George med Liemannen bakom axeln

Sann kärlek och någon ljuger

Posted in survivaL by georgeschottl on mars 29, 2012

Den sanna kärleken finns i vårt hus på de mest överraskande platserna.

I förrgår hörde jag ett krafsande ljud från hallen.
Hela dagen kom det ett svagt krafsande ljud som jag försökte lokalisera men ack nej lyckades jag finna källan.
Däremot fanns det under dagen ett annat ljud, ett ljud som man bara njuter av i vårens ankomst, nämligen koltrastens sång.
Hela dagen satt det en koltrast på verktygsskjulet och sjöng.
Timme efter timme kvittrade koltrasten, sittande med näbben vänd mot vårt hus.

På den sena eftermiddagen när ljuset började falna så blev krafsandet lite mer aktivt och ljudligare, jag insåg att ljudet kom från ……kaminen…..???

Jag går fram till kaminens glasruta som normalt visar vackra eldsflammor och ger värme i vårt hus när vintern håller kylan över oss .
Jag ser inget men ändå är det något som verkar röra sig, är det en synvilla?

Jag tittar närmare och plötsligt ser jag en klo, en liten fågelfot som precis skymtar genom glaset.
Jag funderar på att öppna kaminens lucka på vinst eller förlust men jag funderar lite mer och bestämmer mig för att hämta en ficklampa.
När ficklampans sken lyser in i det kolsvart utrymmet syns det något lika kolsvart, en koltrast!

Jag berättar överraskningen för Sara och då faller poletten ner hos Sara, hon berättar om att koltrastar lever i parförhållanden och  att koltrasten som sitter på verktygs-skjulet antagligen är den andra delen utav paret Koltrast.
Hon eller han ropar och har ropat efter sin partner hela dagen som nu visar sig sitta fast i vår kamin.

Sara som är en väldigt beslutsam kvinna och en total fågelälskare  tar snabbt på sig en sturdy jacka samt trädgårdshandskar som klarar vassa rosentaggar likaväl som bett från koltrastar.

Jacka!
Handskar!
Öppna ytterdörren!
Spärra av med galler för Ewok och Freya!

SAMT ÖPPNA DÖRREN TILL KAMINEN!

Det går på två sekunder, glasluckan öppnas, Sara sträcker försiktigt in händerna efter den kolsvarta koltrasten bland allt kol i kolhögarna.
En intelligent blick skymtar i koltrastens ögon och pang så har fågeln flugit ut med en rent akrobatisk övning för att undvika Saras händer, flykten går spikrakt mot den öppna ytterdörren och med ett glatt kvitter flyger koltrasten rakt mot sin partner med samma elegans som en F22:a.

Tillsammans flyger då båda iväg i skymningen och då inser vi båda att kärleken finns på fler platser i vårt hus utan att vi är medvetna om det!

Stackars koltrast som ramlat ner i skorstenen….

Åter till Trygga Hem.
Vi ville ha svar på varför Trygga  Hem larmade oss hela 7 minuter försenat efter att larmet gått, tyvärr verkar det som om SOS Alarm har slarvat och försöker ljuga ihop en historia om att de skulle ha ringt vårt hemtelefon nummer två gånger.
Det hör till att vi aldrig har uppgett vårt hemtelefonnummer som kontakt-nummer vid larm, första numret att ringa är nämligen min mobiltelefon….
Någon försöker dra en rövare…..

Fysisk uppdatering, Sara ligger kvar på 38 graders feber, hon har sovit nästan hela dagen och verkar bestå utav snor och hostningar.
Jag mår bättre än vad Sara gör trots mina hostningar och min egen feber….

George

11 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Lena Moberg said, on mars 29, 2012 at 21:25

    Vilken solskenshistoria om den lilla koltrasten !
    Förstår att ni får många nya baciller från dagis …. så är de ju !
    Hoppas ni snart blir bättre o får njuta av vårsolen !

  2. Ingrid. said, on mars 29, 2012 at 21:35

    Oh,dessa underbara koltrastar,vårens glädjespridare,med vacker sång.
    Härligt att Sara räddade koltrasten ut till det fria.
    Vårkramar.

  3. Linda said, on mars 30, 2012 at 06:21

    tack för att du delade med dig historien om koltrasten. Värmer mitt hjärta.

  4. Sofie said, on mars 30, 2012 at 07:29

    Hej! Härligt med koltrasten :-)
    Måste bara undra, av vilken anledning skulle SOS ringa HEM till er? Det var väl där larmet gick, skulle de kolla så ni inte gjorde inbrott i ert eget hem? Konstigt…

  5. Karlavagnen i Rom said, on mars 30, 2012 at 08:21

    Å vilken fin historia!!! Hon är bra hon, din Sara! Jag älskar Koltrastar….

    Ja just det, ringa hemnumret!!! För om man har pågående inbrott i sitt hus så står man ju gärna och pratar i telefon så där lite casual, som om ingenting har hänt. I värsta fall kan man ha blivit nedslagen etc (jo jag har sett för många Wallander filmer). Pinsamt att folk försöker slingra sig… Irriterande och energitjuvar. Önskar en trevlig helg och glädjer mig till att ni klarade er helskinnade.

  6. Gitte said, on mars 30, 2012 at 09:02

    Vilken härlig historia om en liten förälskad koltrast. Mindre härlig är historien om SOS Alarm,tyvär har det varit många negativa upplevelser med det företaget på sista tiden.

  7. Johan Olsson said, on mars 30, 2012 at 12:20

    Jag sitter bara här å ler! Ni är så himla underbara så det inte är klokt! Tack för att ni finns!

    Kramar Johan

  8. Anne-Marie Klevebäck said, on mars 30, 2012 at 16:55

    Ja kärleken finns överallt George – det gäller bara att se den. Vilken härlig solskenshistoria. Tänk så mycket vardagslycka det ändå finns. Ha det gott hela familjen och hoppas förkylningen ger sig.

    Hälsa era förälskade koltrastar

    Kram Ammi

  9. Ewa Larsson said, on mars 30, 2012 at 22:42

    Äntligen stod han i ….. nej skrev på bloggen min bästa George.Jag blev glad åt kärlekshistorien men f-d över inbrottet.Nu får det vara nog.Sjuk.hackande ,inbrott.vi är så många som gläds åt er familj och lider med er och följer er och vill er allt väl.Jag säger bara STOPP STOPP på allt elände.Sen SOLSKEN över alla era dagar som i alla sagor.När Freya är två år då har hon immunförsvarsbatteriet upp byggt och ni får det lugnare.
    Önskar att ni snart är friska allihop och den den lilla fågeln fått regn på sig och nu är ren.De två kan fortsätta också att leva lyckliga och få små bebisar.Kram till er alla.

  10. Karlavagnen said, on april 3, 2012 at 18:16

    Du, läste på Fågelcentralens FB sida att man kan sätta ett nät över skorstenen för att förhindra att fåglar ramlar ner i den. Som ett tips!

  11. inkan88 said, on april 3, 2012 at 20:42

    Krya på er allihop !
    Tazz&Kram


Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 602 andra följare

