilden och satt en på pinoccio istället!

    Sen tycker jag att man är oskyldig tills polisen bevisat motsatsen!

    Må Väl!

  12. Karin said, on april 5, 2010 at 22:21

    Är äldre än du , men känner mig inte lastgammal. När jag var tonåring så slogs killarna ibland men aldrig att någon slog på den som låg ner. Har tänkt på detta som man hör nu i brottsfall, han visade mig inte respekt ? Därför är det tydligen bland vissa yngre främst unga män, legalt att klippa till.
    Att inte stå för det man gör visar på en otrolig feghet hos en ”liten” människa.
    Det är verkligen så tragiskt det som hänt.

  13. Anna said, on april 6, 2010 at 10:56

    Det spelar inge roll vilken härkomst 23-åringen har.

    Det jag retar mig på är att unga (och även andra) kan säga ”att det var inte meningen att han/hon skulle dö”.
    Slår man en annan människa så hårt att han/hon ramlar finns ju alltid risken för svåra skador och även dödsfall.
    Och att sedan inte våga stå för sin handling är ju feghet utan dess like.

    Älskar dina inlägg.
    Stor kram till dig


Kommentera

