George med Liemannen bakom axeln

Oh denna dag…..( Lady & Lufsen)

Posted in survivaL by georgeschottl on oktober 1, 2009

Idag har det hänt något….Jag vet inte vad som har hänt men det är bra!
Det som hänt idag har jag inte haft sedan jag blev så dålig av cellgiftsbehandlingen!

Att gå, att promenera, att bära något, ja allt detta gör ont, det gör fruktansvärt ont!
MEN INTE IDAG!!

Mellan 4:e och 5:e cellgiftsbehandlingen i början av 2007 hände det något med min kropp, jag började få ont och jag började svullna, jag svullnade otroligt snabbt! Smärtan sedan den dagen och min svullna kropp har varit min trogna och hatade följeslagare! Nyligen har jag fått reda på att jag har fått en cellgiftsskapad autoimmun sjukdom, mitt eget immunförsvar attackerar min kropp.

MENI NTE IDAG!
Idag har Daimi och jag (sara satt kvar i bilen eftersom hon är lite febrig),  promenerat minst en halv kilometer, det har jag inte kunnat sedan Mars 2007! en skön skogspromenad för första gången på TVÅ ÅR!!!
Även om jag nu känner att jag får betala ett högt pris nu inatt och imorgon så är det värt den smärtan! Jag har idag lyckats med något som jag sett fram emot i över två år!
Även om jag inte kommer ha det så här varje dag, så VET jag nu att jag KAN bli bättre!

Ni kan inte förstå min lycka, min glädje över att klara av denna korta sträcka utan att få panik av smärtan! Idag har jag gått med en två kilos sten i handen!  Jag!!! Två Kilo!! Skogspromenad! OTROLIGT!!

Jag är så glad!

17 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Anneli said, on oktober 1, 2009 at 22:27

    Grattis George! Härligt att höra. Jag glädjs med dig!
    Många kramar till Er båda

  2. Petra said, on oktober 1, 2009 at 22:36

    Skönt George!
    Förstår att det måste kännas alldeles otroligt!

    Hoppas du får ytterligare några smärtfria dagar!!!

    Kram och trevlig helg till er!

  3. Therese said, on oktober 1, 2009 at 22:36

    Åh det var kul att läsa! Jag är glad för din, för er, skull! 🙂
    Kram

  4. Madde said, on oktober 1, 2009 at 22:38

    Härligt George !

    Underbart att du fick njuta av en efterlängtad smärtfri promis : måste nästan ha varit så att du såg naturen med nya ögon va ?

    Inbillar mig att man kan lägga fokus på annat än smärtan liksom…..

    Carpe Diem ! DET har du VERKLIGEN fått göra i dag !

    Helt säker på att både Sara o vovvan varit lika glada över detta :=)

    Kram Madde

  5. Sara said, on oktober 1, 2009 at 22:50

    Åh vad glad jag blir! Hoppas du får en sådan här dag snart igen och att natten inte blir alltför hemsk nu.
    You can do it George!

  6. julia said, on oktober 1, 2009 at 23:19

    Jag förstår inte precis hur du känner men lite granna, glömmer aldrig mina första steg efter förlamningen… Såååå glad för din skull, grattis!

    Kramar

  7. maria sedström said, on oktober 1, 2009 at 23:25

    Jag förstår din lycka, livskvalite är så viktigt. Jag hoppas verkligen det fortsätter i denna riktningen, håller tummarna!

  8. Berit said, on oktober 1, 2009 at 23:59

    Det ena ger det andra! Så brukar det vara. Din härliga promenad ger dej kanske kraft till nya utmaningar. Jag är glad över din styrka! 🙂

  9. Aliana said, on oktober 2, 2009 at 08:28

    Tänk att en promenad kan förgylla någons dag sådär. Saker vi friska tar för givet. Men efter jag hittat din blogg LOVAR jag att jag aldrig ska ta det för givet igen!!
    Gud vilken inspiration du är!
    Kram

  10. Yvonna said, on oktober 2, 2009 at 09:00

    underbart ,,jag vet precis hur du känner både glädjen över sin prestation och även tanken om dagen efter men visst är det värt det ,,,,det är lycka det ,att kunna något man inte klarat av på länge ,,ha en underbar dag !!Stor kram Yvonna

  11. sabine said, on oktober 2, 2009 at 09:15

    Oh vad roligt att läsa…
    Särskilt med din glädje…du kan verkligen förgylla en dag.
    I dag är det ju fredag…och i morgon lördagoch mina killar i familjen ska städa toaletterna.
    Undra hur mycket tandgnissel det blir här i morgon?
    Nog om mitt gnäll(det kan jag göra på min egen blogg) men vad jag glädjs med dig, hoppas du inte fick en alltför hemsk natt.
    Må gott och trevlig helg.
    Förresten George något bra vin tiips att delge mig, jag ska ha fläskfilee´med grönmögelostsås, vad ska jag ha för gott vin till detta?Rött eller vitt?
    Hjälp mig gärna
    Kramar Sabine

    • georgeschottl said, on oktober 2, 2009 at 09:34

      Hejsan Sabine. städa toaletter…..jösses sicken mardröm….

      Ja, vin till fläskfile med ädelostsås…..jag hade förstås rekommenderat ett Merlot eller Primitovo för det! Helst ett Primotivovin, vilket märke och sort finns det ju massor av, kolla med dem på systembolaget om goda primitvos…
      Annars så kan man göra en kul grej, drick vitt vin till….det finns vissa viner som ligger på den billigare sidan, de är ” en ren produkt” de lagras i ståltankar istället för ekfat. Det är så många som vill ha ”typ chardonnay lagrad med ek och smörsmak” och därför finns det storproducenter som faktiskt producerar vitt vin som lagras i ståltank men…..man har ekplankor med massor av borrade hål idem inuti ståltanken för att ”förstärka” lagringssmaken….
      Det är faktiskt inget fel på sådana viner, massor av de som är storsäljare har denna produktionssystemet. men det finns ett vin som heter…ehh jag tror
      Marques de Guillane…det är det bästa med denna produktionsmetod, funkar bra.

      Men en Primitovo eller Merlot, jösses vad gott det hade varit till en Gorgonzolasås, kokt i en timme i vitt vin med hönsbuljong (aldrig för lite hönsbuljong) med färsk dragon (eller torkad) samt massor med gul lök, monterad med tre dl grädde och en klick smör. Mer behöver man inte…….

      PS kom ihåg att en sås ALLTID skall smaka MER än man tror, smaken blir ju alltid mindre när den kommer i kontakt med övriga råvaror. En sås skall vara kraftig i smaken!

      • sabine said, on oktober 2, 2009 at 12:54

        Tack George för tipsen. Det blir nog ett Merlot vin för det har jag hemma.
        jag ska göra precis som du skriver …låta såsen koka 1 timme med hönsbuljong!
        Skriveri ett senare inlägg hur maten smakade.
        Än en gång tack!
        Hälsningar Sabine

  12. sabine said, on oktober 2, 2009 at 09:17

    Det blidde fel blogg adress:

  13. Susanne hkv said, on oktober 2, 2009 at 10:33

    Vad glad jag blir att höra att du kunde följa med Sara och Daimi på promenad igår. Hoppas att du har haft en något så när natt. Och att du inte har fått lida för mycket.

    Jag håller på att kolla upp ett bra datum. Tyvärr ser det tajt ut även i oktober, men hoppas att du inte har allt för mycket för dig i november månad.

    Ge familjen en stor kram från oss.

    //Susanne

  14. Carina said, on oktober 2, 2009 at 14:45

    Hej!

    Vad härligt att läsa att du kunde ge dig ut på en promenad, toppen! Efter det att vi fick besked om att Andreas hade cancer, så uppskattar man saker i livet, man lever fullt ut på ett annat sätt, svårt att förklara. Men man kan uppskatta att regnet öser ner, låter säkert konstigt men så är det. Jag har tagit många promenader i skogen med hunden, många gånger har tårarna trillat, men jag har också känt en stor glädje många gånger. Jag gläds såå med dig att du kunde ut och promenera. Hoppas att Sara kryar på sig snart.
    Önskar er en trevlig helg via cyberspacen.
    Kram från Carina

  15. petralin said, on oktober 4, 2009 at 13:20

    Grattis, grattis! Jag ska också ta mig en promenad idag, det är så härligt! Och sen blir det en kanelbulle…
    kram


Kommentera

