George med Liemannen bakom axeln

Sjuksköterskors behov och lönesättning

Posted in survivaL by georgeschottl on april 24, 2012

Nu är jag i skrivande stund ilsken, riktigt arg….

SUS , Skånes universitetssjukhus har anlitat en rekryteringsfirma för att rekrytera personal till semestervikariaten.
Båda sjukhusen i Malmö och Lund behöver ju ersättare för den personal som tar ut sin sommarsemester.
Som det är nu så saknas det ett stort antal sjuksköterskor för att klara sommaren.

Men, exemplet på hur man räknar och prioriterar gör mig klart mörkrädd.
Hur ända in i hxxx räknar man på SUS?
Det här verkar vara en klar situation där man tappat hjärnan i det mörkaste hålet i Svea Rike!

Låt mig komma med exempel här och nu:
Sjuksköterskorna har som ingångslön 21 000:- och önskar att få den höjd till  24 000:-
En sådan ökning med 3 000:-  har våra högt älskade och temporärt kompetenta politiker sagt ett definitivt NEJ till.
Istället låter man ”Chefen för kompetensförsörjning” fatta ett beslut som kommer att kosta oss skattebetalare och vårdtagare en rejäl slant och som samtidigt inte bättrar vården nämnvärt.
Man har fattat ett beslut som kommer att kosta SUS drygt 2 miljoner kronor extra! Helt i onödan!
OK, åter till räkneexemplet.

Rekryteringsfirman har fått i uppdrag att rekrytera ca 125 st sjuksköterskor utav behovsmassan på ca 400 sjuksköterskor.
Denna rekryteringsfirma får för dessa rekryteringar utav 125 personer 3 125 000, alltså 3,1 miljoner kronor.
Det gäller alltså total enbart 125 personer och kostnaden ligger redan på 3,1 miljoner utan att en enda lönekrona är utbetald!
Men hae man å andra sidan gått med på kravet att öka ingångslönen med 3000:- till 24 000:- för ALLA 400 sjuksköterskor hade den totala kostnaden ökat med enbart 1 200 000:-, alltså 1,2 miljoner kronor och det ÄR MED ARBETAD TID för den kostnaden!

Man har alltså valt en metod att bara täcker en liten del utav arbetsbehovet, man upprätthåller en bild utav SUS, både Malmö och Lund,  att är en arbetsplats med en usel profil som ett sjukhus med dålig arbetsmiljö och korta vikariat, vilket inte direkt lockar personal.
Metoden är 1,9 miljoner dyrare än  att öka ingångslönerna för de 400 sommarvikarierna.

 

När jag läste hur man resonerade på SUS om varför man valt denna lösningen blev jag blek över  resonemanget.
Jag har själv drivit företag, till råga på allt drev jag det som framgångsrika företag och jag har haft stora personalgrupper under mina vingar (dock inte lika stora som på sjukhus) men ändock så får jag probelm över att förstå resonemanget:
Läs här vad  Anita M Andersson, Regionens Personaldirektör ser problematiken som:

Svårigheterna att rekrytera har delvis att göra med lönerna, medan den största förklaringen är att behovet i år är mycket större än tillgången på personal, säger de.

– Det är tufft och det är stora marknadskrafter som vi konkurrerar med. Jobben i Norge och privata aktörer som anställer personal. Men även att kommunernas behov av personal är större eftersom det idag finns fler äldre. Detta är bara början.

Det är ju JUST I DETTA LÄGET man konkurrerar med andra arbetsplatser med arbetmiljö, utvecklingsmöjligheter samt …..ja just det, LÖNERNA!

Jag håller definitivt med representanten för Mellersta Skånes Läkarförening, R Öhman att detta är ”hårresande” och att man borde ha satsat på att göra rätt sak, nämligen att öka lönerna för att hålla kostnaderna nere…!
En anpassning till marknadskrafterna är ju självklart det rätta att göra och att man inte har kompetensen på Regionen att inse detta gör mig orolig inför framtiden på SUS!

George

About these ads

27 svar

Prenumerera på kommentarer via RSS.

  1. nIKE said, on april 24, 2012 at 12:18

    Ditt resonemang är intressant. Landstingschefernas stora dilemma är: Hur kan man höja löner för 400 (nyutexaminerade) vikarier OCH få oss andra syrror-med många års arbetslivserfarenhet- att fortsätta hålla käften, stanna kvar på våra jobb med samma arbetsbörda och orimligt låga lön? Vi är många fler än dessa 400… och DET kommer att kosta. jag har arbetat som ssk i 5 år och har 24.500 i lön, vilket anses som ganska bra lön. De flesta av mina kollegor med likadan kompetens har ca 2000kr mindre, det är ett skämt!

    Jag hoppas att detta uppror kommer att ge resultat. Strejken år 2008 var ju ett skämt! Tack för att du uppmärksammar oss, kram till dig!

    • georgeschottl said, on april 24, 2012 at 13:01

      Hej nIKE/Tanja

      Jag räknade med det du säger innan jag publicerade mitt inlägg, skälet till att jag inte nämner det är att man måste börja någonstans med att höja lönerna.
      Hur det än är så ser jag 24 500 som för lågt för det arbete ni utför och det ansvaret ni tar i ert dagliga jobb.

      Någon gång måste svenska sjuksköterskor jämföras med marknadsmässiga löner mot Norge, Danmark och Finland samt Tyskland och då kommer lönerna ökas för speciellt SSK och till viss del USK.

      Att sätta denna lösningen med nyutexaminerade sjuksköterskors lönelåsning är ett sätt att hindra Er andra som redan är inne i arbetsplatsen att begära ökade löner, samma sak är att i system utav personalenheterna i kriminalvården…

      Ni behöver inte stå på Er eller skrika på barrikaderna, det enda Ni behöver är att få det rättvist….Ni förtjänar rättvisa!

      George

    • Pernilla Andersson said, on april 25, 2012 at 18:16

      Själv har jag jobbat som SSK sedan 1995 och har 25 500 kr per månad. Enbart hyresökningarna äter upp den årliga löneökning som jag får varje år. Är trött, arg och fruktansvärt besviken på den diskriminering av högutbildade kvinnor som Region Skåne har satt i system.

  2. tiptip said, on april 24, 2012 at 14:44

    Inhyrd personal blir sällan billigare och den blir aldrig bättre. Mitt stående stalltips är ju att rensa bland icke vårdande personal. Man måste inte vara tre sektionsledare på en klinik exempelvis. Man behöver troligtvis inte vara någon alls. Det är ofattbart hur en verksamhet kan producera så många pappersvändare och powerpointrobotar. Hur gick det så snett? Det börjar bli en som jobbar och tjugo som administrerar ”slaven”.

    • Fredrik said, on april 26, 2012 at 19:50

      Håller med dig om att antalet sektionsledare är många och många gånger för många. Jag skulle tro att det bara är för att man ska någonstans att göra av de som vill ta ett steg uppåt på ”karriärsstegen”…

  3. E. said, on april 24, 2012 at 16:11

    Jobbar som sjuksköteska i ett annat landsting, med hematologipatienter.. Hade lönesamtal idag, precis som många andra på mitt jobb. Chefen hade bara gott att säga, håller dessutom på att skaffa min en vub (på fritiden). Men oj så arg jag var efter lönesamtalet. Och lika arga var mina kollegor.
    Tur att man älskar sitt jobb. Eller synd. Beroende på hur man ser det.
    Tack för kloka tankar.

  4. petraspenna said, on april 24, 2012 at 17:46

    George! Tusen tack för att du står upp för oss i sjukvården. Jag som blivande sjuksköterska och som har studielån upp till öronen är förskräckt över de samhälle som existerar. Det är märkligt hur dessa politiker värderar arbete. Tack än en gång för att du uppmärksammade detta!

    Stor kram Petra Terlinder

  5. Catarina said, on april 24, 2012 at 21:44

    Härligt med ditt engagemang! Jag tror att de flesta tycker att sjuksköterskor vore värda högre löner. Men det finns MÅNGA sjuksköterskor i landet. Skulle de alla få många tusen i lönepådrag så kostar det sjukvården mycket pengar.För att inte tala om andra yrkeskategorier som kommer att följa i löneupprorets kölvatten. Vi är då inne igen på ämnet ändliga resurser.Man kan säkert rationalisera bland administrativ personal o dyl men knappast så att det täcker den enormt ökade lönekostnaden. Det betyder att man måste minska utgifterna någon annanstans. Är det då t ex möjligt att kräva tillgång för alla patienter alla nya dyra läkemedel mm?

    Mvh Catarina

  6. Tess said, on april 24, 2012 at 23:48

    Jag såg detta på nyheterna förut och satt och skakade på huvudet. Helt sanslöst! Och de undrar varför folk hellre jobbar i Norge t.ex?

  7. Rolf Jäger said, on april 25, 2012 at 09:09

    Den här frågan är mycket mer komplicerad än vad George tror. Det är möjligt att sjuksköterskorna relativt sett ska ha högre löner, men om man höjer ingångslönerna med 14 % så kommer detta leda till en löneglidning inom hela sjukvården, som därefter sprids till andra sektorer. Frågan som måste besvaras är: vilka andra grupper ska stå tillbaka för att sjuksköterskorna generellt ska få högre löner? Är svaret att ingen grupp ska få mindre så kommer det hela leda till inflation.

  8. Ewa Larsson said, on april 25, 2012 at 18:54

    Bra att du talar om vad du tycker och tänker.Det är svårt att säga vad som är rätt eller fel men alla dessa konsultkostnader vore vi tacksamma att slippa.Majvor Isaksson la ner våra postkontor med konsulternas hjälp.Sen skulle hon köra samma metod med Försäkringskassan och spara 1 miljard men konsulterna kostade 900 miljoner.Vad blev det av det jo generaldirektören fick gå.Tror tyvärr att vi har många Majvor uti i kommuner och landsting.Vad tror ni alla datasystem kostat?Inte fungerar de som de ska heller.
    Önskar en George i varje kommun och landsting.Hörde att i min kommun är perwsonalen belagd med munkavle av politikerna.Skrämmande!

  9. Carina Persson said, on april 26, 2012 at 08:59

    Om jag säger upp mitt jobb på SUS ochtar anställning på ett bemanningsföretag tjänar jag flera tusen mer i månaden…..tyvärr älskar jag mitt jobb. Jag saknar känslan av stolthet över min arbetsplats, att man jobbar på SUS är ju bara hånigt !!

    • Fredrik said, on april 26, 2012 at 20:00

      Jag håller med dig Carina! Känns som att det var rätt länge sedan stoltheten över SUS (USiL el UMAS) försvann…

  10. nathalie nasr said, on april 26, 2012 at 09:20

    Hej George, mitt namn är nathalie nasr och jag jobbar på Sydsvenskan. Kan du vara snäll och mejla mig dina kontaktuppgifter? Jag behöver tala med dig. jag finns på nathalie.nasr@sydsvenskan.se
    tack!

  11. Snart f d syrra. said, on april 28, 2012 at 10:07

    Hej!

    Är ssk i Skanes regi (har sagt upp mig lagom till semestern). Känner inte till vad det är för ssk man köper in nu, men kan tänka mig att det är specialistutbildade man söker med tanke på antalet. Själv ger jag upp nu – har 30 års erfarenhet av akutsjukvård och en lön på 25. 800. De sista 15 åren har vi hört att vi måste satsa på de nyutexaminerade (som vi gamlingar måste lära upp) för att vi ska få upp våra löner. Som du ser på min (och många av mina gamla kollegors) lön, är det skitsnack. Nu är det nog. Har inte bestämt vad det blir, men lutar åt kassan på Maxi. Då slipper jag ansvar för folks liv och får bra betalt för kvällar och helger. Alternativet som lockar är så klart bemanning eller Norge. Får väl se vilket jag väljer.

    • Carina said, on april 28, 2012 at 11:28

      Du vet att den är sex månaders karantän innan du kan gå in på RS och jobba för en god lön ? Jag är färdig onkologispecialist om 1 år, min chef har garanterat mig att kg inte får en högre lön för det redan. Om 2 år ses vi i Norge ?

      • Ewa Larsson said, on april 28, 2012 at 18:13

        Tack alla ni duktiga syrror som stannar kvar och tar hand om oss patienter.Varför är bland vanliga jobbare alltid arbete med maskiner såmycket bättre betalt än de som jobbar med människor? Tack en gång till.

  12. Snart f d syrra. said, on april 29, 2012 at 12:44

    Jag kan förstå om du tycker vi som lämnar inte är ”duktiga”, Ewa, men jag kan inte mer. Orkar inte mer. Jag älskar mina patienter, och har gjort ett bra jobb – det vet jag, men får inga raster, ingen mat/fika, går dubbla pass, semester och kompledighet dras in, vi beordras in lediga dagar o s v, o s v. När man då inte ens får lön för det man gör, tryter orken ännu mer. De få på mitt arbete som stannar kvar, gör det för att de inte har något val (pendling, barnomsorg m m).

    • Ewa Larsson said, on maj 1, 2012 at 21:26

      Du missförstod vad jag menade.Även där jag bor går personalen på knäna och ändå tycker landstinget att det ska sparas ännu mer.Det var det lite jag menade också med att de som jobbar med maskiner har inte det trycket.Egen företagare kan ha det men inte de anställda.(Vi har åkeri.)Jag förstår inte hur sjukvårdspersonalen orkar.Men jag är tacksam att det finns nån som vill ta hand om mig.

  13. Alexandra said, on april 29, 2012 at 18:05

    usil är snart kört i botten. Jag är hårt arbetande sjuksköterska på detta sjukhus, jag gör ett bra jobb och det jag gör ger mig glädje! Jag älskar mitt jobb, har inte ångrat mitt val en endaste gång tills nu! Sjukhuset är kört i botten och vi likaså. Jag arbetar 75% som sjuksköterska på onkologen, jag läser till specialistsjuksköterska i onkologi 50%. Detta på uppmuntran av min arbetsgivare som anser att alla som arbetar med onkologi ska vara specialistsjuksköterskor i ämnet vilket såklart är klokt, jag hoppade på! Nu med ett 125%-igt arbete, där jag dessutom jobbar extra ibland för att dryga ut familjen med tre barn vill kunna unna sig något, får jag reda på att vi SÅKLART inte ska kunna tro att efter vår uppoffring under två studieår ska tro att vi har nÅgon löneökning att vänta eftersom det ju inte KRÄVS att vi är specialustutbildade….. Nu ska vi dessutom göra en massa nytt arbete och delta i nya projekt eftersom det ligger i vårt uppdrag, fast inte får vi varken tid eller pengar för detta heller!!!! Nu åligger mig så mycket ansvar att det inte längre går att göra sitt jobb med glädje och engagemang. Organisationen har brutalt tagit min arbetsglädje ifrån mig!

  14. Linn said, on april 29, 2012 at 23:17

    Håller med dig. Är själv cancerpatient i Lund och oroar mig för mina kommande behandlingar i sommar.Kommer de att skjutas upp pga personalbrist ? Hälsningar krisikubik.wordpress.com

  15. Therese said, on maj 1, 2012 at 08:05

    Snälla tänk också på vårdadminintratörerna! Det är dom som tar emot patienter i kassan, det är dom som springer ärenden åt läkarna och som skriver journaler, remisser och andra intyg. Ett viktigt jobb med mkt stress! Jag utbildar mig under 2 år för att bli vårdadministratör och ingångslönen är 17,800. Jag är undersköterska och har arbetat i vården 12 år. Det är ett skämt med lönen. Vem ska ta emot patienter, förklara vart dom ska gå och skriva alla journaler och remisser? Vem ska laga kopiatorn? Så glöm inte bort oss när du slår ett slag för sjuksköterskorna snälla George!

    • Catarina said, on maj 1, 2012 at 21:16

      Det här har blivit en diskussion om människors värde, en känslodiskussion där många tycker att de är värda mer efter x antal år som sjuksköterska. Men kan vi inte enas om att många människor är egentligen värda mycket mer än vad lönekuvertet visar..? Therese är ju en person som någon i tråden tyckte skulle rationaliseras bort, för många pappersvändare…

      Människors/arbetares värde och de finansiella möjligheterna att matcha värdet med löneutrymmet stämmer inte överens för särskilt många. En städerska i offentlig miljö är värd betydligt mer än den minimilön de har! För hur många skulle vilja städa en nerskitad offentlig toa för den lönen? En förskolelärare och andra lärare har usel lön trots att det faktiskt är ansvariga för de viktigaste vi har, våra barn. Det finns många exempel..

      Men så landar vi igen att svensk sjukvård ä baserad på skatteintäkter. De pengarna ska räcka till ALLT. Då pratar vi löner och nya dyra mediciner mm mm. Om vi då höjer alla sköterskors löner med sådär 15% för att de är värda det. Vad händer då? Jo då har vi en urholkad sjukvårdsbudget som måste dra in på annat. Vad ska dras in på då? För det är väl ingen som tror att det andra kan fortsätta som vanligt..?!

      Jag tror att även många landstingspolitiker tycker att sköterskorna vore värda en högre lön, men budgeten ska lik förbaskat gå ihop…

      • Snart f d syrra. said, on maj 2, 2012 at 01:50

        Ja du, Catarina, du har ett märkligt sätt att resonera. Du skriver att vi är många och skattefinansierade och att det därför skulle bli för dyrt att ge oss en ordentlig lön. Ok, låt oss uppmana alla unga att utbilda sig till yrken som inte betals via skattsedeln då… Det blir bra det…

  16. catarina said, on maj 2, 2012 at 10:09

    Said, jag vet inte om mitt sätt att resonera är så märkligt… Det är som vilken enkel hushållsbudget som helst. Vill jag lägga mer pengar på karsellerna, har jag mindre över till gungorna. Det kan ju kännas hopplöst att ha sin lön baserad på skattepengar. Det har jag också, fast kommunala. Men ekvationen är likadan i vilket företag som helst. Ingen kan få mer lön än vad företaget förmår att betala för att pengarna ska räcka. Vill det privata företaget lägga stora summor på löner, måste de dra in någon annanstans. Alternativet är ju att företaget går så oerhört bra att det fungerar att spendera stort överallt. Tyvärr är det ju inte så i den offentliga sjukvården.

    Det är ju en värdediskussion som kan vara intressant nog, men så länge ingen kan komma på hur finansieringen ska gå till och på vems bekostnad den ska ske, vad ska man göra..?

    Den som har ett svar på den frågan borde göra sin röst hörd och komma med konkreta idéer till de höga vederbörande. Jag tror nämligen inte att det är på djävulsskap som lönerna ser ut som de gör. Hittills i den här debatten, både här och på andra ställen, kommer ingen med konkreta förslag utan det pratas bara om vad man är värd… Det är, som jag sagt tidigare, förmodligen inte många som ifrågasätter värdet.

  17. Snart f d syrra. said, on maj 4, 2012 at 00:31

    Ok Catarina. Om du är lärare i en fattig kommun ska du alltså ha lägre lön än läraren i en rik kommun. Allt för att ekonomin ska gå ihop…

    • catarina said, on maj 4, 2012 at 10:38

      Ja, vad ska man säga…? Ytterligare ett lika okonkret förslag… Nu lämnar jag Georgs blog till att handla om honom och hans liv.


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 590 andra följare

%d bloggers like this: