George med Liemannen bakom axeln

Tanke om rädsla

Posted in survivaL by georgeschottl on mars 27, 2010

Jag har haft ett samtal idag som jag inte får ut ur skallen.
Jag får inte samtalet ur skallen utav två skäl, först och främst så var tankarna så vettiga och djupt påverkande att det var en aha-upplevelse för mig och för det andra så hur jag än gör så kommer jag inte ihåg formuleringen som gjorde att hela resonemanget blev så perfekt…tusan också!
En väldigt klok man pratade om sina tankar om rädsla ur det friska perspektivet samt om rädsla från den sjukes perspektiv.

Ungefär så här gick resonemanget.
Friska personer är rädda för massor av saker, de är rädda för att förlora materiella ting, de är rädda för sin egen skull och de är rädda för att skada eller såra dem de älskar.
Allvarligt sjuka är har redan hamnat i mardrömmen, de har bara kvar rädslan att skada eller såra dem man älskar.
Allt annat är på något sätt oviktigt, de andra värderingarna försvann med att sjukdomen kom på plats.

På något sätt är det enklare för oss som är sjuka, det är inte bättre, bara enklare…..tyvärr…

Jag får inte till rätt formulering, jag hoppas att jag hittar den och jag lovar att skriva den igen för Er när jag hittat rätt ord

Ha en skön natt med tidsomställningen!
George

4 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Jessika said, on mars 27, 2010 at 23:09

    Första gången jag blev svårt sjuk och sånär dog försvann en bit av rädslan inför döden, den tredje, och senaste gången, försvann det sista. Min upplevelse var inte ljus, tunnlar och allt det, det var ett lugnt, vilsamt mörker. Att slippa rädslan inför att dö har gjort det enklare. Att veta vad man lämnar blir inte lättare. Jag blev sambo förra året. Jag är rädd för att göra honom illa, jag vet ändå hur sorgen drabbar. Men jag är inte rädd inför min egen död.
    Det värsta har redan hänt, det som finns kvar är att göra det bästa som går av situationen.

  2. Ulrmag said, on mars 28, 2010 at 10:24

    Så sant!! Jag är inte rädd för att dö egentligen.. men jag VILL inte. Jag vill leva mitt liv med mina barn, min underbara sambo och min släkt och vänner. Vill inte missa mina barns uppväxt osv.

    Sedan att ekonomin rasar är ett annat problem, men inte det största. Hm.. tyvärr så gick kamremmen på bilen av igår.. och det innebär att det blir en kostnad på från 12 000 kr upp till 40 000 kr beroende på vad som är sönder tydligen. 😦 Ett stort och jobbigt problem nu pga att pengarna måste fram.. men jaja.. jag lever.. 🙂

  3. Sofia said, on mars 28, 2010 at 11:34

    You go Geoge!
    Kom in på din blogg av en slump och internets alla nycker.
    Är glad att jag gjorde det. Kom fram till att även om vädergudarna inte är på min sida idag och att söndagshuvudvärken är ett faktum så är livet rätt värt och bra.
    Det låter så klychigt att jag vill spy på orden men: Sees the day!
    Lev väl!

  4. Berit said, on mars 28, 2010 at 19:44

    Första gången jag insjuknade i bröstcancer var jag ung och hade små barn. Andra gången (för några år sedan) var jag äldre och barnen nästan vuxna. Levern var illa angripen och jag beredde mig på att dö inom kort. Så har det ena bonusåret efter det andra trillat på. Första gången jag var sjuk föll jag i ett hav av ångest. Andra gången blev jag mest ledsen och sorgsen över att behöva skiljas från min älskade familj. Rädslan för döden betade jag nog av första gången. Tja vad ska man säga… Förundras ibland över människor som räds och går igång på småsaker. Blir frustrerad när jag träffar gnälliga människor som inte vet hur bra de har det. Tänker också att jag själv en gång var en ”trygg” människa som hade råd att bli rädd för skitsaker. Det är rätt skönt att vara av med sin dödsångest. Samtidigt längtar jag tillbaka till den ”trygga” och oprövade tillvaron med de små rädslorna och jag blir faktiskt avundsjuk på dom som fortfarande lever med livslögnen att livet är en trygg plats att vistas i.


Kommentera

