George med Liemannen bakom axeln

Utvecklingen går framåt! Framtiden är ljusare

Posted in survivaL by georgeschottl on februari 18, 2010

Jag blev intervjuad igår!
Det var ingen vanlig intervju med media (jösses vad jag låter van vid media…det låter fel) utan det var en ofantligt mycket viktigare intervju!
Åter till ämnet, det var ingen vanlig intervju utan det var en intervju som kommer att leda till en bättre tillvaro för cancer-patienter och deras anhöriga i framtiden!
Varför? Jo för att stora gigantiska 1177.se  (gamla sjukvårdsrådgivningen) har satt igång med sitt jättemastodontarbete med sin nya cancerinformation!
I och med denna start så intervjuar redaktörer från 1177.se personer från patientorganisationer, forskare, läkare, ekonomer, psykologer(…listan bara fortsätter….) som har kunskap om att få cancer, leva med cancer och hur hela omgivningen påverkas av att få cancer!

Ja, det är UNDERBART!

I nästan 45 minuter så hade jag en första intervju med en av redaktörerna och ämnena var oerhört spridda, men med anknytningen till ALLT om cancer!
Jag berättade om hur personer reagerar vid diagnosbeskedet, hur anhöriga reagerar.
Vanliga frågor, även på vanliga frågor som läkare inte kan svara på såsom: Hur länge kommer jag att leva?
De ”acceptabla” väntetiderna som patienten upplever som outhärdlig i väntan på besked om behandling, besked om tidsplan om behandling. Illamåendetabletter, hur fungerar en skikt-röntgen, bi-effekter på cellgifter!
Frågor om checklistor som hade varit bra för cancerpatienter…hur mottaglig en cancerpatient är för dåliga besked…

Alla dessa frågor gjorde mig oerhört glad!

Arbetet är på gång och redaktören Karin Lignell imponerade stort på mig!
Om något år så finns det en färdig portal med fakta, råd och tips på 1177.se som kommer att stilla oron, lindra ångesten och kanske hjälpa många oerhört många patienter och anhöriga till ett lite lyckligare liv, ett liv med cancer men med mindre rädsla!
Information och fakta som medicin! Det är väl aldrig fel!
Ni vet ju devisen: Kunskap är makt!
Med kunskap om cancern, behandlingen och påverkan på livet så får man makt över cancern och inte tvärtom, att cancern får makt över dig!!

Karin Lignell på 1177.se, detta tack är riktat till dig!
Tack, George!

11 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Tuvan said, on februari 18, 2010 at 14:29

    Blir så glad när man gör allt för att förbättra bemötandet i sjukvården för cancerdrabbade o deras anhöriga…..
    Önskar o hoppas att även FK tar lärdom eller deltager i undersökningen, för att lära sig ett bättre bemötande av alla berörda.
    Detta kan säkert även användas/tillämpas av behandling av andra sjukdomar?
    Skönt det finns eldsjälar… som Karin L o hennes medarbetare.
    Skönt det finns eldsjälar som du… Store Man

    Varma kramar från lilla mig i den tilltagande snöyran på Österlen

  2. Eva Berglund said, on februari 18, 2010 at 15:48

    KANON!!!!
    Jag kan inte tänka mej en bättre och mer vältalig person dom kunde intervjuvat än dig.
    Det kommer att bli en kanonsida och säkert nyttig för personal och patienter som läser sidan.
    Keep up the god work George!!!
    Eva B

  3. Eva Berglund said, on februari 18, 2010 at 15:55

    Hoppas det är/går bra för Andy.
    Glömde det i tidigare inlägg.
    Eva B

  4. Margareta Lindvall said, on februari 18, 2010 at 16:47

    Hej George!
    Jag gillar dig och ditt sätt att tackla din tuffa sits. Har följt dig sedan ”Himlen kan vänta”.
    Ditt engagemang och kamp för att bemötande o vård av alla sjuka och anhöriga skall bli bättre är fantastiskt. Min dotter, som förlorade sin man för 1,5 år sedan i cancer, har skrivit en bok om deras tid från diagnos till slutet. Om intresse finns läs mera på
    http://www.123minsida/annalindvallolsson.
    Vänliga hälsningar
    Margareta

  5. Jessika said, on februari 18, 2010 at 17:08

    Nämnde du ”GOOGLA inte” förrän du har ett de facto besked?
    Det var mitt första stora misstag, jag lärde mig då att psyket orkar inte ta in massiva mängder information. Jag tyckte kanske att läkaren var informationsfattig i början men sanningen var att jag inte orkade mer i början.

    • georgeschottl said, on februari 18, 2010 at 17:22

      Jod, det gjorde jag! Du har s rtt, min benmning och beskrivning till Karin var ”anvnd inte Stora Stygga Internet” Sanningen som finns p internet stmmer ju inte, all den senaste forskningen, de senaste teknikerna och de senaste rnen finns inte….bara massa skrmmande information! George

  6. Marianne Ljungberg said, on februari 18, 2010 at 17:32

    Hej George!Sen min syster blev sjuk har jag hela tiden sagt att jag önskar att det skulle finnas en handbok om den här sjukdomen.Både för patienter och anhöriga.I början lite på skämt,men inte nu längre.Nu finns tillfällen när jag gärna hade haft den!Därför blev jag så glad när jag läste din blogg idag!!

  7. Annette Axmacher said, on februari 18, 2010 at 18:42

    Pigg och mallig kram från Västra Hamnen. Mallig över att vara pigg igen.

  8. JessicaN said, on februari 18, 2010 at 21:18

    Kul att du ställer upp! Detta kom inte en dag för sent. Mamma gick bort för lite över 4 år sedan och det hade varit underbart om något sådant hade funnits då. Nu har ju även min syster fått cancer så nu är man ett ? igen.Tack
    Kram till er båda!

  9. Karin said, on februari 19, 2010 at 11:20

    Applåder för dig och ditt engagemang. Tack för att du finns och ger så mycket till andra.
    Kram/Karin

  10. Anna said, on februari 23, 2010 at 21:16

    Bra jobbat George! Ditt kämpande,ditt sätt att ständigt hitta mening med allt och din positiva inställning hjälper inte bara dig – De som befinner sig i din närhet får också dela detta och det tror jag är en enorm energikälla för alla.

    Även i de mörkaste stunder finns det ljusglimtar – man måste bara våga se dem!

    Jag förlorade min man efter ett års kämpande mot cancern (sarkom) och det var inte lätt att vara anhörig. Om detta har jag nu skrivit en bok, Cancerkarusellen, som tar upp vad jag som anhörig kände. Kan säga som så att om jag haft en positiv man vid min sida som dig hade kanske boken sett annorlunda ut…

    Kämpa på och lycka till med allt du tar dig för.


Kommentera

