George med Liemannen bakom axeln

Vilja, kampvilja, den viktiga bräckliga viljan!

Posted in botemedel by georgeschottl on september 23, 2009

Jag vet att detta kanske är ett så svårt ämne att det inte är PK att skriva om. Men det är så förbannat viktigt! Jag vill prata om viljan, om kampen, om hur man får energi att spotta döden i ögat och pissa på hans huvudkudde! Alla är vi olika, alla får vi kraft och energi av olika saker. Att hitta det som ger en glädje och lugn när man väntar på ett röntgenbesked är inte lätt, personligen har jag ännu inte hitta det som gör mig lugn när jag väntar på röntgenbeskedet!

Men om jag bortser från just den situationen och fokuserar på de andra 95% av mitt liv så har jag ett sorts lugn. Det är inte så bra som jag hade innan jag blev sjuk men jag nöjer mig med det jag kan få.

Att hitta det där lugnet, den där glädjen i vardagen påverkar allt! Familjen, den egna kroppen, ens vänner. Ja alla tankar påverkas om man hittat lugnet! Om man kan låsa in den där dödsskräcken som man ALDRIG visar, om man kan låsa in det där cancerhatet som ingen vet hur intensivt det är. Om man kan låsa in den där meningen som hela tiden snurrar i skallen men som ingen annan får höra ”mitt liv skulle ju inte bli så här”
Om man kan hitta det där rummet i skallen och låsa in de där tankarna och slänga den där nyckeln så är man en bra bit på väg!
TVINGA bort alla jobbiga tankar, försök gråta över något annat istället, gråt över något vackert, fruns vackra leende, makens otroligt kassa försök att städa för att hjälpa till. gråt av tacksamhet istället så kanske, bara kanske det blir lite lättare att leva, det kanske blir ljusare och vackrare ju längre bort du slänger den där nyckeln!

Det goda humöret, de vackra tankarna är så viktiga! Om det finns något som påverkar dig negativt i din omgivnig, försök ta bort det ur ekvationen, går det inte att ta bort så påverka det som gör dig illa.
All hjälp för att din kropp skall må bättre går via dig själv.
Även om vi lever i en mardrömssituation så kan vi hitta det som är vackert, hitta det som lindrar våra tankar, det som lockar fram ett gott skratt!
Även om det är din egen sura fis…..

Du MÅSTE må bra för att må bättre!

George

 

 

PS, jag hade detta som ett inlägg på Lungcancerförbundets forum idag, så känner ni igen orden så stämmer det, helt rätt. Jag skriver även där under namnet Williegarvin.
http://www.stodet.se/

 
 
 

 

11 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Åsa said, on september 24, 2009 at 09:00

    Du skriver så otroligt bra!! Som jag skrivit tidigare så är jag så glad för vad du, och de andra, i serien ”Himlen kan vänta”, har tillfört mitt liv. Jag har alltid känt mig tacksam för det jag har, men numera tränar jag på att tänka ännu mera positivt och känna större tacksamhet. Jag är inte drabbad av någon allvarlig sjukdom, men jag tror att alla människor behöver få lite mer av ditt tänk för att leva ett rikare liv. Tänker på dig och din fru dagligen.

    Nu ska jag gå ut och njuta av den underbara höstluften och titta på de vackra löven:-)

    Kramar
    Åsa

    • georgeschottl said, on september 24, 2009 at 10:18

      Det glder mig, visst r hstlven ljuvliga……

    • Gia J said, on april 26, 2012 at 10:24

      Hej!
      Underbara Du vad står PK i första raden här ovan för?

      Med Vänlig Hälsning

      Gia J

      • georgeschottl said, on april 26, 2012 at 10:53

        Hej vitagis
        Jag tror du tänker på ”politiskt korrekt”.
        Att man inte säger något som rör upp känslor eller går emot den generella strömmen av åsikter

  2. Kajsa said, on september 24, 2009 at 11:10

    Men George… Visst får man väl skriva att man vill pissa på dödens huvudkudde! Om du hittar den, kommer det att gå ett lämmeltåg av vänner och fans dit för att sympatikissa. Det vet du! Jag håller med. Den här sortens sjukdomar kräver ”mind over matter”.

    Jag har en släkting som lyckats lura till sig 16 år (det var så länge sedan hon ”skulle” ha dött). Hittills. Hon kämpar fortfarande på. Hon har bara inte haft tid att lägga skorna på hyllan – det har hela tiden varit bara en sak till som hon måste se eller uppleva, om det så bara är att sitta på sin balkong och njuta av solen, eller sitta i soffan och njuta av opera. Hennes livskraft och livsglädje har hållit henne vid liv. Och behandlingar så klart.

    Ni är av samma skrot och korn – ”aldrig ge upp”! ”Bara en grej till”… ”Bara njuta av den lilla saken med”… Du har viktiga saker att hinna/orka med. Frun, hunden, vännerna, huset, trädgården… Jag önskar att jag kunde skicka ett paket med energi till dig, men jag skickar det virtuellt. Vi är många som tänker på och håller tummarna för dig.

    Kajsa

    • georgeschottl said, on september 24, 2009 at 11:22

      Jag är så tacksam för ditt virtuella paket! Och det där sympatipissandet uppskattas enormt! Vänta nu, posten ringer på dörren, det verkar som om de har ett paket med sig!
      Tack

  3. Katarina said, on september 25, 2009 at 08:54

    Klok som en bok, all styrka, energi och kraft till dig, tack för att du delar med dig!

    Jag blev så så oerhört glad när jag någonstans läste att du bloggar, delar med dig och kämpar på.
    TACK, många glada tankar sänder jag dig 😉

  4. Christina said, on september 25, 2009 at 13:03

    Tack för att du delar med dig!!!!!!!!
    Att vänta på röntgenbeskedet….fy fan vilket helvete det var!
    DET glömmer jag aldrig!!
    Beskedet som kom till slut: alla mörka fläckar på lungan är försvunna, ingen cancer funnen.
    Jag lever igen, men tacksammare.

    ALL styrka till dig & din familj!

  5. Anna73 said, on november 17, 2009 at 08:01

    Och om ens tid nu skulle vara begränsad, varför slösa den korta tiden på att må dåligt och uppfyllas av negativitet? Det är klart att man ibland måste tillåta sig att känna sorg och vara ledsen. Men förmågan att varje dag ”låsa in de där jobbiga tankarna en stund” är ovärderlig. Du skriver jättebra om det som verkligen betyder något.

    Fortsätt vägra vara pk. Du är bra!!

    Kram Anna73

  6. Magda said, on november 22, 2009 at 23:14

    Du är cool. Imponerande, starkt och som du skriver. Hela din person kommer fram i din text. Tror jag eftersom jag inte känner dig men du skriver så kraftfullt. Allt gott till dig.

  7. Kaktusblomman said, on februari 16, 2010 at 00:52

    Vi är alla olika,men jag tror att det är viktigt att tillåta sig att sörja och vara förbannad också. Sopar man allt under mattan har det en tendens att pocka på uppmärksamhet. För mig har det funkat att ibland gå ut i skogen eller lägga mig på sängen och skrika rakt ut, eller prata med någon som förstår. Man är till slut som en tryckkokare som vill explodera.Ungefär bryta ihop och komma igen.

    Du har helt rätt i att mellan de gångerna, mår jag bäst av att försöka behålla lugnet och vara avslappnad. Stress och oro är väldigt jobbigt och sätter sig i kroppen på olika sätt. Jag har därför börjat använda Lars-Eric Uneståhls cd-skiva ” Avslappning mot oro, ångest och smärta” (mental träning). den hjälper mig att slappna av och ger mig redskap att hantera oro.

    Hälsningar

    Kaktusblomman


Kommentera

