George med Liemannen bakom axeln

Mörkt blev mörkare…och förbannat varmt!

Posted in survivaL by georgeschottl on november 19, 2009

Nu har vi upplevt ytterligare en ny upplevelse, totalt strömavbrott!
Man har ju läst om Gudruns framfart och hur hushåll har varit utan el i flera månader. En tillvaro utan el är en tillvaro som är väldigt charmig och trevlig….i tre timmar!
Sen vill man faan ha elektriskt ljus på toan…Ett fladdrande ljus kan verkligen spela ett trick för ögonen när man siktar mitt i ringen! Sedan vill man kunna få sin kopp kaffe!!
Sedan vill man kunna värma sin Lasagne i micron!
Visst är det charmigt att kunna tända levande ljus, ALLA levande ljus man har i hela huset. Jag håller med att det är snyggt och fint. Men max tre timmar! Sedan börjar man funderar på att våldgästa svärföräldrarna!!Förstår ni vilken panik!

Likaså så är ju värmen en faktor, man blir livrädd över att frysa ihjäl! Denna totalt rationella rädsla här i Skåne när det är 8 plusgrader ute som kallast är effektiv! Vår rädsla över att frysa ihjäl på natten gjorde att vi maximerade utnyttjandet av vår braskamin.
Korkade som vi  över att vi skulle värma huset för natten slutade med att vi båda stod och flåsade i ytterdörren som stod på vid gavel. Sovrumsfönstret stod på vid gavel för att vi hade 31 grader inomhus! Sara sov med öppet fönster och utan täcke, så förbannat varmt var det i huset !
Ok, nu vet vi att vi inte skall slänga in 15 kg ved i taget, kanske bara 1,5 kg istället!!

Kvällens bästa och högsta garv kom när vi ringde elbolaget som sköter nätet. Efter ca 2 timmar kom vi fram till en man som fnissade hysterisk när han lyft på luren…

Hej! Sade jag
Hi  ji ehh Hej fick jag ett svar tillbaka.
Jag antar att du har fått en del samtal om att strömmen är borta i kväll….sade jag
Svaret kom direkt, ja jösses, att så många kan ringa i ett, trodde jag var omöjligt.
Jag har bara en fråga, är det ett stort fel, alltså är det så svårt att fixa att vi skall åka till någon annan ort istället för att kanske frysa här i någon dag, vad tror du, så formulerade jag min fråga.
Killen på El företaget svarade glatt att felet nog snart skulle vara åtgärdat, han undrade om vi hade märkt att det hade blinkat till i systemet för ca 15 minuter sedan?
Visst svarade jag, det stämde, strömmen hade kommit tillbaka i ca 2,1 sekunder.
Han fortsatte, jo då kopplade vi på hela Gårdstånga igen, men då försvann…… hela Södra Sandby i stället, Nu har vi två städer utan el!
Men vi hittar snart rätt sätt att koppla oss runt felet, då har ni alla ström..
Då började jag asgarva…..snacka om effekt och verkan!

Hälsningar från en fungerande George med kaffe i näven och en dator som väser tyst!
Bonusbild från på en bild i mörkret när Sara lassar in mängder med ved i kaminen

5 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Åsa said, on november 19, 2009 at 10:01

    Jag bara älskar dina berättelser kram Åsa i Örebro

  2. Erik said, on november 19, 2009 at 20:28

    elavbrott kan vara mysigt… men inte roligt för länge. Särskilt inte o m man har värdefulla grejjer i frysen (tigerräkor m.m.) :_D

  3. Clara said, on november 19, 2009 at 23:27

    Tack för ett gott, hjärtligt skratt i kvällen.
    Ha det fint till dig & din familj

  4. Danne said, on november 20, 2009 at 12:42

    Men stackars er i stugan utan el! men bra med humor.. det värmer!;)

  5. Hönsakadorran said, on november 20, 2009 at 16:32

    Härlig blogg du har…. När Gudrunstormen var här, då var vi utan ström i 14 dagar. Så vi är garvade, denna gång blev det bara 5 timmar. Det kan vara mysigt dom första kvällarna med stearinljus och fotogenlampa, men inte i två veckor. Nu får snart EON sätta fart att gräva ner elledningarna. PS. jag bor i norra skåne.
    Kram


Kommentera

