George med Liemannen bakom axeln

Sagan om (den sanna sagan) om den försvunna röntgenplåten

Posted in Uncategorized by georgeschottl on september 12, 2009

Nu måste vi agera, nu måste vi reagera, nu får vi visa vårt samhällsansvar!

Jag skall nu berätta något som jag hemlighållit under resans gång, detta har på min begäran inte diskuterats eller nämnts i Himlen kan Vänta. Detta ville jag hemlighålla för att jag inte ville visa vissa problem i svensk sjukvård, jag vill få upp förtroendet för den svenska sjukvården och min personliga otur skall inte solka ner, inte förstöra ett program som är till för att visa folk att man kan leva bra med döden i släptåg!

Här är detta som jag INTE ville ta upp i Himlen kan Vänta.
Jag gick på röntgen innan jag märkte mina problem med att andas, en standardundersökning i början av 2006, jag träffade den undersökande läkaren och han anmärkte att på att det fanns en antydan till någon mm vätska i min högra lungsäck, eftersom jag haft en kraftig förkylning så tillskrev man vätskan att jag varit förkyld. Men eftersom läkaren ville vara på säkra sidan så skulle han skicka mig på en röntgen till, och om den röntgen visade på några problem så skulle han höra av sig. det var inget att oroa sig för så jag tänkte inte mer på det! Röntgen utfördes någon tid senare.
Månaderna gick och jag började hosta lätt, ibland hade jag kraftiga hostattacker i flera minuter men det försvann ofta snabbt. Jag var ju lite orolig så jag ringde till mottagningen för att få svar på om den andra röntgenomgången hade visat på lunginflammation, men svaret jag fick var att om läkaren inte hörde av sig så var det väl ok.

Månaderna flöt på och snart så närmade sig mitt bröllop i Augusti, och jag kände att jag ibland inte orkade gå upp för kullar och backar utan att börja flåsa, detta störde mig eftersom jag normalt kunde gå i timmar utan att bli trött eller andfådd.
Jag ringde en sista gång till mottagningen och försökte kolla om det jag kunde få tag på läkaren och fråga honom om röntgen, men som tidigare så fastnade jag i första spärren, mottagigssköterskan. hon sade som tidigare att om det hade varit ett fel på röntgenhade läkaren hört av sig till mig.

Bröllopet upptog nu all min tid, vi hade en underbar vigsel i Skanörs Kyrka och festen hade kungar varit avundsjuk på, den festen hade vi på Trollenäs Slotts Magasin, en fantastisk byggnad!
Iväg på bröllopsresa och där blev det ännu värre, nu var jag påtagligt andfådd när jag gick i stranden, hand i hand med Sara i månskenet….(sött va?)

I all fall, drömmen tog slut, hem till Sverige och jag tänkte att jag kanske skall söka hjälp med mina andningsproblem på Limhamns Läkargrupp, jag sökte där, läkaren, Diestel lyssnade på min andning och kom fram till att jag hade en inflammation i bronkerna, (redan då så var min högra lunga ihoptryckt som en boll och låg längst ner i lungsäcken) Jag var glad och lugn, inflammation i bronkerna, så enkelt att bota, så glad jag blev över att han hittade problemet!
Dock så hjälpte inte medicinerna jag fått utskrivna av Diestel, ingen bättre andnigsförmåga, hostan var kvar, samt att jag började spy 10 till 15 gånger per dygn.

Tillbaka till Limhamns Läkargrupp och Diestel, han lyssnade igen på min andning och sade till mig att fortsätta med medicinen (det är antagligen så att Diestel är för gammal och hör för dåligt för det  kunde EJ finnas ANDNINGSLJUD på höger sida, han var väl för rädd för att bli gammal så han ville väl inte visa att han hörde dåligt….) , alltså jag fortsatte med medicinen, det hände inget så jag ringde en vecka senare till Diestel, och vi kom överens att han skulle remittera mig till en annan läkare, Capio Citykliniken i Malmö. Bara någon dag senare så var jag kallad till Citykliniken.

Jagklev in på Capio Citykliniken för mitt  första besök,  läkaren lyssnade på min andning, han knackade på min rygg och så ställde han en konstig fråga: Varför har Ni inte gjort något åt din vätska i din högra lungsäck, och jag stod där som ett dumt fån, ja men det var ju bara några mm det handlade om……Det var ju Ok, de ringde ju aldrig tillbaka från MAS

Läkaren svarade:nej, det är 8 cm vätska i höger lungsäck enligt röntgen….Jag begärde fram dina senaste röntgen från UMAS och den är signerad av XXXX XXXX, sade han. Och sedan gjorde denna fantastiska läkare på Citykliniken en demonstration, han knackade på min rygg och bad míg lyssna på skillnaderna i dovhet när han bytte från höger till vänster sida. Han förklarade för mig att att jag inte hade några andningsljud på höger sida och att (som jag själv hörde när han demonstrerade ljudskillnaderna) hade vätska i lungsäcken nästa hela vägen upp till axeln.

City-läkaren förklarade för mig vad som skulle ske härnäst, han skulle skicka mig till en akut lungröntgen på Ellenbogen, han skulle även akut skriva in mig på Umas för utredning. När jag undrade om jag hade en propp i lungan så svarade han att det kan vara tre olika skäl, infektion, propp eller cancer, men att utredningen på MAS kan förklara vad som är orsaken.
Denna Fantastiska läkaren kommer jag inte ihåg namnet på, men tack, du skall ha ett oerhört tack!

City-läkaren skulle även ta kontakt med XXXX XXXX på MAS eftersom han verkade upprörd, riktigt upprörd och arg över att jag inte hade fått något besked om röntgen, det var ju mer än ett 8 månader gammal röntgenbild. Den var godkänd som OK, den var godkänd som om det inte var fel med så mycket vätska i höger lungsäck……

Den läkaren som är benämnd som XXXX XXXX har föklarat för mig att UMAS har ett datorsystem där man går igenom och hanterar journaler och röntgenbilder, detta systemet är felaktigt byggt och ibland så kan man komma åt enter-tangenten och godkänna flera röntgenbilder i taget på massor av patienter utan attläkaren vet om det.
Detta felet är katastrofalt, enligt läkaren som grät inför mig, han var så förtvivlad och sorgsen för han hade ju fått reda på min diagnos, han förstod vilket katastrofalt fel som skett.
Han GARANTERADE mig att han skulle kräva av verksamhetschefen att datorsystemet skulle byggas om och att UMAS IT skulle se till att inga andra patienter skulle kunna råka ut för detta problemet i framtiden!

Jag skulle ha kunnat anmäla XXXX XXXX til HSAN, men eftersom Läkaren visade upp alla tecken på vilja åtgärda detta så finns inte ens tanken på att anmäla honom.
Att anmäla den gamle gubben på Limhamns Läkargrupp för att han hör dåligt är ju till och med fars-artigt så det skull ejag inte heller kunna tänka mig att göra!

Men….om det nu var en läkare som inte var helt ärlig, tänk om han försökte skylla från sig, tänk om han skulle försöka ljuga sig ur det, Tänk om jag hafte en läkare som verkligen gjort fel och försökt undvika ansvar!
Det sker varje dag i Sverige att sådan situationer uppstår.
Då finns det något som heter HSAN, en räddning för patienten som blivit felbehandlad, vi slipper jobbiga polisanmälningar och vi slipper den Amerikanska skadliga stämningsverksamheten. HSAN är bra, HSAN ser till att det är rättvist hanterat, det finns otaliga typer som anmäler läkare för fel som bara finns i fantasin! HSAN tar hand om de fallen!

Här är problemet: Inklipp från sjukhusläkaren.se

 

 

 

I början på 90-talet stoppades Socialstyrelsens

försök att arbeta mindre

straffande efter häftiga reaktioner i

pressen. Löpsedlarnas braskande

rubriker. ”Nu släpps syndarna fria”

och ”Nu struntar Socialstyrelsen i att

anmäla läkarna”, fick Socialstyrelsen

att backa och strama åt tyglarna igen.

Nu är risken stor att historien kommer

 

 

 

Patientsäkerhetsutredningens förslag, som är ute på

remiss, har hamnat ordentligt i strålkastarljuset efter

polishämtningen av anestesiläkaren på Astrid Lindgrens

barnsjukhus och Kalla Faktas avslöjande att en hjärtkirurg

tillåtits operera berusad på Lunds Universitetssjukhus,

trots att Socialstyrelsen kände till läkarens missbruk.

 

 

 

Mest omdebatterat är förslaget att patientens möjlighet

att anmäla enskilda läkare ska avskaffas, när

HSAN (Sjukvårdens hälso- och ansvarsnämnd) i framtiden

får en begränsad roll att främst ta sig an kända

riskpersoner inom sjukvården.

Utredningen föreslår att patienten hädanefter ska

anmäla sina klagomål till Socialstyrelsen som då ska

utreda händelsen. Om fel eller brister upptäcks ska

Socialstyrelsen ålägga vårdgivaren att rätta till dessa.

Inga ”straff” ska utdelas till enskilda personer. Rätten

att överklaga till länsrätt och kammarrätt ska också

försvinna, enligt förslaget. Sista ordet ges till Socialstyrelsens

generaldirektör.

Men att ta bort patientens möjlighet till ”hämnd”

eller upprättelse görs inte i tysthet.

TV 4 har haft omröstningar på nätet om domstolar

bör avgöra vårdskadeärenden och jämfört antalet

HSAN-anmälningar med hur många läkare som

förlorat legitimationen. Inslagen har följts upp med

diskussionsforum med rubriker som ”När ska en

läkare bli av med legitimationen?”.

Men även delar av läkarkåren är skeptiska till förslaget.

 

 

 

”Historien kommer att upprepa sig”

   

 

 

 

 

Synnöve Ödegård, en av landets främsta patientsäkerhetsforskare,

som under lång tid drivit på för att införa

ett mindre straffande system håller med Marie Wedin

och Sjukhusläkarföreningen att det behövs en oberoende

granskare.

 

 

 

– När allmänheten inser vad som är på gång

så kommer det att bli debatt och jag är övertygad

att historien från 90-talet då kommer

att upprepa sig.

 

 

 

– Alla med kunskap om patientsäkerhet vet att

påföljder inte har någon effekt på säkerheten, men tar

man bort dem måste de ersättas med något annat.

 

 

 

Det måste finnas en oberoende instans som

granskar allvarliga händelser utifrån ett systemperspektiv

där framförallt frågor om individens

förutsättningar att bedriva en säker vård är i

fokus, som individerna kan vända sig till.

 

 

 

”Önsketänkande”

 

 

 

– Det är önsketänkande att tro att vårdgivaren

ska granska sig själv och att patienterna ska

acceptera det. Många av bristerna skapas

ovanför golvet. Det säger sig själv att det finns

en risk att sådana brister ”sopas under

mattan” av vårdgivaren inför en utredning till

Socialstyrelsen.

 

 

 

Just därför måste det finnas en oberoende instans

dit såväl patienter som personal kan få en andra

bedömning om man inte är nöjd med beslutet, menar

Synnöve Ödegård.

– Hade vårdgivarna tagit sitt ansvar hade vi kunnat

ta bort påföljderna, men där är vi inte idag. Patientsäkerhet

är fortfarande något som på många håll bara

finns på papper, tycker Synnöve Ödegård

 

 

 

Patienters frustration måste tas på allvar

 

 

 

Tar man inte patienternas frustration på allvar när

saker gått snett så kommer det förmodligen att leda

till flera polisanmälningar och åtal och det är en

 

 

 

 

sjukvård, vill se menar Synnöve Ödegård.

– Media har vid ett flertal tillfällen uppmärksammat

brister som varit vårdgivarens ansvar, men som Socialstyrelsen

missat därför att man förlitat sig på vårdgivarens

egen utredning.

När det gäller HSAN menar Synnöve Ödegård att det

som varit så frustrerande är att HSAN:s uppdrag varit

begränsat till att endast se vad den anmälde gjort för

fel, när ansvaret för misstagen ofta egentligen ligger

någon annanstans. Massor av läkare har varnats när

det egentligen är systemet som är fel.

 

 

 

Så dagens HSAN är ingen bra organisation

heller för att rentvå läkare som anser sig

oskyldigt anklagade menar hon.

 

 

 

Men med ett vidare uppdrag och kunskap om hur man

analyserar en händelse utifrån ett systemperspektiv skulle

HSAN kunna bli ett alldeles ypperligt organ, tycker hon.

Kom igen nu, för Er egen skull stöd HSAN skapa en Stöd HSAN på Facebook, gör vad ni vill, bara ni skyddar era framtida behov att få stöd OM det skulle gå åt helvet i er Behandling!

George

 

 

 

 

 

 

7 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Madde said, on september 12, 2009 at 17:39

    Efter att ha hejat mig hes på dotterns fotbollsmatch ( jodå: de vann med 9-1: lyckan var STOR bland dessa 8-9 åringar:=)
    o innan jag ställer kvällsmaten på bordet åt oss alla 4 här…..

    Jag ställer mig frågan, när jag läser Georges blogg….. :

    Får vi SJUKVÅRD här i Sverige…. eller får vi SJUK vård ???

    Det börjar luta mer åt det senare,när man hör George o många många andra….

    Själv är jag en sådan som bråkar o gör mig ”obekväm” om jag tex behöver nå ngn instans o komma förbi ” dörrar” som tex tfn svarare/ sekr osv osv..
    Men se bara till min egen mamma: ” nämen har läk.sagt så, så ÄR det väl så……Inte ska vi störa honom/henne…..”

    Nix- säger magkänslan ngt annat eller jag helt enkelt har frågor som ska ha svar… då får jag ta dusten…

    Det ” sjuka” med hela vården är att man snarare mer än mindre måste vara frisk för att orka vara sjuk i Sverige numera !!!!

    Ha en trevlig Lörd,kväll George o Sara
    ( samt hunden – vi har två vi ! Så HÄR är det cirkus emelllanåt :?)

  2. BEA said, on september 12, 2009 at 18:52

    Fn vad bra, detta är ngt jag ”går igång” på så totalt, jag blir vansinnig av detta att läkare tycks vara ”untouchable”. Att du inte anmälde läkarna för detta fatala misstag förstår jag ju förvisso, det är lätt att rusa iväg när man drabbas och vill hitta en syndabock. I detta fall fanns det en person bakom som stod för misstaget och förhoppningsvis tog sitt ansvar fullt ut (vet du om röntgen rutinen el förfarandet är åtgärdat på MAS nu?)Visade empati och djup förståelse för konsekvensen av sitt handlande.Men sorgligt är det hursom. Men det finns alltför många läkare som håller varandra bakom ryggen när felbehandlingar konstaterats. Det ljugs, mörkas och skylls ifrån. Att en läkare idag i princip kan begå hur många fel som helst utan att förlora sin legitimation är en gåta. Jag inser också att vi är människor och inga robotar, alla gör fel ibland, det är inte sakfrågan här, utan just det faktum att när begångna fel gås el. uppdagas så döljs de, skyls över och alla skyller på alla, el skyddar varandra. Istället för att ta fram det i ljuset, granska det och för att försöka undvika dessa fel i framtiden åtgärda det som fallerar. De misstag som trots allt kommer fram är ofta de patienters som har en stark anhörig som orkas slåss, skall det vara så? Jag tänker på den fruktansvärda tragik en kvinna i 40 årsåldern råkade ut för, ett ganska enkelt ingrepp i nacken/huvudet skulle åtgärdas pga yrsel, hon opererades av en ny läkare som aldrig utfört denna op förr, handledaren som skulle övervaka op (alltid rutin) befann sig ute på stan!!! Kvinnan är idag ett vårpaket. Hennes man slåss för en förklaring och en ursäkt (kan ju givetvis aldrig återställa ngt, men kan ge människor viss sinnesro och kraft att orka gå vidare) Detta sändes i, tror jag, debatt, sjukhusets högsta ansvarige satt med, han vägrade be om ursäkt och höll ”handledaren bakom ryggen”. Vad är det för ett hån mot denne man vars fru från den ena dagen var mitt i livet på språng, till den andra ligga totalt orörlig, pga slarv & nonchalans.
    Vad kan man som vanlig medborgare göra, jag vet inte, men systemet är helt out of line som det är idag. En förklaring till att inga protester noteras är nog mkt detta som ”Madde” ovan nämner, den äldre generationen hör till dem som just säger ”inte störa läkaren, doktorn har ju alltid rätt” Denna tradition sitter djupt rotad i svenskar.
    Låt säga en Pilot som begår fatala misstag under en flygtur, han får inte utan åtgärder fotsätta flyga planen. Varför gäller inte detta läkare?? Varför exluderas denna yrkesgrupp ur den enkla regeln att man får ta konsekvensen av sitt handlande & har ett ansvar? Jag tror det finns en förlegad hierarki inom vårdens yrkesroller, som saknar motstycke inom andra yrkesgrupper, därför fungerar inte heller den ”naturliga” självgranskningen som i andra yrkesgrupper. El så är jag helt ute & cyklar, men ngt är ju riktigt galet.
    Ursäkta detta långa inlägg, men som sagt, jag är väldigt upprörd och har varit det länge över detta, skönt att få det ur sig, så tack för att du tog upp det. Tillsammans kan vi göra skillnad genom att ta upp det, påpeka och visa vårt ifrågasättande.

    //Ha d gott!

  3. Jag said, on september 12, 2009 at 19:52

    Totalt vansinne är detta!! Har själv erfarenhet av en massa konstigheter inom vården. Hade en lunginfl 2007 där efterföljande röntgenplåtar inte redovisades inom avsatt tid. När läkaren väl ringde så sa han att det så ganska bra ut. De förändringar han såg i den ena lungan kunde eventuellt kanske tyda på KOL. Detta köpte inte jag eftersom jag var 37 år och slutat röka 7 år tidigare. Nästa läkare jag träffade fattade inte alls vad läkare nr 1 hade menat. Detta var ett solklart fall av KOL!!! Jag panikade och fick genomgå en massa tester och arbetsbelastningsprov. Resultatet? Jodå, jag har en genetisk´sjukdom som heter alfa1 antitrypsinbrist. Man har valt att inte screena nyfödda för detta pga den stress det skulle utsätta föräldrarna för!! Hallå!!! Stressen blir ABSOLUT inte mindre av att man själv uppnått en ålder där man skaffat egna barn. Dessutom är mina föräldrar högst levande och skiten slår oerhört hårt oavsett när man får beskedet. OM jag hade fått veta tidigare så hade jag kunnat leva sundare och valt andra typer av yrken än de jag de facto valde.
    Hur har det gått då? Ja resan är ju inte slut men det ser mörkt ut. 2007 hade jag en lungkapacitet på 40%. Idag har jag ca 28%….inte bra….Den expert som finns på denna sjukdom har inte varit till nåt stöd. Vid vårt första möte sa hon att jag kunde ju leva tills jag blev 80år. Visserligen är jag blond men helt seriöst undrar jag över vem hon trodde att jag var….inte fan är väl någon med en så dålig lungkap beredd att tro att man ska leva tills man blir 80??? Detta är bara en bråkdel av all skit jag varit ute för…
    Jag förstår dig till fullo, George, man känner sig trampad på. Man är så utsatt att man känner sig hudlös. Läkarna bara fortsätter att karva i min integritet och jag blir mindre och mindre.
    Visst är det så att många bitar inom sjukvården är just sjuk vård!! Definitivt saknas ett stort mått social kompetens….fan, tjejerna i kassorna har mer av denna vara än många av de läkare som ska ta hand om oss har!!!

    Ha d BÄST
    A

  4. pysan said, on september 12, 2009 at 21:43

    Även om det tar värdefull energi ifrån mig så skriker jag och är ”obekväm” om det är så att jag ska få veta något.. jag ringer alla jag kan tänkas kunna hitta ett sätt som gör att jag kommer förbi varenda spärr… varenda en…
    Och att jag får tala med någon som kan ge mig ett besked eller vad det än är… så är det bara…

    Och om jag då räknas som ”obekväm” i vården så får jag väl vara det.. för det är de som är de obekväma.. det är de som ska jobba på min sida mot sjukdomen.. inte emot mig..
    Jag har rätten på min sida att få veta hur det är med min kropp….

    Att daton på UMAS är då dålig så tycker jag att alla läkarna ska sätta sig ner och titta på samtliga bilder som de har godkänt.. för det kan finnas fler.. en svart klump i någon lunga som de har godkänt.. för att datorn fått spel…

    Kram Pys

  5. Mamma-Nina said, on september 13, 2009 at 18:04

    P I N S A M T!!!!!
    Vad mer kan jag säga, är det så här våra skattepengar förvaltas???

    Heja George & Sara, GE ALDRIG UPP!!!!

  6. julia said, on september 14, 2009 at 22:27

    Det är galet hur man ibland får jaga svaren… Jag brukar säga det att man skulle behöva vara sjukskriven minst 10% pga alla telefonköer å skit man måste sitta i… För att få livsviktiga svar…
    KÄMPA PÅ!
    kramar

  7. […] Här är nästa länk, det är ett ganska långt inlägg så enklast är att hoppa över början och bara läsa den senaste delen i inlägget! https://georgeschottl.wordpress.com/2009/09/12/nu-ber-jag-om-hjalp-hjalp-er-sjalva-och-andra/ […]


Kommentera

