George med Liemannen bakom axeln

Hemma igen

Posted in survivaL by georgeschottl on mars 26, 2010

Nu har jag ”landat” hemma igen efter resan.
Smärtattacker och illamåendeintervaller har följt mig under resan hem från Göteborg. Hans, min Mesotheliom-kollega samt frun Anita har följt mig under mina illamående-vandringar längs motorvägens skogspartier.
Illamåendet är en bieffekt av mina cancermediciner, så det är bara att gilla läget, även om jag HATAR illamående så är det helt OK eftersom jag har tumörer som hålls i schack av medicinen….
Lungcancer-seminariet på Göteborgs Universitetssjukhus Sahlgrenska var oerhört lyckat, trevligt och bra och intressanta föreläsningar.
Själv så fick jag faktiskt en liten present efter mitt eget framträdande, en bok om Göteborgsk humor…..många skratt väntar.

Inför mitt eget scenframträdande var jag förberedd till tänderna, jag hade närmare 60 minuters föredragsmaterial och jag räknade med en enkel insats!!
Men ack vad jag bedrog mig själv!

När jag väl lyssnat på föregående talare  som var Hillevi Rylander, Strålningsexpert och Onkolog på Jubileumskliniken så kände jag att det nog var mer rättvist för åhörarna i publiken att ändra min invanda föreläsning.
Så jag körde en rent improviserad föreläsning…..och det funkade!
Nu har en del av de människor som kom fram till mig  före föreläsningen och ville veta mer om vilka sista chansen-studier det finns för just dem med deras tumör-typer.
Eftersom det pratades om hur engagerade läkare var samt om hur viktigt det var med forskningsstudier så ändrade jag inriktning till just de bitarna.
Dn nya studieforsknings-siten samt om vårdhumankapitalet i form utav Sköterskor och Läkare blev föreläsningsämnet under ca 45 minuter.
Hillevi blev eld och lågor över studieforskningssiten eftersom det ger patienterna makten själva att leta reda på vilak studier de kan söka till! Nu kan NI patienter hitta lite lättare i vimlet av information.
More POWER to The Patients (fixa till lite musik till den texten så lovar jag att sjunga)

Det som förvånade mig stort var hur mycket mina lungtumörer påverkade mitt tal!
Jag hade svårt att få luft samt jag fick tvinga diafragman att stöta upp orden, det var så pass svårt att prata att jag idag har träningsvärk i musklerna som sköter andningen.
Så samtidigt som jag pratade så undrade jag i mitt stilla sinne om det märktes i publiken att jag var orolig över min egen andning….
Att mina tumörer har fått ”stelna” i min bröstkorg trodde jag inte skulle var så tydligt….det är ganska stor skillnad så orolig måste jag nog erkänna att jag är…

Nu är jag hemma och det var två helöverlyckliga vovvar som mötte mig vid grinden tillsammans med en underbar fru.
Vovvarna kråmade sig och pussade och skuttade omkring som galningar över att jag kom hem!
Enligt Sara så har vovvarna legat båda två i min säng inatt och varenda gång de hört det minsta ljud har de sprungit fram till dörren och kollat.
Så jag har verkligen fått ett kärleksfullt och roligt välkomnande av två helblöta hundar eftersom de precis badat i bäcken…..

Förbannat skönt att vara hemma!

Tack Gunnar & Siv för gästrummet och tack Hans & Anita för en trevlig resa.

George

5 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Lotta Vimmelmamman said, on mars 26, 2010 at 21:45

    Hej Fina George. Ville bara tala om för dig hur viktig du är.

    Stor kram Lotta Vimmelmamman Gray

  2. Laila Falk said, on mars 26, 2010 at 22:11

    Hej George
    Var i Göteborg på måndagen för en datortomografi av min lungor och planerade att vänta där för att gå på seminariet på Medicinareberget. Tyvärr så kom det andra saker i vägen men jag förstår att både du och åhörarna var väldigt nöjda. Jag talade med en person som närvarande och han sa att det var mycket lyckat och lärorikt.

    Jag hoppas att jag vid något annat tillfälle kan få lyssna på dej och ta del av dina erfarenheter.

    • georgeschottl said, on mars 26, 2010 at 22:25

      Tack Laila Jag hoppas att det gick bra p datortomografin och att du fr en stressfri tid under tiden du vntar p rntgensvaret. Det kommer skert fler dagar d jag kommer till det Underbara Gteborg och d blir det ju fler chanser att trffas. Lycka till med allt och var totalt respektfri mot allt som r som gynnar cancer! George

  3. Tuvan said, on mars 26, 2010 at 23:56

    Grattis till en lyckad föreläsning….
    Skulle gärna varit där, men befinner mig just nu, 230 mil norr om Göteborg… så det var omöjligt att genomföra.
    Här i NordNorge kan jag säga… att våren verkligen lyser med sin frånvaro, här är nog minst 100 cm snö o jag lovar att renarna, rävarna, fåglarna, hundar, katterna osv inte tänker på fortplantningen i denna kyla, ha ha……
    Ta en pyamas-helg med Sara, nu när du haft så fullt upp i veckan :)… vila o mys med de fyrbenta vännerna…..

    Snöbollskramar till Store George o fina Sara (även vovvarna)

  4. Douglas said, on mars 27, 2010 at 20:20

    Härligt George att du lyckades med föreläsningen. Det är en skön erfarenhet att våga gå utanför ramarna och förlita sig på sina kunskaper och tala fritt… inför publik. Men, så har du inte bara skrivandets gåva men även talets… och en stor portion charm. Sköt om och hälsa din underbara.
    Kram D


Kommentera

