George med Liemannen bakom axeln

Två hjältar! (och en meny)

Posted in survivaL by georgeschottl on september 18, 2009

Jag anser att individen är den som styr utvecklingen, ibland dyker det upp personer som ändrar ett helt lands beteende. Det är inte massorna som förändrar, det är individen som ändrar massorna! En person som ändrat ett helt lands intresse är Jan Boris Möller. Utan Jan Boris hade inte menyerna utvecklats från Oxfile Black and White och Sjötunga Valevska till det underbara matland som Sverige är idag. Utan honom hade inte Tina, Nicklas eller andra svenska TVkockarna lusat ner våra TV-kvällar!  De berikar vårt matintresse tack vare Jan, (ja åtminstone Tina)

img_jan_tonadJan Boris, vi som har slavat vid spisarna hyllar dig!

En annan hyllning, en som bör hyllas skall hyllas, Floyd en annan individ som styrt ett helt land bort från mat-tants-Tv till matlagningsintresse med kvalitet och intresse för nya råvaror!
Kieth Floyd har gått bort men har lämnat ett intryck och en känsla av att njuta, glädjas och experimentera!
Cudos Kieth

Som frestare av goda saker så lägger jag in en av mina egna menyer här från min egen restaurang: 

Rökt Hälleflundra med gremolatolja serveras med en Jordärtsskocksoppa samt
rostad Selleri & Palsternackstimbal.

Ceviche på Lax med LimeWasabi därtill Spenat & Machésallad med Pomegranat
och Päronvinaigrette.

Champagnegranité i glas med liten Valhronabit.

 Helstekt Kalvytterfilé med Ljummen Persiljerotsallad serveras med Potatisbakelse och
Krämig Cognacsmaksatt Karl-Johansvampsås

 Dessert Symphony

Passionsfrukt och Blodapelsinmousse med Marmorerad choklad
Krokant Nougatine med Hallon i Kondenserad Mjölk
Vanilj Panna Cotta i mörk Chokladcuvett
Liten Mördegscanapé med Äpple & Kanel Kompott
Lime & Färskostglaserad Chokladkaka med Blomma
_MG_5234

_MG_5361

Jaja, jag vet, tallriken är inte färdigdekorerad än, Blomman och Hallonet kommer på senare…

Smaklig spis

9 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Maria Q said, on september 18, 2009 at 14:23

    Du frestare där, jag drägglar ner tangentbordet. Som exilskånska med föräldrar i Malmö måste jag fråga var finns din restaurang? Idag har kuratorn varit riktigt olydig och skällt ut en onkolog, jag har minsann tagit mig ton och hotat med att införa anmälningar mot oempatiskt beteende, bara så du vet.
    Hoppas du och din fru får en härlig helg.
    Kram från den olydiga kuratorn.

  2. Maria Q said, on september 18, 2009 at 14:25

    Glömde: Floyd åhhh vad jag älskade hans program han var så himla lik Joe Cocker eller hur? Frid över den mannens minne.

  3. karin said, on september 18, 2009 at 14:31

    Underbar bild också! Vilken är din restaurang i malmö. jag bor i samma stad men vet ej!!
    Trevlig helg!

  4. Madde said, on september 18, 2009 at 14:36

    Nu blev jag HUNGRIG.. men så där god mat blir det inte här minsann !
    Fredagsmys o ungarna har beställt varma mackor…. får väl ”piffa upp” dem med att kalla mackorna ” hot sandwishes a lá slurp” eller nåt….

    Ingen choklad bit heller i kväll ( låter som en tråååålig kväll ?)
    Dottern o jag har bestämt att vi ska överraska med en fruktsallad… mkt C-vitamin där !!
    Det är lite snuvigt o dant här så det borde vara en bra medicin !

    Så nu står allehanda frukter på arbetsbänken o väntar på att jag ska börja……
    Äh…. jag tar en promis med vovvarna först….

    Ha en trevlig helg familjen Scottl !!!

  5. Bittan said, on september 18, 2009 at 14:45

    Satt just å funderade på vad vi skulle ha till middag ikväll å nu kom ju massor av förslag ! hm lite för avanserat för mej att göra men det låter gott.
    Rödvin blir det iallafall.
    Ha en go helg
    Bittan

  6. Johanna said, on september 18, 2009 at 16:10

    När jag pluggade (i England) brukade jag och en kompis sitta och titta på Floyds program bara för att gotta oss. Jag blev helt stum när hon i tisdags morse ringde upp mig och nästan skrek ”Keith is dead!” Av någon konstig anledning kopplade jag direkt.

    Den där desserten ser för himla god ut. Det vattnas i munnen. Huvudrätten ser inte heller så tokig ut, men jag lever efter mottot ”pudding first”.

  7. Anette said, on september 18, 2009 at 16:41

    Jösses nu blev jag akut hungrig.Vi tänkte grilla i kväll det är riktigt sköna dagar vi haft nu ett tag,bäst att passa på innan regn o ruskvädret kommer.Helstekt fläskfile med klyftpotatis o rosepepparsås står på menyn i kväll.Nu kurrar det i magen ,bäst att sätta fart.Önskar er en fin helg .Kram

  8. Bittan said, on september 18, 2009 at 22:42

    jaha det blev indisk mat ikväll, gott.
    rödvin å whiskey (glenmoreangie) nu sussar maken gott i fotöljen och jag har (nattatt) alla damerna.
    Har börjat på ett nytt pussel = vinter
    Väntar på 2 tonårs barn som ska komma innan för dörren så jag kan komma till ro
    Ha de gött

  9. Hans M said, on september 19, 2009 at 08:56

    Alltså… när jag läser om mat och matberedare (=kockar som du) och samtidigt tänker på att jag är uppvuxen under vingarna av en hushållslärare… Då känner jag mig som en elefant i en porslinsaffär när jag ser och med ögonen smakar delikatesserna ovan.
    Vad menar jag med det?
    Jo… jag har lärt mig för lite, inte lärt mig matlagning under ett långt liv.
    Äggen skall ligga i 4,5 minuter efter att vattnet kokat upp, det kan jag.
    På tal om att berika våra TV-kvällar har du också gjort det.
    När kommer ”Tina och George kockar tre-rätters?”
    Mätta folkets hunger!
    /Hans.


Kommentera

