George med Liemannen bakom axeln

Dikloracetat och en människa att beundra

Posted in survivaL by georgeschottl on maj 13, 2010

Ja, det brukar vara dubbla ämnen när jag rattar ihop mina ord om det ämnet som fångat mitt intresse.

Vi börjar med ett TV-program som igår gav sken av att det finns ett dundermedel som botar cancer.
Detta programmet har tidigare gjort mig ledsen och uppgiven på grund av den taktlöshet, den tanklöshet samt den populistiska väg detta tidigare seriösa program tagit.
Gång på gång blir jag besviken över den kvällspress-journalistik som bedrivs i TV av ett tidigare seriöst program

Att Dikloracetat (ättikssyra blandat med klor) skulle bota cancer är inte korrekt.
Tack vare denna tanklösa ”cloak & dagger” presentation av preparatet kommer massor av patienter i livets slutskede vilja försöka med detta preparatet.
Massor av patienter i livets slutskede som alla griper efter det där sista halmstrået kommer att luras av skrupellösa personer som kommer att ta hutlöst betalt av de desperata patienterna.

En av de mer farliga aspekterna med Dikloracetat förutom de sinnespåverkande bieffekterna är att tumörcellerna sprids i kroppen, bindningen mellan tumörcellerna försvagas….
Inom en kort tid har spridningen av cancern satt sig i de flesta av organen som patienten har….
Att ta en medicin som ökar antalet tumörer och ger patienten ett stort antal metastaser är inget bra botemedel!

Jag tycker synd om alla patienter som kommer att få denna bild av ett ”fungerande cancerpreparat”
Ofta omnämns dikloracetat som den patentlösa cancermedicinen, därför finns det inget läkemedelsbolag som vill utveckla en medicin, för det finns inga pengar att sjäna på ett patentlöst preparat.
Detta är bland det mest kvalificerade skitsnacket jag hört!!!
Det läkemedelsbolag som kommer att producera och distribuera ett fungerande preparat som botar cancer skulle kunna köpa upp alla andra läkemedelsbolag inom ett år…Stater och i Sveriges fall, landstingen skulle betala för att få en fungerande bot mot cancer…..

Dikloracetat (i grund och botten vinäger där vissa syreatomer byts ut mot klor) har testats i studier mot melas, glioblastom och är känt för sina bi-effekter.
I studien om Melas så avbröts alla patienters inblandning i studien eftersom de drabbades av så pass allvarliga
bi-effekter. Hela studiern fick avbrytas eftersom det inte fanns patienter som skulle överleva testbehandlingen!

Jag hoppas att Uppdrag Granskning tar in fler oberoende personer i framtiden som kan komma med synpunkter när de riskerar att bli  för populistiska.

Nu till något fantastiskt! Eller rättare sagt någon fantastisk….
Det finns hjältar, personer som sticker ut, de skiljer sig från mängden genom att de agerar.
Att ha synpunkter och åsikter är alltid bra, men det är när dessa åsikter förvandlas till ett målinriktat agerande som hjälten kliver fram i sin roll.
Att agera är att inta en ståndpunkt, att påverka, att kanske förändra..
Här är en hjälte som agerar, en person som tar det där klivet från tanke till agerande!
Här är en hjälte som förtjänar en kommentar!

George

8 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Tina said, on maj 13, 2010 at 20:26

    Hej George!

    Kan bara hålla med, vilken fantastisk kvinna!

    Stor varm styrkekram
    Tina

  2. Kristin said, on maj 13, 2010 at 22:22

    Hej George!
    Först vill jag gratulera till graviditeten och önska både dig och din fru lycka till med allt som har med det att göra :)

    Sen måste jag bara kommentera Uppdrag Granskning. Jag fick inte uppfattningen att man i programmet försökte framställa Dikloracetat som någon mirakelmedicin, utan man försökte visa att vården i det här fallet har misslyckats med det man förväntar sig att vården ska göra, nämligen rädda liv. Man tar beslut över föräldrarnas huvuden, man lyssnar inte och framförallt så går man emot sina egna tagna beslut då de går med på att föräldrarna får ge Samuel den nya medicinen. Jag tycker det är fruktansvärt att läkare kan göra på det här sättet. Sen att den här medicinen skulle vara något fantastiskt är jag mkt skeptisk till.

  3. Christina Eriksson said, on maj 14, 2010 at 00:17

    Tittade på Uppdrag granskning jag med och blev så illa berörd av det. Klart är ju att man som förälder gör allt för sina barn och griper alla halmstrån. MEN, varför hade ingen informerat dem om denna bluffochbåg medicin??? Nu ska de leva resten av livet med en tanke att OM deras son bara hade fått fortsätta med ”nya” medicinen så kanske…. Och Uppdrag Granskning hänger på…..blir lite spyfärdig faktiskt…
    Tack för bästa bloggen och grattis till den kommande tillökningen!!
    Christina!!

  4. Catharina said, on maj 14, 2010 at 09:53

    Hjälte, jag?? Nja, det vet jag inte. Men det värmer när det man gör uppskattas.
    Tack!

  5. Jenny (Moas mamma) said, on maj 15, 2010 at 10:10

    Hej George

    Har följt din blogg i mellanåt och givetvis har ja sett Himlen kan vänta, som var en otroligt fin serie, har inte lämnat någon kommentar tidigare (tror ja) men idag vill ja säga att jag är så glad för er skull att det ska bli tillökning i familjen.. Vilken gåva..

    Jag har egentligen en fråga till dig, ja vill förklara lite innan min fråga kommer….

    Min dotter Moa snart 8 år har oxå en obotlig cancer och hon har idag inga chanser att överleva, hon som väl som du har oxå metastaser i lungorna men hennes växer för varje dag som går, min fråga är då till dig, Äter du någon speciell medicin för dina metastaser i lungorna står stilla, Moa har provat endel mediciner men inget hjälper, man försöker som mamma att själv dra i alla halmstrå som finns för att ett mirakel ska ske.
    Snälla George om du har några tips så maila mig om du orkar och har tid, förstår om du inte svarar för vi som lever med detta helvete orkar inte alltid ta tag i saker och ting..

    Mycket styrka till dig och din familj från Jenny (Moas mamma)

    • georgeschottl said, on maj 15, 2010 at 11:04

      Hej Jenny

      Jag förstår dig att det är svårt.
      Jag har alltid hävdat att det är tusen gånger svårare för Er som är föräldrar till sjuka barn än vi som blir sjuka som vuxna. Vi vuxna kan hantera vår kontakt med denna sjukdomen, ett barn har inte samma möjlighet. Jag både beundrar er och lider med Er.
      Jag kan inte ens föreställa mig hur ni kan plocka fram så mycket energi för att ge kärlek till alla och att få dagarna att fungera.
      Ni som är föräldrar till skjuka barn förtjänar ett större stöd av samhället!

      De nya preparaten som är på väg att bli släppta som godkända läkemedel inom ca 1 till 8 år är läkemedel som påverkar tumörcellen på DNA-nivå
      Läkare idag är inte benägna att rekommendera patienter att ingå i någon sort av klinisk studie, det är först när patienten har genomgått ALLA normala och etablerade behandlingsformer som finns.
      Vissa studier rekommenderar man bara till vissa patienter eftersom att ingå i en kliniks studie kan vara fruktansvärt.
      Det kan ge värre smärtor/skador än den normala dödsprocessen och man skall alltid vara medveten om att det är 50%chans att man hamnar i kontrollgruppen som får placebo.

      Dock är alla överens om att FLER bör ingå i studier, att fler liv kan räddas av att fler patienter ingår i studier.
      Har ni pratat med Er doktor om att låta Moa ingå i en studie?
      Om i såfall, om Moa kan hamna i den situationen att inklusionsreglerna faktiskt tillåter att ett så ungt barn hamnar i en studie så lyssna noga på vad läkarna säger.
      Fråga noga vilket som är det värsta läget, det finns nämligen många svåra frågor som måste besvaras. Och ni måste besvara dem för Moas skull.
      Exempelvis så vet Sara att jag har tagit beslutet att inte leva till varje pris! Det finns gränser för vad min vilja kan klara av…..
      Det handlar inte om hur länge jag lever, det handlar om hur jag lever.
      Det är en tunn balansakt med att göra det rätta, att lida med barnet som fortsätter leva eller att lida med sitt barns bortgång……
      En fruktansvärd situation men helt ärligt, men ja, jag tror att jag också hade chansat på att hitta ett sista halmstrå för att sedan avgöra om det är värt att fortsätta.
      Att inte våga chansa är känns inte helt rätt…..

      Som direkt svar på din fråga så är jag i en studie som riktas mot Malignt Mesotheliom-patienter, preparatet jag intar i pillerform går under arbetsnamnet Vorinostat. Ursprungligen togs den fram mot T-lymfom-cancer, men den har visat sig ha effekt mot Mesotheliom.
      Läkemedelsbolaget som håller i Studien är Merck Sharp Dohme.

      Maila mig gärna om du har fler frågor.
      Jag skickar detta svaret via din mail också, vill du ringa så gör gärna det
      George Schottl

  6. Josef Boberg said, on maj 15, 2010 at 13:44

    Jo… – George – och det behövs MÅNGA sådana i dags dato.

    På den politiska arenan kan nämnas Anne-Marie Pålsson.

  7. [...] George från Himlen kan vänta varnar för den behandling som föräldrarna lät Sebastian testa. Han berättar att de studier som har gjorts av ämnet visar [...]


Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 613 andra följare

