George med Liemannen bakom axeln

Att fundera över! Gröt och Björnar!

Posted in survivaL by georgeschottl on oktober 21, 2009

Lungcancerförbundet Stödet!
Ikväll efter två hektiska dagar i Göteborg i möte med Lungcancerförbundet Stödet samt lungcancerföreningen Väst har min hjärna haft en total ”meltdown”, Sara och jag kom hem klockan 21,15  och skriver en snabb och jobbig rad till Er!

Det har varit mycket information om vad som händer i framkant på forskningen inom cancer-vården, väldigt mycket om själva nationella förbundets förmåga att påverka och hjälpa patienter och anhöriga! Fasiken vad bra Stödet är! Jag önskar att ALLA framtida patienter kan få ta del av vad Stödet har att erbjuda. Det jag själv saknade när jag blev cancerpatient, att behöva slippa uppfinna hjulet själv, att behöva komma på alla lösningar på hur man behandlar sin situation och sina anhöriga, att få svar på alla frågor!

Det som hela tiden legat i bakhuvudet var Lotta Greys besked om att det finns en förändring i hennes lungor och hennes oro att det är hennes värsta mardröm om det bekräftas att det inte är en propp eller tecken på inflammation.
Jag vill INTE och ALDRIG välkomna henne till oss i Stödet, föreningen som backar upp de som fått en lungcancerdiagnos. Jag hoppas att jag slipper välkomna henne in i vår organisation!

Eftersom jag av erfarenhet vet hur svårt det är att få tillbaka tankarna i skallen till en ”normal” tankeverksamhet så kommer här nu en saga, en tankeställare……Lotta, här hoppas jag att du får en tankenöt att fundera på!

Ponera nu att vi har normala fysiska regler för hur gröt kallnar när den väl hamnar i tallriken. Hur kunde då den där förbannat bortskämda ungen ”Goldielocks” bränna sig på gröten? Mamma Björn, pappa Björn samt ungen Björn är ju inte hemma, vart är är familjen Björn egentligen? Handlar de på ICA? Vem värmer gröten? Enligt min enastående slutledningsförmåga så handlar det om en större organisation! Vem har annars kompetens och kapacitet att värma gröten i PRECIS rätt tillfälle så att GL bränner sig på tungan?
Vem faaan köpte sängkläderna och bäddade sängarna?
Här krävs alltså en hel underrättelseorganisation som håller koll på grötens temperatur samt om sängarna är bäddade! HUR värmdes gröten?
I historien har jag inte hört ett smack om en gryta med grötrester eller en microvågsugn med spår av havregryn!
Var har grötgrytan tagit vägen?
Kommer björnarna i framtiden hysa agg mot blonda kvinnor?
Skulle björnarna klösa sönder en bild av Anna Anka för att hon påminner
om bortskämda Goldielocks?
Här finns massor med frågor som kräver massor med svar. Om man hamnar i en situation som är skrämmande, såsom att man har fått ett cancerbesked, då kan dessa frågor om grötens väg vara till hjälp!

Nu skall jag koka lite mannagrynsgröt,  vi hörs och skrivs.
George

4 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. maria sedström said, on oktober 22, 2009 at 08:02

    Är Stödet till för alla med någon form av cancer i lungorna? Jag har metastaser i lungorna, det innebär ju inte att jag har lungcancer. Min primära cancerform är livmodercancer och det innebär ju att jag sas har livmodercancer i lungorna hur konstigt det är kan låta. Men täcker Stödet upp alla typer av förändringar i lungorna? Inom gyncancerna, där jag hör hemma, finns det inget liknande och det saknar jag!
    MVH
    Maria

    • georgeschottl said, on oktober 22, 2009 at 10:57

      Ja Maria.
      Ja visst, självklart är du välkommen. Alla som har ett förakt för cancer, ALLA som har en vilja att hjälpa eller en önskan att få hjälp är välkomna, även om de inte ens har en minstalillapytteminitumör.
      Medlemmarna är Stödet är Patienter, Anhöriga, läkare, överlevare och annat löst pack som mig själv, vänner till tidigare grupper och även helt friska människor som vill dra sitt strå till stacken för att hjälpa de två först nämna grupperna.

      Luncgcancerföreningen håller på att genomgå en ganska stor förnyelse eftersom Stödet av naturliga skäl har haft även patienter med i olika befattningar. Utav dessa patienter finns det överlevare som trotsat ALLA odds men tyvärr också offer för den djävulska cancern. För att garantera en framtida stabilitet så att de patienter som idag och i framtiden kommer att få en lungcancerdiagnos verkligen får den hjälpande handen och de råd och tips som erfarenheten från tidigare patienter har samlat ihop så händer det många saker i Stödet.

      Det kommer vara en starkare struktur och en lättare tillgänglighet till information, så att fler kan få den den där handen på axeln.

      Vi önskar dig välkommen om du önskar att vara med.

      George

  2. Eva B said, on oktober 22, 2009 at 19:30

    Har följt din blogg ett tag nu och tycker du är en underbar människa George.
    Mitt i allt det råkiga, känner jag en oerhörd glädje när jag läser din blogg.

    Du verkar ta tillvara varje sekund av ditt liv och delar med dej av tankar och humor till oss alla.
    Din fru kan skatta sig lycklig över att ha fått en sådan man i sitt liv.
    Massor av cyberkramar till er båda.

  3. Madde said, on oktober 22, 2009 at 23:10

    Jag håller med Eva B….

    Vill inte kopiera mellan forum här…men på stödet gjorde du ett ” självporträtt”. ;=O)
    Kan bara säga att det trollet har mkt djup, glädje, jävlar-anamma o lever varenda sekund.
    Sara kan absolut skatta sig lycklig som har dig i sitt liv…. men vi vet ju vem som är chefernas chef- eller hur :?) ha ha

    Gonatt ( jo du läste rätt !) kramar till er båda !

    //Madde


Lämna en kommentar