George med Liemannen bakom axeln

Ilsk men ändå bra?

Posted in survivaL by georgeschottl on februari 7, 2012

Jag är fruktansvärt ambivalent över Interfloras nya kampanj som är till för oss svenskar att köpa mer blommor.

Vi har ju sett en trend som är supertydlig, att vi som har cancer till en överväldigande majoritet  INTE vill ha blommor på våra egna begravningar och att familj, anhöriga och vänner ombeds att skänka pengarna till cancerforskning eller patientföreningar istället där pengarna verkligen gör nytta.
Vi vill ju mer våra egna liv försöka se till att våra barn, att våra vänner, familj och bekanta skall ha en bättre chans att överleva än oss själva.
Om nu inte forskningen kan rädda våra egna liv så vill vi ju åtminstone se till att våra våra barn, att våra vänner, familj och bekanta skall ha en definitivt bättre chans att överleva än vad vi har.
Och detta uppnås bäst genom forskningen

Nu har Interflora  som har sett att denna trenden bara visar nedåt i deras försäljning utav blommor och som sagt, nu har Interflora agerat rejält med en kampanj som de har döpt till Give Hope.

Det är här jag reagerar med både förvåning och en del ilska, ett affärsdrivande företag med vinstkrav på sig inleder ett samarbete med just Barncancerfonden och ger ett enligt mig för både barnet och barnets överlevnadschanser ett rejält uselt  erbjudande.

Det går ut på att köpa ett presentkort hos Interflora på blommor för 150:- varav endast 18:- går till Barncancerfonden, det är 12 % utav totalsumman som går vidare till forskningen. Det är ju en minimal summa nu när Interflora tar upp kampen mot oss cancersjukas önskemål om att pengar skall gå till forskningen.

Blommor räddar inte liv, de visar på vår förgänglighet och slängs utav kyrkovaktmästaren efter att vi är begravda eller når oss inte på sjukhuset eftersom vi som ligger inne på avdelningen och inte får ta emot blommor på sjukhuset på grund utav pollenallergier hos andra medpatienter…..
Hur vi än gör så är det endast det vackra åsynen av blombladen, den ljuvliga doften hos blommorna som ger oss patienter lättnad i vår situation men dessa vackra blommor förbättrar inte vår situation mer än temporärt med sin skönhet. Vi VET att det är en rent egoistisk reaktion med dessa blommor, känslan är till för oss själva att se det vackra men leder inte till något vettigt….

Förstår ni att jag är både ambivalent och ilsk.
Det känns som om Interflora försöker tjäna pengar på oss cancersjuka, oavsett om vi är vuxna eller barn och det gör mig arg, försöket till kampanj är både usel ekonomiskt för de cancersjuka samt ett hån mot det som räddar liv, nämligen forskningen.

Men samtidigt är det vackert med blommor!

En annan poäng är att Give Hope kampanjen är större än bara blommor, det finns en stor del företag som verkligen  satsar stort i att stödja Barncancerfonden och ge oss en bättre värld i framtiden.
I denna grupp utav stödjande företag har jag fått känslan att Interflora har hoppat på tåget med ett underliggande syfte som har mer med egen vinning att göra än att stödja Barncancerfonden.

Barncancerfondens arbete är för viktigt, så otroligt viktigt  för våra barn att det inte får skadas så som jag anser att Interflora gör med sin kampanj.

Vad tycker ni?
Hur går Era resonemang om detta, är jag orättvis?

George

18 svar

Prenumerera på kommentarer via RSS.

  1. En nadra eva said, on februari 7, 2012 at 20:58

    Ambivalent jag med. Men vet att det inte alltid är så lätt att BERÄTTA om sina känslor när man besöker någon man tycker mycket om. Jag tror blommorna är en bro som hjälper den som vill ta första steget för att hjälpa en vän och på ett litet litet sätt dela smärta och stöda i rädsla och hopp.
    Den balans som fanns innan som vän är tillfälligt ruckad och det kan vara oerhört svårt att gå in som vän och hitta en ny balans. Första steget kan ibland gå lättare med denna gest som ofta är det första hjälpmedel vi kan komma på i en ovan situation.

    För mig har blommor överhuvudtaget blivit lite kontroversiellt när jag läser om att rosodlingen i Afrika runt Viktoriasjön (tror jag det var) tär på färskvattenreseverna för de boende, att de får flytta för att utländska företag får köpa land som de kan exploatera med regeringars goda minne. Ofta får en del av de tidigare bönderna jobb på odlingar till låga löner och dålig arbetsmiljö. Tulpaner odlas i stor skala i Holland och utarmar miljön på annat vis – och transporter över hela världen.

    Sen tror jag att relativt sett är det nog ganska mycket med 12 % som går till ett bra ändamål.

    Men jag älskar också att få blommor, speciellt när jag känner att den som ger gör det för att förgylla min dag.

  2. Robine said, on februari 7, 2012 at 21:26

    Välkommen tillbaks! Samhället behöver din sylvassa granskning och vi behöver din svarta humor. Vi har saknat dig!

  3. Lena Moberg said, on februari 7, 2012 at 22:22

    Du har rätt ingen borde använda den tjänsten …. detta visste jag inte o många med mej de måste spridas så folk vet …. När man står o ska beställa tror man ju att de tar en liten summa för jobbet men detta är ju inte klokt …man blir ju ledsen . Pengar styr allt .
    Ja vet hur väl dessa pengar behövs … är farmor till en liten tjej med cancer .
    Men hur gör man för o sprida detta ?
    Du som är påhittig …?!
    Hälsning Lena

  4. Lis said, on februari 7, 2012 at 22:53

    Jo nog är du lite (mycket) orättvis!
    Det blir dock en slant till cancerforskningen som de inte givit tidigare och det är ju ett plus!
    Sen blir ju trots alla (nästan) glada för en blomma, frisk som sjuk, det lyser upp vardagen.
    Alla bidrag till cancerfonden är ju bra, jag bidrar varje månad fast jag bara har en sjukpension på knappt 8′ ut i månaden som jag ska klara mig på (jag är dock inte cancersjuk)

    Kan känna lite nu; varför ska jag lägga en peng på detta när du bemöter det så här?
    Blommorna SLÄNGS inte ut, de LÄGGS ut med varsam hand som en sista hälsning från vänner och anhöriga,
    du kan ju avstå detta och be att pengarna går till fonden för cancer, säga till de som besöker dig; ta inte med blommor – sätt pengarna på cancerfondens konto! Hur många tror du gör det då?

    Hur känns det för de som vill besöka dig? De som vill förgylla din dag med en blomma?

    Du är förärad med turen att få leva en längre tid efter detta tragiska besked; Du har cancer!
    Eller att du klarar dig!
    Min vän fick 3 dagar på sig sen var hon borta! Hon fick galopperande cancer!

    Kan känna nu att mitt lilla bidrag ska gå till en annan form av sjukdom, där människor också lider och har en begränsad tid

    • tina said, on februari 8, 2012 at 14:10

      …turen???? hur kan du överhuvudtaget kalla det tur att få leva längre med en cancerdiagnos..konstant hela tiden lever du med att tiden rinner ifrån dig..sedan att jämnföra olika personer….helt horribelt

  5. irkirk said, on februari 7, 2012 at 23:08

    Ibland känns det som att det är ganska många företag som gör så. Jag brukar tänka på det i Oktober med alla Rosa Bandet produkter, tror att företagen tjänar ganska mycket på det för det är lätt att man köper just den där produkten eftersom man då bidrar till välgörenhet, läser man lite noggrannare så är det inte alltid så mycket som går till Rosa Bandet..

  6. Elisabeth said, on februari 7, 2012 at 23:18

    Shit, du är verkligen så engagerad i så mycket! Eller blir engagerad i så mycket0)=)=) Men jag blir liksom full i skratt ( även om det är sorgligt det du säger om Interflora.), hör nästan hur irriterad du är, hör din röst (eftersom jag sett dig på tv så vet jag hur du låter)
    Inte kan man tro att du e sjuk direkt.
    Skulle inte våga stå ivägen när du far fram.
    Gillar dig skarp
    Lets fight cancer!

  7. tina said, on februari 7, 2012 at 23:45

    ..jag tänker på Rosa Bandet ,det finns massor av produkter där en del av summan du köper för går till cancerfonden ibland en väldigt liten del, jag tror nog barncancerfonden kommer att få in en hel del pengar på det här men jag förstår hur du tänker. Om man ska ge blommor så är det klart man ska göra det när personen lever inte efter. Till sist, jag tror blommor kan göra människor lite gladare i vissa stunder, inte att förglömma.

  8. max ( MaMo) said, on februari 8, 2012 at 09:50

    jag är 47 år och fick beskedet klass4 för ett år sen ( julafton ), jag hade 6 månader kvar, i sommar 2011 var det nära, men vilja drog mig genom det…,och nu i veckan fick jag höra att en metastas har vuxit igen.
    Tack att jag ska få nya strålningar,,så hoppet finns kvar…
    Tycker din blogg är ultimat intressant, hur mår du efter all den tid,är du total ”lugnt” med allt, eller har du från
    ”dom” dagar, som jag har ( dåligt önska tänkande )
    Jag har ( oxå ) en liten konstig Blogg/dagbok, du är välkommen….
    http://attvararattvarameddig.blogspot.com/
    Hälsningar
    Max

  9. Karlavagnen said, on februari 8, 2012 at 10:10

    Man gör två flugor på smällen, man gör någon glad med en present check till blommor ELLER en blombukett och ett bidrag till Barnancerfonden. Att summan är relativt liten (okay mycket liten) 18 sek informeras, vad jag kunde läsa mig till på Interfloras hemsida, det INTE om.

    Om folk visste det så la de nog hellre pengarna direkt till Barncancerfonden om det var en ren donation de ville ge och inte en kombo av feel good samt att glädja någon med en bukett blommor.

  10. Embla said, on februari 8, 2012 at 10:26

    Det är ju bra att det finns ett alternativ om man nu ska köpa blommor. Hellre att 18 kr skänks än inget alls. Men samtidigt tycker jag det det borde finnas ett valfritt belopp att skänka hos en del butiker. Att man blir tillfrågad varje gång man ska betala något om man vill skänka eller avrunda några kronor uppåt. För en sån summa märker man inte av och i stora loppet blir det en peng eftersom man handlar ganska ofta. Tror inte många har hjärta att säga nej då. Tänk vilka summor som skulle dras in varje dag om alla butiker hade så och företagen skulle inte ”tjäna” något alls, de får ju sitt genom att vi handlar.

  11. Maggan said, on februari 8, 2012 at 12:20

    Jag älskar blommor och blir glad av blommor. Och jag tycker också att hellre 18:- till Cancerfonden än inget alls. Och så tror jag att det respekteras som står i dödsannonserna..i stället för blommor tänk på cancerfonden e.t.c. Men vackra blommor på en kista blir ett oförglömligt minne, det kan vara både och..Det behöver inte vara överflöd av blommor utan man också skänker en slant till olika fonder. Just nu älskar jag de vackra tulpanerna som står på mitt bord och påminner omvåren…Så blommor, Ja Tack

  12. marit said, on februari 8, 2012 at 21:07

    Antingen man håller med dig eller inte så är det bra att du är ”tillbaka”! Du bloggar alltid om intressanta saker.

  13. Ewa Larsson said, on februari 8, 2012 at 21:55

    Det är bra om det kommer en liten slant till Barncancerfonden.Jag älskar blommor men jag vill helst se dem ute i naturen,köper tulpaner nu som jag vet är odlade i Sverige.Sett hur speciellt kvinnor i Kenya under hemska förhållande ska producera dessa rosor,ett tag fanns det fair trade men har inte sett det på länge.
    Visst är det vackert med blommor på kistan och de sparas inte 1995 kastades blommor till ett värde ca 2 miljoner i kremattoriet i Uppsala.Blommor runt kistan läggs ut så att anhöriga kan titta på dem.Själv skänker jag alltid pengar som kan arbeta och ge de levande något bra´.
    Du George som alltid höjer din röst vad gillar du det här: politikerna i Uppsala har gett neurologerna och gynekologerna i uppdrag att se efter vad som kan privatiseras i deras verksamhet.Det här är förskräckligt ska universitetssjukhusen sälja ut vissa delar till privata aktörer Carema kanske.Vem ska då stå för spetskompitensen,forskningen osv.Idag har ABC visat hur de kan bränna bort cancer det har vääl kommit fram ur långvarig forskning.Som en chef på neurologen sa det handlar om samma pengar.FÖRSKRÄCKLIGT!
    Vad kul att du är på banan igen.

  14. Sara Jarmakowski said, on februari 9, 2012 at 09:15

    He George,
    roligt att du är tillbaka! Jag har lite svårt att förstå ditt resonemang kring blommor och den kampanj Interflora driver i dagsläget. Det är ju så otroligt många fler företag som gör precis likadana kampanjer och lika för alla är väl att ingen skänker mer än några procent av slutsumman? ICA/Childhood, Rosa Bandet-kampanjen/Rosa Produkter, Elektronikmarkanden/Red Products är bara några som gör på samma sätt. Men det är väl i alla fall bättre att några procent går till välgörenhet än ingenting alls? Och den som köper en blomma gör det i tro att mottagaren ska bli glad och som någon ovan skrivet; det kan vara ett sätt att bryta barriärer i svåra stunder.

    För mig är en begravning utan blommor stelt. Det behöver och ska inte vara blommor i mängder, men en ensam kista i en stor lokal/kyrka kan jag inte se framför mig. Och vad gäller att blommor slängs; jag tror det är olika från kommun till kommun. I min hemkommun sparas blommorna tills de är vissna på begravningsplatsen.

    Jaja, ha det gott George, vi delar förövrigt våra åsikter i mångt och mycket!

    • Ewa Larsson said, on februari 9, 2012 at 21:07

      Oftast är blommorna fastspikade med häftpistol ovanpå en kista och då går det inte att ta bort dem.

  15. Malin said, on februari 9, 2012 at 12:06

    Först vill jag bara skicka en intressant länk till dig från netdoctor då jag direkt tänkte på dig när jag såg den
    http://www.netdoktorpro.se/onkologi/nyheter/Nytt-hopp-for-cancersjuka-med-ny-metod

    Klart det finns många företag som tjänar pengar på folks välvilja. Köpte själv några rosa bandet-produkter i höstas. T.ex. en diskborste som kostade typ 10 kr mer än en vanlig diskborste och tänkte att ja då går väl de pengarna till rosa bandet. Icke. När jag kom hem såg jag att ENDAST 1 kr gick till rosa bandet…. Då kändes min goda gärning nästan meningslös…

  16. Susann Kinberg said, on februari 9, 2012 at 15:25

    Hej George. Tack för intressant och viktig läsning.
    Dina synpunkter betyder mycket för oss i vårt utvecklingsarbete.
    På Interflora har vi länge varit engagerade i flera angelägna ändamål. Våra medarbetare uppskattar och förväntar sig att vi tar ansvar på det sätt vi kan. Det tar sig ibland uttryck i att vi ger våra kunder möjlighet att välja buketter men även andra blommor där vi ger del av försäljningsbeloppet till en ideell organisation. Vad det gäller Give Hope, insamlingsiniativet från Barncancerfonden, handlar det om att nå nya och fler givare till Barncancerfonden. Det vill vi gärna bidra till. Vi hoppas att många små belopp ska resultera i rejäla summor till ändamålen.
    Kontakta gärna mig om du vill prata vidare!
    Hälsningar Susann Kinberg, Marknadschef/Interflora AB


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Join 430 other followers